Öğretmenlerin mesleki kimlik ve mesleki gelişime ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenler için mesleki gelişimin gereğini tartışmak, öğretmenlerin mesleki kimlik algısının mesleki gelişime etkilerini inceleyerek öğretmenlerin görüşlerini betimlemektir. Öğretmenlerin mesleki kimlik algılarının, mesleğe yükledikleri rollerin ve öğretmenlik mesleğine dair bakış açılarının; mesleki gelişimlerini nasıl ve neden etkilediği yönünde farkındalık sağlaması bakımından taşıdığı önem nedeniyle bu araştırmaya gerek duyulmuştur. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ve olgubilim (fenomenoloji) araştırma deseni ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak gözlem ve görüşme teknikleri kullanılmış, veriler araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış türde geliştirilen görüşme formları kullanılarak yüz yüze yapılan görüşmelerle toplanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen ve farklı okullardaki 16 öğretmen oluşturmuştur. Veri analizinde, içerik analiz tekniği kullanılmış ve veriler alt problemler doğrultusunda sunulmuştur. Araştırmanın bulgu ve sonuçları; öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve mesleğe yükledikleri rollerin mesleki gelişimlerini olumlu yönde etkilediğini; öğretmenlerin mesleki gelişimi bir ihtiyaç olarak gördüklerini göstermektedir. Ayrıca, öğretmenin kendisini geliştirmek istemesi ve bununla ilgili çaba harcaması, gelişim ve değişim algısına sahip olması, mesleki kimlik algısıyla ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kişisel özellikler, toplum, meslek paydaşları, koşullar, kurum, mesleki gereklilikler gibi faktörlerin mesleki kimliğin oluşmasını etkilediği; ihtiyaç, gelişim ve değişim, meslek saygısı, sorumluluk, merak, zaman, maddiyat, okul ve eğitim sistemi, okul yönetimi ve kişisel özellikler gibi faktörlerin ise mesleki gelişimi etkilediği sonucu ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Mesleki Gelişim, Mesleki Kimlik, Öğretmenlik Mesleği The main purpose of this reserach is to discuss the necessicy of professional development (PD) for teachers and to describe teachers' opinions by examining the effects of teachers' professional identity (PI) perception on PD. This research's importance lays in providing awareness about how and why teachers' perception of PI, the roles that they put on the profession and their perspectives on teaching profession affect their PD. The research was carried out with qualitative research method and phenomenology research design. Observation and interview techniques were used as data collection tools and the data were collected through one-on-one interviewing using semi structured interview forms developed by the researcher.From various schools, 16 teachers were selected through maximum diversity sampling, which is one of the purposive sampling methods. In the research, content analysis method was used to analyse the data and the acquired data were presented in line with the sub-problems. Results show that teachers' perceptions of PI and their roles they put on profession affect their PD positively, and teachers think that PD is a need. As concluded, the teachers' desire to improve themselves, effort for this and having the perception of development and change are related to their perception of PI. Further, results show factors such as personal characteristics, society, professional stakeholders, conditions, institutions, professional requirements affect the formation of PI; and factors such as need, development and change, professional respect, responsibility, curiousity, time, financial condition, education system, school management and personal characteristics affect PD.Keywords: Professional Development, Professional Identity, Teaching Profession
Collections