Bilim ve sanat merkezlerine devam eden ortaokul öğrencilerinin yetenek ve empati ölçümleri arasında ilişkisel ve karşılaştırmalı bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, BİLSEM'e devam eden ortaokul öğrencilerinin yetenek ve empati ölçümleri arasında ilişkisel ve karşılaştırmalı bir inceleme yapmak amaçlanmıştır. Çalışmaya İstanbul ili, Kartal ilçesindeki BİLSEM'e devam eden 131 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin 57'si kız, 74'ü ise erkektir. Çalışmada veriler Çocuklar İçin Empati Ölçeği, Yakınsak Bilişsel Yetenek Testi ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Burada öğrencilerin yetenek ve empati ölçüm sonuçlarının ilişkilendirilmesi ve karşılaştırılmasıyla elde edilen analiz bulguları paylaşılmıştır. Bağımsız Örneklem t Testiyle öğrencilerin empatiyle yetenek testi puanlarının ortalamaları cinsiyete göre karşılaştırılması amaçlanmış ve kızların empati puanları ortalamaları erkeklerden anlamlı olarak daha yüksek çıkmıştır. Yetenek testi ortalamaları açısından ise cinsiyetler arasındaysa anlamlı bir fark görülmemiştir. Tek Yönlü Varyans Analizi öğrencilerin empatiyle yetenek testi puanları ortalamalarının; sınıf, anne - baba eğitimi, ekonomik düzeyi karşılaştırılması için kullanılmıştır. Öğrencilerin empati ve yetenek testi ortalamalarıyla sınıf, anne-baba eğitimi, ekonomik düzey arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. İlişki için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmış; empatiyle yetenek arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. In this research, phatic and comparative research between talent and empathy measurements of secondary school students in scientific and art centres, is purposed. 131 secondary school students, who study at Science and Art Centre (BİLSEM) in Kartal/İstanbul, participated into the study. The number of female and male students were 57, and 74 respectively. To collect data Empathy Scale for Children, Convergent Cognitive Ability Test and Personal Information Form were used. Here, the findings of the analysis of the students' ability and empathy measurement results were analysed. To compare students' empathy and average ability test scale points by gender, The Unpaired t Test was used. The results showed that the empathy ratio averages of the female students was significantly higher than male ones. However, there was no noteworthy difference in ability test scores between genders. One-Way Analysis of variance was used to compare the students'average scores of the empathy and ability tests by age, class, duration, education level of parent's, and economic level and emotional states. The results indicated that age has no valuable impact on empathy test score averages, but it has an impact on ability tests. In addition, the parents' education level and economic situation had no meaningful correlation on the students' empathy and ability test score average and class. Noteworthy relations were not seen between the ability test results and emotional state, on the other hand, with the empathy test score average it was not the case. The contrast between student's empathy score average and duration were notable, yet when it comes to the ability test the difference was not meaningful. The results of the Pearson Correlation Analysis applied to the analyse of the scale relations, indicated that the relations between empathy and ability tests were not relevant. No applicable connections have found between empathy and ability tests and class, economic situation, duration, parent's education level, and age; yet the study has found that being very happy impacts slightly, and positively on empathy and ability test results.
Collections