Lider-üye etkileşiminin örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerindeki etkisi: Konaklama işletmelerinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Lider-üye etkileşimi (LÜE) etki, bağlılık, katkı ve profesyonel saygıyı içeren çok boyutlu bir yaklaşımla ele alınarak , LÜE kalitesinin çalışanların örgütsel bağlılık ve iş tatminleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada bağımsız değişken olarak lider-üye etkileşimi alt boyutları; bağımlı değişkenler olarak örgütsel bağlılık alt boyutları olan duygusal, devam ve normatif bağlılık ile iş tatmini ele alınmıştır.Çalışmanın evreni olarak Antalya Belek bölgesindeki beş yıldızlı konaklama işletmelerindeki çalışanlar seçilmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler anket formu ile elde edilmiştir. Alan araştırmasında kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak elde edilen 319 kişilik veri seti IBM SPSS 22 paket yazılımı ile değerlendirmeye alınmıştır. İstatistiksel analizde pearson korelasyon, çoklu regresyon analizi, t-testi, anova testi ve post hoc testlerinden TUKEY ve LSD kullanılmıştır.Araştırma sonucunda lider-üye etkileşimin profesyonel saygı alt boyutunun duygusal bağlılık ve normatif bağlılık üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu ortaya çıkmaktadır. Diğer sonuçlar ise bağlılık ve profesyonel saygı alt boyutlarının iş tatmini üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğunu göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Lider-Üye Etkileşimi (LÜE), Örgütsel Bağlılık, İş Tatmini, Konaklama İşletmeleri, Antalya In this study, it was aimed to determine the effect of leader-member exchange (LMX) quality on organizational commitment and job satisfaction of the employess by taking a multidimensional approach including effect, commitment, contribution and professional respect. In this stduy, it was tackled as an independent variables are sub-dimensions of leader-member exchange; as a dependent variables are emotional, continuance and normative commitment sub-dimensions of organizational commitment. As the population of the study, employess in the five star hotels in Antalya Belek region were selected. The data required for the research were obtained by a questionnaire. The 319 person data set which was obtained by using convenience sampling in the field research was evaluated with IBM SPSS 22 package software. Pearson correlation, multiple regression analysis, t-test, anova test and post hoc tests TUKEY and LSD were used in the statistical analysis. As a result of the research, it is concluded that the professional respect, which is one of the sub-dimensions of leader-member exchange, has a significant positive effect on emotional and normative commitment. The other results indicate that under the dimensions of leader-member exchange, loyalty and professional respect have a positive effect on job satisfaction.Key Words: Leader-Member Exchange, Organizational Commitment, Job Satisfaction, Accommodation Establishment, Antalya
Collections