19. yüzyıl resim sanatında lirik ifade aracı olarak pastel boya uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada amaçlanan, pastel boyanın lirik anlatıma yaptığı katkının analizidir. Pastel boya ile yapılan bir resimde özellikle duygu ve düşlerin coşkuyla ifadesinde oynadığı etkin gücün ortaya çıkarılmasıdır. Lirizm, bireysel, toplumsal, felsefi nitelikli tasvirlerle izleyiciyi etkilemeyi, sarsmayı sağlamakta ve estetik paylaşımı arttırmaktadır. Bu kavram sanat yapıtını müzikal ve ritmik bir yapıya kavuşturur.Resim için kullandığımız lirik terimi aslında resim, heykel ve hatta mimarlıktaki bazı etkileri tanımlamak için müzik terimleri içinden ödünç alınmış bir ifade şeklidir ve görsel sanatlar için duygu aktarımını tanımlamaya hizmet eder. Sesteki duygu, bir ressam tarafından çizgi, renk, doku, malzeme, tasarım şeklinde dile getirilir. Çalışmada lirik ifade aracı olarak seçilen pastel boya malzemesi teknik bölümde detaylı olarak anlatılacağı gibi saf haldeki pigmentlerden oluşmaktadır. Kuru pigmentlerle çizim, ilk insanlık çağının başlarında dünyayı görsel tanımlamalarına araç olarak mağara resimleri ile günümüze kadar ulaşır. Temeli renkli toprak, karbon, hematit ve kalsiyum karbonat veya sabun taşından yapılmış doğal tebeşirlere dayanan pastel boya, tarihsel olarak basit renkli bir çizim ile boyama arasındaki kesişme noktasındadır. Pastel boya çubukları üretilirken bağlayıcı ya da katkı maddeleri çok az miktarda kullanıldığından pigmentler saflıklarından değer kaybetmezler. Dolayısıyla pastel çubuklar saf renklerin doğrudan yoğunluğunu sunar. Bu özgünlük pastel tozunu çok sıra dışı yapan bir özelliktir. Pastel boya, renklerin saflığı ve doygunluğu nedeniyle renk varyasyonu sunmasıyla çok etkili bir izlenim oluşturur.Birinci Bölümde, kronolojik olarak pastel boya sanatının gelişimi ele alınmış olup sanatçıların üslupsal özelliklerine tarihsel süreç içerisinde yer verilmiştir. Aynı bölümde pastel boya malzemesi ve özellikleri detaylı olarak incelenmiştir.İkinci Bölüm, 19. yüzyıl resim sanatında pastel boya kullanımının lirik ifadeye etkilerinin, farklı teknikler üzerinden analiz edilmesi ve yorumlanmasını içermektedir. 19. Yüzyılda malzeme olarak yoğun bir şekilde pastel boya kullanan, farklı akım sanatçılarından; Edgar Degas, Mary Cassatt, Toulouse Lautrec, Edouard Vuillard ve Odilon Redon' un biyografileriyle, sanatsal faaliyetleri ve üsluplarına yer verilerek, pastel boya eserleri üzerinden teknik ve uygulama analizleri yapılmıştır.Sanatçının yaratıcılığı ve ustalığında, kullandığı malzeme ve uygulama yöntemlerini geliştirmesi, ifadeyi en güçlü bir şekilde sunmak istemesindendir. Örneklenen her bir sanatçıya özgü pastel boya uygulamalarında, farklı yöntemlerle yarattığı doku, çizgi, renk yoğunluğu, çeşitli malzemelerle birlikte kullanılarak değişik vurgular yaratılması gibi özelliklerin bir sanatçının ifadesini zenginleştirecek ve lirik ifadeye katkı sağlayabilecek unsurlar olduğu sonucuna varılmıştır. The aim of this study is the analysis of the lyric contribution of the pastel medium. In a painting made with pastel paint, it specifically reveals the active power that emotions and dreams play in enthusiastic expression. Lyrism, with individual, social, and philosophical depictions, influences and shakes the viewer, and enhances the aesthetic sharing. This concept brings the artwork to a musical and rhythmic structure. The term `lyric` that we use for painting is actually an expression borrowed from the music terms to describe pictures, sculptures and even some of the impact in architecture, and has served to define the transfer of emotion for the visual arts. The emotion in voice is expressed by a painting artist in the form of line, color, texture, material, design. The pastel material selected as a lyric expression medium in the study is made up of pure pigments which are explained in detail in the technical section. Drawing with dry pigments, from the beginning of the human era as a vehicle for visual identification of the world, reach up to the day by the cave paintings. Based on natural chalk made of colored soil, carbon, hematite and calcium carbonate or soap stone, pastel is at the intersection between historically simple colored drawing and painting. Due to the fact that binders or additives are used in trace amounts pastel sticks do not lose their purity. Thus, pastel sticks provide direct density of pure colors.This authenticity is a feature that makes pastel powder very unusual. Pastel paint creates a very impressive impression with its color variation due to the purity and saturation of the colors. In the first chapter, the development of pastel art is discussed in chronological order, and the characteristics of the artists are included in the historical process. In the same section pastel techniques are examined in detail. Second chapter is the analysis and interpretation of the lyrical narrative in 19th century pastel art through the pastel techniques used. Among the artists who were famous in 19th century with their pastel works; Edgar Degas, Mary Cassatt, Toulouse-Lautrec, Edouard Vuillard, and Odilon Redon's biographies, artistic activities and artistic styles, analysis of techniques and application on pastel works are included. In the creativity and ingenuity of the artist, the development of the material and application methods being used is because he/she wants to present the expression in the strongest way. In each of the artist's specific pastel applications generated by different techniques, the features such as texture, line, color intensity, particular emphasis created by using a variety of materials are enriching the expression of an artist and contributing to lyric expression.
Collections