Doğal malzemelerden kil, kum ve su ile hazırlanan oyun programının 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal gelişimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, doğal malzemelerden kil, kum ve su ile hazırlanan oyun programının 60- 72 aylık çocukların sosyal duygusal gelişimleri üzerindeki etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca Doğal Malzemelerle Oyun Programının (DMOP) 60- 72 aylık çocukların sosyal duygusal gelişimleri üzerinde cinsiyet değişkenine, 60- 64 ay/ 65-72 ay olarak yaş değişkenine, anne ve baba eğitim durumu değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırma, öntest- sontest kontrol gruplu deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma gruplarının oluşturulmasında `grup eşleştirme` tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018- 2019 eğitim öğretim yılında, İstanbul'da MEB'e bağlı bir devlet anaokulunun beş yaş grubundaki 13 deney grubu, 13 kontrol grubu olmak üzere toplam 26 çocuk oluşturmuştur. Deney grubundaki çocuklara Doğal Malzemelerle Oyun Programı (DMOP) uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise okullarında uygulanan Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) okul öncesi eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği (MASDU) kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi, Mann Whitney U- Testi ve Kruskal Wallis H- Testi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda deney grubunun öntest ve sontest sonuçlarının karşılaştırılmasında `MASDU'ya` göre `Sosyal Yaşamın Gereklerine Uygun Davranma` alt boyutunda anlamlı bir fark görülmüştür. Kontrol grubunun öntest ve sontest sonuçlarının karşılaştırılmasında `MASDU'ya` göre, `Akranlarla Etkileşim` alt boyutunda anlamlı bir fark görülmüştür. Deney ve kontrol gruplarının `MASDU` ölçeği ve ölçeğin alt boyutlarında öntest sontest uygulamalarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubunun `MASDU` öntest ve sontest uygulamalarında yaş değişkenine göre öntestte anlamlı bir farklılık görülmüştür. Anlamlı farklılığın yaşları 60- 64 ay aralığında olan çocukların lehine olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubu çocuklarının `MASDU` ölçeği sontest uygulamasında ve ölçeğin `Sosyal Yaşamın Gereklerine Uygun Davranma` alt boyutunda yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Anlamlı farklılığın yaşları 60- 64 ay olan çocukların lehine olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının öntest ve sontest sonuçlarında anne ve babanın eğitim durumu değişkenine göre `MASDU` ölçeği ve ölçeğin alt boyutlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Anahtar Kelimeler: Doğal Malzemeler, Kil, Kum, Su, Sosyal ve Duygusal Gelişim, 60- 72 Aylık Çocuklar. This research aimed at presenting the effect of game programme prepared with natural materials including clay, sand, and water on the social and emotional development of the 60-72 month old children. Moreover, the study explored whether or not the Game Programme with Natural Materials (DMOP) differed according to the gender variable on the social affective development of 60-72 month old children, age variable in terms of 60-64 months/ 65-72 months, and parents' educational status variable. The research was carried out using the pre-test post-test control group experimental design. While composing the study groups of the research, `the matched group` technique was used. The study group was composed of a total of 26 children, 13 in experimental group and 13 in control group, in five year old age group going to a state nursery school affiliated to the Ministry of National Education (MEB) in Istanbul in 2018-2019 education year. The Game Programme with Natural Materials (DMOP) was implemented with the children in experimental group. The children in control group were taught with the pre-school curriculum of the Ministry of National Education (MEB) implemented in their schools. Marmara Social Emotional Adaptation Scale (MASDU) was used as a data collection tool in the study. Percentages, frequency, Wilcoxon Matched Pairs Test, Mann Whitney U- Test and Kruskal Wallis H- Test were used for the data analysis. As a result of the study, the comparison between the pre-test and post-test results of the experimental group revealed that there was a significant difference in the sub-dimension of `Behaving Properly According to the Requirements of Social Life` in terms of `MASDU`. When the control groups' pre-test and post-test results were compared, a significant difference was revealed in the sub-dimension of `Interaction with Peers` in terms of `MASDU`. There was not a significant difference in terms of gender in the pre-test post-test implementations of the experimental and control groups' `MASDU` scale and sub-scales. In the experimental group's `MASDU` pre-test post-test implementations, there was a significant difference in the pre-test in terms of the age variable. It was determined that this significant difference was in favour of the 60-64 month old children. In the control group children's post-test implementation of the `MASDU` scale and the scale's dimension of `Behaving Properly According to the Requirements of Social Life`, there was a significant difference in terms of the age variable. It was determined that this significant difference was in favour of the 60-64 month old children. The pre-test post-test results of the experimental and control groups revealed that there was not a significant difference in `MASDU` scale and the scale's sub-dimensions in terms of the parents' educational status.Key Words: Natural Materials, Clay, Sand, Water, Social and Emotional Development, 60- 72 Month Old Children.
Collections