Expatların sosyo-kültürel uyum ve iş tatmin algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Değişmeyen tek şey; değişimin kendisidir.` Heraklaitos. Günümüz çok uluslu işletmelerinin bu değişime ayak uydurmaları kaçınılmazdır. Çokuluslu işletmeler kendi ülkelerinde faaliyette bulunup değer yaratırken,aynı zamanda kendi ülkeleri dışında yatırım yapıp o ülkelerin avantajlarından yararlanmayı amaçlamaktadırlar.Farklı ülkeler; farklı insanlar ve farklı kültürler demektir. Farklılıkları yönetme konusunda, işletmelerin insan kaynakları yönetimine önemli roller düşmektedir. Bu bağlamda; küresel ortamda işletmelerin başarılı olabilmelerindeki en önemli etmenlerden biri de ; insan kaynağına verilen değerdir. İnsan kaynaklarının çokuluslu işletmelerdeki doğru kadrolama stratejileri, örgütlere çok büyük avantajlar sağlarken, tam tersi durumda işletmeleri zor duruma da sokabilmektedir.Çalışmada aynı amacı gerçekleştirmek için farklı kültürlerden bir araya gelen çokuluslu işletme çalışanlarının, yani expatların sosyo-kültürel sorun ve algılarından ve bunların iş tatmin yahut tatminsizliklerinden bahsedilecektir. Bu doğrultuda çokuluslu ve Japonya merkezli bir firmanın dünya çapında çalışan 119 expatı ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda test edilen 9 hipotezden 2'si kabul edilmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre; expatların cinsiyet, yaş, medeni durum,çocuk sayısı,görev aldıkları ülkenin dillerine hakimiyet,ne kadar süredir expatlık yaptıkları, daha önce uluslararası iş deneyimi olup olmadığı ve herhangi bir kültürel eğitim alıp almadıklarını konusunda algı farklılıkları gözlemlenmemiştir. Eğitim durumu değişkeni açısından; kültürel zeka ve uyum algıları boyutlarına yüksek lisans veya doktora ve lisans eğitim derecesine sahip expatların lise eğitim derecesine sahip expatlardan daha yüksek yanıtlar vermişlerdir.Çalışanların görev aldıkları ülkedeki expatlık seviyesi değişkeni açısından; uyum algıları boyutunda uzun çalışma süresine sahip olan expatların, kısa çalışma süresine sahip expatlardan daha fazla olduğu sonucuna varılmıştır. `The only thing that does not change is the change itself.` Heraclaitos. It is inevitable for today's multinational enterprises to keep up with this change. While multinational enterprises operate in their own countries and create value, they also aim to invest outside their own country and benefit from the advantages of those countries. Different countries mean different people and different cultures. There are important roles for human resources management in managing the differences. In this context; One of the most important factors in the success of businesses in the global environment; the value given to the human resource. The right organizational strategies of human resources in multinational enterprises provide enormous advantages to the companies and sometimes can cause big issues. In order to achieve the same goal, we will describe the socio-cultural problems and perceptions of the multinationals, the expats, and their job satisfaction and dissatisfaction. In this direction, a survey was conducted with 119 expats that work worldwide for a multinational and Japan based company. As a result of the analyzes, 2 of the 9 hypotheses tested were accepted. According to the results, there were no differences in perception of whether the expats had had sex, age, marital status, number of children, dominance of the languages of the country they were employed, how much they work as expat, whether they had international work experience before, and whether they had received any cultural education before. In terms of educational status; The expats that have a master's degree or a doctorate and a bachelor's degree to the dimensions of cultural intelligence and adaptation perception gave higher answers than the expats with high school education degree. In terms of the level of expat in the country they work; It has been concluded that the expats, which have a long working time in the dimension of adaptation perception, are more than the expats with a short working time.
Collections