The effect of multicultural awareness raising instruction on foreign language speaking anxiety
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, çok kültürlü farkındalık arttırma faaliyetlerinin orta seviye askeri öğrencilerin konuşma kaygısı düzeyindeki etkisini araştırmaktır. Karma yöntemler araştırma tasarımını benimseyen çalışmada, 50 orta İngilizce seviyesine sahip askeri öğrenciden veri toplamak amacıyla bir anket ve sınıf içi tartışma ve yazma ödevi analizi kullanmıştır. Öğrencilerin yabancı dil konuşma kaygısını ölçmek amacıyla, Horwitz, Horwitz and Cope (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Anket yöntemi ile elde edilen veriler veriler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20 bilgisayar programı yardımıyla analiz edilmiştir. Buna ek olarak, sınıf içi tartışmalar ve yazma ödevlerinin analizi nitel veri olarak çözümlenmiştir. Çokkültürlü farkındalık arttırıcı faaliyetlerin etkisi ile yabancı dil sınıflarında konuşma endişesi arasındaki ilişki ele alınmıştır. Bulgular gruplar arası test sonuçları arasında önemli bir fark olduğunu göstermektedir ve bu sonuç, çokkültürlü farkındalık arttırıcı faaliyetlerin ders planına katılmasının, öğrencilerin konuşma kaygısını azaltmaya etkili ve yardımcı bir etken olduğunu vurgulamaktadır. Sınıf içi tartışmalar ve yazma ödevlerinin analizi sonuçları göz önünde bulundurulduğunda, çokkültürlü farkındalık arttırıcı faaliyetlerin anlamlı bir biçimde entegre edilmesi, yabancı dil öğrenme sürecinde etkili olacaktır.Anahtar Kelimeler: İkinci Dil Öğrenimi, Yabancı Dil Konuşma Kaygısı, Kültürel Farkındalık Geliştirme, Çok Kültürlü Eğitim The purpose of this study is to investigate the effect of multicultural awareness-raising instruction on intermediate-level students' speaking anxiety level. Adopting a mixed methods research design, the study used a questionnaire and in-class discussion and writing assignment analysis from 50 intermediate level students who study at a state university in the northwest of Turkey. In order to measure students' English speaking anxiety levels, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), developed by Horwitz, Horwitz, and Cope (1986) was used. The data gathered through the questionnaire were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20 computer programme. In addition, in-class discussions and writing assignments were analyzed as qualitative data. The results presented the correlation between multicultural awareness-raising instruction effect and foreign language classroom speaking anxiety. The statistical analysis revealed that there was a significant difference between groups' post-test scores which pointed out that integrating multicultural awareness-raising instruction was effective and helpful for learners in decreasing their levels of speaking anxiety. Considering the themes that occurred during the analysis of in-class discussion and writing assignment, it is suggested that integrating authentic and meaningful multicultural awareness-raising instruction in the core material affects the foreign language learning process.Keywords: Second Language Learning, Foreign Language Speaking Anxiety, Cultural Awareness, Multicultural Instruction
Collections