Learners` perceptions of their English teachers` autonomy in the Turkish high school context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Türk lise bağlamındaki öğrencilerin İngilizce öğretmenlerinin özerkliğini nasıl algıladığını araştırmaktır. Araştırma, cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, İngilizce öğrenilen yıl ve okul dışında haftada İngilizce öğrenmeye ayrılan vakit gibi faktörlerin öğrencilerin İngilizce öğretmenlerinin özerkliği algısını etkileyip etkilemediğini incelemektedir. Ek olarak, araştırma öğrencilerin algısı açısından öğretmen rollerinde karşılıklı bir ilişki olup olmadığını araştırmaktadır. Aynı zamanda, bu çalışmada öğretmenlerin okul dışında özerkliği artırmaya yönelik tavsiyeleri okul türü bağlamında incelenmektedir. Bu çalışma Ege Bölgesi'nin batı bölümünde hem özel hem de devlet olmak üzere lise düzeyinde eğitim veren okullarda yürütülmüştür. Çalışmaya toplamda 632 öğrenci katılım göstermiştir. Bunların 345'i devlet 287'si devlet okullarındaki öğrencilerden oluşmaktadır. Bulgular şunu göstermektedir ki cinsiyet ve İngilizce öğrenilen yıl öğrencilerin İngilizce öğretmenlerinin özerkliğini algılamada bir etkiye sahip değilken, okul türü, sınıf düzeyi ve okul dışında haftada İngilizce öğrenmeye ayrılan süre öğrencilerin İngilizce öğretmenlerinin özerkliği algısını etkilemektedir. Ek olarak, öğretmenlerin rolleri arasında olumlu bir ilişki bulunmuştur ve öğretmenlerin okul dışında özerkliği artırmaya yönelik tavsiyeleri arasında okul türüne bağlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğretmen Özerkliği, Öğrencilerin Öğretmen Özerkliği Algısı, Türk Lise Bağlamında Öğretmen Özerkliği The purpose of this study is to investigate high school learners' perceptions of their English teachers' autonomy in the Turkish high school context. The study aims at exploring whether gender, school type, grade level, the length of prior language learning experience and hours spent in learning English outside the school on weekly basis have any effects on learner's perception of their English teachers' autonomy. In addition, the study seeks to explore whether there is a correlation between teachers' roles from the leaners' perspective. Also, English teachers' specific ways of supporting autonomy outside the school in relation to the school context were investigated in the study. The present study was carried out in both private and public high schools in the western part of the Aegean region in Turkey. The participants consisted of 632 high school students, 345 of whom were from public and 287 were from private schools. The findings indicate that while gender and the length of prior language learning experience have no effects on learners' perceptions of their English teachers' autonomy, the school type, grade level and time spent in learning English outside the school influence learners' perception. Moreover, it was found that there is a positive correlation between teachers' autonomous roles and English teachers' specific ways of supporting autonomy outside the school differ in accordance with the school type.Keywords: Teacher Autonomy, Learners' Perception of Teacher Autonomy, Teacher Autonomy in the Turkish High School Context
Collections