STEM odaklı tanımlanan ders planlarının özellikleri: Bir meta-sentez çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Matematik ve fen bilimleri kavramlarını anlayan ve bu kavramları günlük hayat olaylarıyla ilişkilendiren bireylerin yetiştirilmesi, hayatın her alanında söz sahibi olmak isteyen toplumların ortak hedefidir. Ancak, fen ve matematik bilgisinin öğretilmesine karşı öğrencilerin gösterdiği negatif tutumların, mevcut öğretim yöntemlerinin gözden geçirilmesine ve yeni öğretim paradigmalarının doğmasına neden olduğu görülmektedir. Bu negatif tutumu pozitife çevirmek amacıyla, disiplinlerin bir bütünün parçaları olarak görülmesini sağlayan, bilgi ile beceriyi birleştiren STEM (FeTeMM) paradigması öğretim sisteminde yerini almıştır ve eğitimcilerin büyük ilgisini çekmiştir. Bununla birlikte, STEM (FeTeMM) eğitiminin okul programlarına entegrasyonuna yönelik iyi uygulama örneklerinin azlığı sebebiyle fen, mühendislik, teknoloji ve matematik (STEM) kavramlarının, ortak standart çerçevesinde öğretim müfredatıyla bütünleştirilmesi yerine tek tek derslere entegre edildiği görülmektedir. Bu araştırmada, STEM (FeTeMM) odaklı olarak tanımlanan ders planlarında alandaki uygulamacılar ve araştırmacıların referans alabileceği ortak bir çerçeve olup olmadığını gösterme amacıyla STEM odaklı olarak tanımlanan ders planlarının, içerik, yöntem, yaklaşım ve uygulama süreçlerinin karakteristik özellikleri, bu özelliklerin birbiri ile bağlantısı, oluşturdukları örüntü ve bu örüntünün geleneksel yaklaşım, metotlarla ilişkisi tematik meta-sentez araştırma yöntemiyle gösterilmiştir.Araştırmanın veri kaynaklarını; Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Ulusal Tez Tarama Merkezi, Bahçeşehir Üniversitesi Online Veri Tabanı, Google Search, Google Kitaplık veri tabanlarından alınan araştırmaların ders plan ekleri ve onların değerlendirmeleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda meta-sentez araştırmasına 13 doktora tezi, 26 yüksek lisans tezi, 2 akademik makale, 17 dijital kitap bölümü, 21 web içeriği, 3 basılı yayın olmak üzere toplamda 82 çalışma dâhil edilmiştir. Tematik meta-sentez araştırma yönteminin içerdiği amaçlar çerçevesinde yapılan analiz ve sentez süreci sonucunda bulgular `STEM bilgisi`, `STEM öğretim yaklaşımları` ve `STEM uygulama süreci` olmak üzere üç ana tema altında toplanmıştır. STEM (FeTeMM)' in disiplinlerarası bir alan olması nedeniyle ona ait bir kimlik krizi oluştuğu ve oluşan kimlik krizinin, STEM (FeTeMM)' in alanyazında fikir birliği edilmiş bir çerçevesinin olmamasından kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Fakat STEM (FeTeMM) paradigmasının kendi kuram ve uygulamalarıyla çözemediği sorunlar karşısında, kendi tanımında yer alan disiplinlerin yöntemlerinden, yaklaşımlarından ve çözümlerinden yararlanmış olması; aralarında birbirini güçlendiren sistematik bir örüntünün varlığından dolayı, bu durumun oluşan kimlik krizine kaynaklık etmesinden ziyade, çözüme yönelik önemli katkılar sunduğu görüşüne varılmıştır. Raising individuals who understand the concepts of mathematics and science and associate these concepts with daily life events is a common goal of societies that want to have a say in all aspects of life. However, it is seen that the negative attitudes of students towards teaching of science and mathematics knowledge lead to the revision of current teaching methods and to the emergence of new teaching paradigms. In order to translate this negative attitude to mathematics and science and related occupations into positivism, STEM (FeTeMM) paradigm, which combines knowledge and skill, enables disciplines to be seen as part of a whole, has taken its place in the teaching system and attracted great attention of educators. However, due to the lack of good practices for the integration of STEM (FeTeMM) education into school programs, it is seen that the concepts of science, engineering, technology and mathematics (STEM) are integrated into courses separately rather than being integrated into the curriculum of the common standard. In this research with the purpose of showing whether there is a common framework in the field plans defined by STEM (FeTeMM) as a reference for the practitioners and researchers in the field, characteristics (content, method, approach and application processes) of course plans, defined as STEM (FeTeMM) oriented, connection with one of these features, the pattern they formed and the relation of this pattern with traditional approach and methods were shown by thematic meta-synthesis research method.Data sources were data collection plans and their assessments attached in the publications found in Higher Education Council (YÖK) National Thesis Screening Center, Bahçeşehir University Online Database, Google Search, Google Library. In this context, a total of 82 studies including 13 doctoral theses, 26 master's thesis, 2 academic articles, 17 online book chapters, 21 web content, 2 printed publications were included in the meta-synthesis research. At the end of the analysis and synthesis process within the framework of the aims of the thematic meta-synthesis research method, three main themes were found as `STEM knowledge,` `STEM teaching approaches` and `STEM implementation process.` In this study, it was concluded that the STEM is an interdisciplinary field, which experiences an identity crisis. However, Regarding the problems that the STEM paradigm cannot solve with its own theories and practices; it has been concluded that this method has made significant contributions to the solution rather than being the source of the identity crisis.
Collections