Özel yetenekli 5, 6, 7. sınıf öğrencilerinin yetersizlikten etkilenmiş özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özel eğitime ihtiyaç duyan özel yetenekli bireylerin yine özel eğitime ihtiyaç duyan yetersizlikten etkilenmiş özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının incelendiği bu araştırma, özel yetenekli bireylerin sahip oldukları tutumları cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, mükemmeliyetçilik ve duygusal zeka değişkenleri açısından incelemeyi amaç edinmiştir. Araştırmaya 5, 6 ve 7. sınıfa devam eden ve BİLSEM'e seçilmiş olan özel yetenekli tanısı almış 71'i kız, 75'i erkek toplam 146 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin tutumlarını ölçmek için Çifci (1997) tarafından Türkçeye uyarlanan Etkinlik Tercih Formu ve Sıfat Listesi, mükemmeliyetçilik düzeylerini ölçmek için Özbay ve Taşdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, duygusal zeka düzeylerini ölçmek için de Ergin, İşmen ve Özabacı (1999) tarafından geliştirilen EQ-NED Duygusal Zeka Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda özel yetenekli öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile yetersizlikten etkilenmiş özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları arasında pozitif yönde ilişki, 7. sınıfa devam eden özel yetenekli erkek öğrencilerin yetersizlikten etkilenmiş özel gereksinimli bireylere yönelik tutumları ile mükemmeliyetçilik düzeyleri arasında da negatif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Özel yetenekli bireylerin tutum ve mükemmeliyetçilik düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermezken, duygusal zeka düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında kız öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Özel Yetenekli Birey, Tutum, Yetersizlik, Özel Gereksinimli Birey Literature on people with special needs lacks the studies about attitudes of gifted and talented individuals towards individuals with disabilities. This study aims to examine the attitudes of gifted and talented individuals towards individuals with disabilities, who need special education as themselves also by considering their perfectionism and emotional intelligence level, sex, type of school and school grade. Study participants are 146 gifted and talented students (71 female, 75 male) attending Science and Art Center (Bilim Sanat Merkezi) as 5th, 6th and 7th grade students. A series of questionnaire was implemented to the students including Demographic Information Form, Activity Preference Form and Adjective List, which was adapted to Turkish by Cifci (2007), Multidimensional Perfectionism Scale, which was adapted to Turkish by Özbay and Taşdemir (2003) and EQ-NED Emotional Intelligence Scale, which was developed by Ergin at al. (1999). Results showed that there is positive correlation between gifted and talented students' emotional intelligence levels and their attitudes towards people with disabilities; and negative correlation between 7th grade gifted and talented students' perfectionism levels and their attitudes towards people with disabilities. Besides, perfectionism levels and attitudes towards people with disabilities do not differentiate between the sexes while emotional intelligence level of girls is significantly higher than the boys.Key words: Gifted and talented individuals, attitude, individual need special education, disability
Collections