Exploring EFL instructors` perceptions of professional identity: The Turkish context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten Türk öğretim görevlilerinin profesyonel kimliklerine dair genel algılarını incelemektir. Çalışma özellikle profesyonel kimliğin dört alt alanı olan alan bilgisi uzmanlığı, öğretim bilimi uzmanlığı, eğitimsel uzmanlık ve profesyonel gelişimin devamlılığına dair katılımcıların gelişmişlik düzeylerini öğrenmeye çalışmıştır. Son olarak, araştırma profesyonel kimlik gelişiminin lisans eğitimi, eğitim seviyesi ve deneyim yılı açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemiştir. Araştırma İstanbul'da dokuz vakıf üniversitesinde yapılmıştır. Veriler İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğreten Öğretim Görevlileri için Profesyonel Kimlik Anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Nicel araştırmaya İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten 99 Türk öğretim görevlisi, nitel araştırmaya ise 6 öğretim görevlisi katılmıştır. Bulgular katılımcı öğretim görevlilerinin profesyonel kimliğini yüksek düzeyde geliştirdiğini göstermiştir. Özellikle, lisans eğitimi profesyonel kimliği etkileyen en önemli faktör olarak algılanmıştır. Son olarak, eğitimsel uzmanlık katılımcılar tarafından en önemli profesyonel kimlik alt alanı olarak bulunmuştur. The purpose of this study is to investigate the overall perceptions of the Turkish EFL instructors about their professional identities. It also attempts to find out the development levels of the participating instructors related to the four subdomains of professional identity, namely subject matter expertise, didactical expertise, pedagogical expertise, and continuation of professional development. Lastly, it examines whether the development of the professional identity differs in terms of the undergraduate area of study, latest graduation degree, and years of teaching experience. The study was conducted at eight foundation universities in Istanbul, Turkey. Data were collected from the Professional Identity Questionnaire for English Instructors and semi-structured interviews. A sample of ninety-nine Turkish EFL instructors participated in the questionnaire and six instructors participated in the interviews for this study. The findings revealed that the participating instructors have highly developed their professional identity. Specifically, the area of undergraduate study was perceived as the most affective factor of shaping professional identity. Finally, pedagogical expertise was found to be the most crucial professional identity subdomain by the participants.
Collections