Özel yetenekli öğrencilerin yaşadıkları güçler ve güçlükler, benlik algıları ve mükemmeliyetçiliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın iki amacı vardı. Araştırmanın amaçlarından biri özel yetenekli bireylerin yaşadığı güçler ve güçlüklerin belirlenmesidir. Araştırmanın ikinci amacı ise; özel yetenekli çocukların yaşadığı güçler ve güçlüklerin (toplam güçlük puanı, dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik, duygusal sorunlar, davranış sorunları, akran sorunları ve sosyal davranış) yordayıcısı olarak benlik algısı ve mükemmeliyetçiliğin rolünü incelemektir.Bu çalışma kapsamında 239 (100 kız, 139 erkek) özel yetenekli öğrenciye Güçler ve Güçlükler Anketi, Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili, Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde özel yetenekli bireylerin yaşadığı güçler ve güçlüklerin, benlik algısı ve mükemmeliyetçiliklerinin arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla 6 Aşamalı (Stepwise) Regresyon Analizi kullanılmıştır. Bulguları değerlendirdiğimizde, benlik algısı ölçeğinin alt boyutu olan fiziksel görünüş, dikkat eksikliği ve aşırı hareketliliği %3 oranında yordamaktadır. Benlik algısı duygusal sorunları %20,1 oranında yordarken, mükemmeliyetçilik alt boyutu olan yaptığından emin olamama değişkeni eklendiğinde bu oran %27,2 olarak duygusal sorunları anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Benlik algısı alt boyutu olan davranışsal yönelim tek başına davranış sorunlarını %11 oranında yordarken, mükemmeliyetçiliğin alt boyutu olan yaptığından emin olamama değişkeni eklendiğinde bu oran %15 olarak davranış sorunlarını anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Benlik algısının alt boyutu olan fiziksel görünüş akran sorunlarını %3 oranında yordarken, eğitsel yeterlilik eklendiğinde bu oran %5, mükemmeliyetçilik alt boyutu olan hata yapma endişesi değişkeni de eklendiğinde bu oran %6,5 olarak, akran sorunlarını anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Benlik algısı alt boyutu olan davranışsal yönelim sosyal davranışları %8 oranında yordarken, eğitsel yeterlilik eklendğinde bu oran %10, mükemmeliyetçilik altboyutu olan düzen değişkeni eklendiğinde bu oran %11,9 olarak sosyal davranışları anlamlı düzeyde yordamaktadır. Benlik algısı toplam puanı tek başına %13,3, mükemmeliyetçilik alt boyutu olan yaptığından emin olamama değişkeni eklendiğinde %19,3, atletik yeterlilik eklendiğinde %21,5 ve eğitsel yeterlilik ekendiğinde ise %23,7 olarak toplam güçler ve güçlükler puanını anlamlı bir şekilde yordamaktadır.Çalışmada yapılan analiz sonuçları değerlendirildiğinde okulların rehberlik birimlerinin, ailelerin ve öğretmenlerin, öğrencilerin yaşadığı bazı sorunları tespit edebilmeleri adına yol gösterici olacağı düşünülmektedir. This study has two aims. One of the aim of the research is to determine the strengths and difficulties experienced by gifted individuals. The second aim of the research is to examine the role of self perception and perfectionism as a predictor of the strenghths and difficulties (total strengths and difficulties score, emotional symptoms, conduct problems, hyperactivity-inattention, peer problems, prosocial behavior) experienced by gifted children.For this purpose, 239 (100 girls, 139 boys) gifted students were surveyed by Strengthts and Dfficulties Questionarie-SDQ, Adaptation of Self-Perception Profile for Children, Frost Multimensional Perfectionism Scale and personal information form. StepwiseRegression Analysis was used in order to investigate the role of self-perception and perfectionism for predicting the strengths and difficulties experienced by the special talented individuals,.The findings indicated that the subscale of the self-perception scale, physical appearance predicted hyperactivity-inattention of gifted students by 3%. The self-perception predicted emotional symptoms by 20.1%, while the doubts about actions is added, this ratio significantly increased to 27.2% for emotional symptoms. The behavioral orientation, which is the subscale of the self-perception scale, predicted conduct problems by 11%, and when it is not sure that it makes subculture of perfectionism, this ratio significantly predicts conduct problems by 15%. Physical appearance, which is the sub-dimension of self-perception, predicted peer problems by 3%, this ratio raised to 5% when the educational competency was added, and 6.5% when the concern over mistakes variable with the perfectionism sub-dimension is added. Behavioral orientation, which is the subscale of self-perception, predicted prosocial behavior by 8%. When educational competenceis added, this ratio increased to 10%. When the layout subscale was added, this rate became 11.9%. The self-perception total score predicted 13.3% of total strength and difficultied score, when the perfectionist sub-dimension of doubts about actions was added, the explanation ratio increased toto 19.3%, 21.5% when athletic competence was added and 23.7% when educational competence was added.When the results of the analysis conducted in the study are evaluated, it is thought that guidance units of schools, families and teachers will guide the students to identify some problems experienced by the students.
Collections