Using creative drama in teaching English to young learners: Effectiveness on vocabulary development and creative thinking
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı yaratıcı drama dersleri ile geleneksel eğitimin küçük yaş grubu öğrencilerinin kelime edinimi ve yaratıcı düşünme becerilerine olan etkisini araştırmak ve karşılaştırmaktır. Katılımcılar İstanbul, Türkiye'deki özel bir k-12 okulunun 2.sınıfına giden 7-8 yaşlarındaki 45 öğrenci ve 2 öğretmenden oluşmaktadır. Bu yarı-deneysel araştırma tasarısında veriler yaratıcı drama dersleri gören deney grubu (23) ve geleneksel eğitim gören kontrol grubundan (22) toplanmıştır. Nicel verilere kelime edinimi ve yaratıcı düşünme becerileri testlerinin iki grupta da ön-test ve son-test olarak uygulanmasıyla, nitel verilere ise yaratıcı drama uygulama süreci boyunca öğretmenlerin tuttukları yansıtıcı günlükleri ve deney grubunun öğrencileriyle yapılan yarı-yapılı görüşmelerle ulaşılmıştır. Sonuçlar, yaratıcı drama derslerinin İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen Türk ilköğretim 2.sınıf öğrencilerinin kelime edinimi ve yaratıcı düşünme becerileri üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu göstermiştir. Ayrıca, katılımcı öğretmen ve öğrencilerin de yaratıcı drama derslerini destekledikleri görülmüştür. Ulaşılan sonuçlara göre bu araştırma yaratıcı dramayı eğitim yöntemi olarak kullanan ilkokul İngilizce sınıflarına pedagojik uygulama ve önerilerde bulunmuştur. The purpose of this thesis is to investigate and compare the effectiveness of creative drama and traditional instruction on the vocabulary development and creative thinking skills of young learners of English. The participants were 45 young learners (Grade 2, age 7-8) and 2 teachers engaged in the primary English program offered by a private k-12 school in Istanbul, Turkey. Specifically, in this quasi-experimental study, data were collected from two groups of English learners: experimental group (N=23) engaged in creative drama-based lessons and control group (N=22) exposed to traditional instruction. To meet the objectives of the present study, data were gathered quantitatively from pre- and post- vocabulary tests and pre- and post- creative thinking skills tests and also, qualitatively from teachers' reflective journals and students' semi-structured interviews. The obtained findings revealed that creative drama-integrated instruction had a positive effect on the vocabulary development and creative thinking skills of young learners. Based on these findings, the study provides pedagogical implications and recommendations on how to incorporate creative drama in elementary level English classrooms.
Collections