Seçilen bir yapı sisteminde taşıma gücü ve elastik hesap
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Yapıyı oluşturan elamanların kesitleri çeşitli yük kombinezonlarına göre yapıları yapısal çözümleme sonucu bulunan en elverişsiz iç etkiler dikkate alınarak boyut! andırılır ve donatı hesabı yapılır. Ke sit hesabı, taşıma gücü veya emniyet gerilmeleri yöntemi ile yapılır. Bu çalışmanın amacı; bu iki yöntemin birbirlerine yaklaştığı ve uzaklaştığı noktaları belirlemek ve yöntemlerin başlangıçtaki ka buller yönünden, yükler yönünden, beton sınıfları yönünden ve donatı oranları yönünden karşılaştırmasını yapmaktır. Bu çalışmada seçilen yapı sistemi üç katlı, üç açıklıklı bir çerçevedir. Bu yapı çerçevesinin gerekli koşullara uyularak boyut! an- dırıldığı kabul edilmiştir. Yapının statik hesabı açı metoduyla bilgisayarda çözülmüştür. Hem. taşıma gücü, hem de elastik yöntemle kesit hesapları yapılacağın dan, sistem hareketli yük' e göre, zati yük' e göre, hareketli yük + zati yük` e göre ve deprem kuvvetlerine göre ayrı ayrı çözülmüştür. Çözümden elde edilen statik değerlere göre taşıma gücü ve elastik yöntemle donatı hesapları yapılmış, çıkan sonuçlar birbirle riyle karşılaştırılmıştır. The cross section dimensions and steel areas of the members are sized and calculated as regards the most inconvenient internal effects. They are found as a result of structural analysis that is made from various load combinations. The cross section calculation is made by Ultimate Strength Design (USD) or Working Stress Design.. The aim of this work is to define the points of these two methods which are similar to or different from each other and to compare them in the' respect, of. the beginning acceptions, loads, concrete categories and proportions of steel areas. The construction system of this work was choosen as three stories and three spans frame. It is accepted that the frame of the construction is sized at the required conditions. The design of this construction has been solved by the computer with respect to the displacement method. Also system has been solved one by one using different load combinations such as live load (LL), dead load (DL), live load + dead load and earthquake forces (e), so that. the. cross section calculation was going to be made both USD and elastic design. Steel areas were calculated separately by USD and elastic design according to the numeric values of the final design and the results have been compared with each other. v /
Collections