Örgütsel adaletin örgütsel güven üzerine etkisi: Alanya`daki ilk ve ortaöğretim kurumları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada,Antalya ilinin Alanya ilçesinde görev yapan İlk ve Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının örgütsel güven üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup 2018 yılının şubat ve mart ayları arasında alan araştırması yapılmıştır.Araştırma verileri,bahsi geçen bölgedeki ilk ve ortaöğretim kurumlarında anket yöntemi kullanılarak elde edilmiştir.Bunun sonucunda elde edilen 385 kişilik veri seti incelemeye alınmıştır.Verilerin incelenmesinde ilk olarak demografik bilgiler çözümlenmiştir.Elde edilenbulguların ardından araştırma değişkenlerinin geçerlilik ve güvenirliğini belirlemek adına faktör analizleri yapılmıştır.Bu faktör analizinin ardından örgütsel adalet algısının alt boyutları ile örgütsel güven algısının alt boyutları arasında korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir.Söz konusu korelasyon analizine göre `işlemsel adalet` boyutu ile `yöneticiye güven` boyutu arasında %99 anlamlılık düzeyinde, pozitif yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırma sorunsalına yanıt aramak amacıyla regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir.Bu analizlerde örgütsel adalet algısının örgütsel güven algısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Etkinin düzeyi incelendiğinde örgütsel adaletin örgütsel güveni yaklaşık %64 düzeyinde yordadığı belirlenmiştir. Çalışma arkadaşlarına güven boyutu ile örgütsel adaletin alt boyutları arasında gerçekleştirilen regresyon analizlerine ilişkin bulgular incelendiğinde ise çalışma arkadaşlarına güven boyutunun açıklanmasında `işlemsel adalet`, `bilgisel adalet` ve `dağıtımsal adalet` boyutlarının anlamlı düzeyde etkili olduğu saptanırken `kişilerarası adalet` boyutunun herhangi bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda elde edilen araştırma sonuçları hem örgütsel adalet algısı literatürüne hem de örgütsel güven algısı literatürüne ve söz konusu konuların öğretmenler üzerine yapılacak olan diğer çalışmalara katkı sağlayıcı özellik taşıdığı düşünülmektedir. This research has been conducted to determine the effect of the organizational justice perception of secondary education teachers working in Alanya/Antalya on organizational trust.In line with this purpose, quantitative research method has been used and between February 2018 and March 2018, area study was conducted. The research data was obtained in the schools in mentioned area by questionairre. As a result of this questionairre, data set related to 385 people was analyzed. In this analysis, firtsly demographic information was assessed. After certain data was obtained, factor analysis was conducted in order to determine the validity and reliability of the research variables. After the factor analysis, correlation analysis was done between the sub-dimensions of organizational justice perception and the sub-dimensions of organizational trust perception.According to the related correlation analysis, it was indicated that there is a 99% significant positive relationship between `practical justice` and `administrational trust`. In addition, in order to respond to the research problem, regression analysis was conducted. In these analysis, the effect of organizational justice perception on the organizational trust perception was analyzed. When the degree of effect was analyzed, it was found that organizational justice affected organizational trust in %64 ratio.When findings related to the regression analysis between `the trust for colleagues` dimension and sub-dimensions of organizational justice were analyzed, it was found that `practical justice`, `informative justice` and `distributive justice` had a significant effect on `the trust for colleagues` dimension. However, it was found that `interpersonal justice` dimension did not have any impact on the trust for colleagues dimension. In this respect, the results obtained from this study are considered to be useful for the literature related to the perception of organizational justice, for organizational trust perception and also for the future studies on the teachers in terms of the mentioned subjects.
Collections