Farklı sosyokültürel seviyelerdeki 6 yaş grubu çocukların kelime dağarcıklarının, anne baba tutumları açısından incelenmesi (Aydın ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Aydın ilinde yaşayan farklı sosyokültürel seviyelerdeki altı yaş grubu çocukların kelime dağarcıklarının, anne baba tutumları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma; giriş, ilgili araştırmalar, yöntem, bulgular ve yorumlar, sonuç ve öneriler olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Araştırma örneklem kümesine Aydın'da ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden 126 öğrenci ve bu öğrencilerin anneleri katılmıştır. Anne baba tutumlarını belirlemek için PARI Aile Hayatı ve Tutum Ölçeği, çocukların kelime dağarcıklarını belirlemek için de Limbosh ve Wolf'ün lügatçe dil testi uygulanmıştır. Çocukların genel bilgilerine ulaşabilmek için ise kişisel bilgi formları kullanılmıştır. Tarama türünde yürütülen araştırmada, öncelikle sosyokültürel seviye ile kelime dağarcığı arasındaki ilişki ele alınmıştır. İstatistikî yöntemler kullanılarak yapılan analizlerde sosyokültürel seviyenin kelime dağarcığı üzerinde pozitif yönlü etkiye sahip olduğu saptanmıştır. İkinci olarak ise anne baba tutumu ile kelime dağarcığı arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu incelemede aşırı koruyuculuk, baskı-disiplin ve karı koca geçimsizliği faktörlerinin kelime dağarcığını negatif yönlü etkilediği görülmüştür. Son olarak sosyokültürel düzeyin, anne baba tutumları üzerinde etkisinin varlığı araştırılmış ve genel olarak olumsuz algı yaratan tutumların etkisinin sosyokültürel seviye düştükçe arttığı belirlenmiştir.ANAHTAR SÖZCÜKLERSosyokültürel seviye, ana baba tutumu, kelime dağarcığı In this research, analyzing the vocabularies of six year old children, who live in the city of Aydın, from different socio-cultural levels was aimed with respect to parental attitudes. The plan of the research contained an introductory chapter, literature review, research method, findings and comments, and a conclusion. The sample set of the research was formed by 126 students attending primary schools in Aydın, and their mothers. PARI, Parent Attitude Research Instrument was used for qualifying parental attitudes and Limbosh and Wolf?s test for vocabulary and language was used for qualifying the children?s vocabulary performance. Some of the key personal information was collected via general information forms. The survey method was employed in the research and the relationship between socio-cultural level and the vocabulary was examined at first. It was statistically confirmed that the increasing socio-cultural level had a positive impact on the vocabulary. The relationship between parental attitude and vocabulary was examined secondly. The examination showed that the factors, excessive protection, domination and discipline, and matrimonial troubles had a negative impact on vocabulary. As the final investigation it was checked whether the socio-cultural level had any influence on the parental attitudes and it was found that as the socio-cultural level decreased, the negatively perceived attitudes? affect increased.KEYWORDSSocio-cultural level, parental attitude, vocabulary
Collections