İngilizce öğrenme sürecinde bilişsel farkındalık, dil öğrenme stratejileri, eleştirel düşünme ve öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Adnan Menderes Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıflarına devam eden öğrencilerin bir yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecindeki bilişsel farkındalık, dil öğrenme stratejileri, eleştirel düşünme ve öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu süreç içinde öğrencilerin öğrenme süreçlerini nasıl yönettiğine ve farkındalıklarını belirlemeye yönelik,araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilmiş, açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış bir form kullanılarak öğrencilerle görüşme yapılmış ve dersler gözlem yoluyla incelenmiştir. Turan (2009) tarafından geliştirilen ?Öz-Düzenleyici Öğrenme Ölçeği? ; Oxford(1990) tarafından geliştirilen, Cesur ve Fer (2007) tarafından Türkçe formunun dil eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ?Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri?; Semerci (2000) tarafından geliştirilen ?Kritik Düşünme Ölçeği? öğrencilere yönelik uygulanarak nicel bilgi sağlayan ölçekler veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Karma yöntemde hem nicel hem de nitel araştıma yöntemleri mevcut olmaktadır. Karma yöntem çalışmalarında başlangıçta elde edilen sonuçlar, metotların bir araya getirilmesiyle de alakalı olarak, yeni araştırma sorularının oluşmasını sağlar. (Bryman, 2006). Katılımcıların demografik özellikleri ise arastırma esnasında gelistirilen kisisel bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin analizi SPSS 18.0 istatistiksel analiz yazılımıyla yapılmıstır. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmış veriler kodlanarak temalaştırılıp yorumlanmıştır. Nicel Araştırma sonucuna göre, YDYO? da analizler sonucu öğrencilerin cinsiyet bölüm ve öğretim türü (birinci- ikinci öğretim) değişkenlerine göre DÖS alt boyutlarının, öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerileriyle ilişkisi karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. Nitel araştırma için amaçlı ya da olasılık dışı örnekleme yöntemlerinden aşırı veya aykırı durum örneklemesi yoluyla , yıl boyunca final sınavına kadar alınan puanlar bazında, okul genelinde not ortalaması en yüksek 10 öğrenci ile ve not ortalaması en düşük 10 öğrenci ile görüşme yapılmış; iki grup arasında , İngilizce öğrenme sürecinde öğrencilerin nasıl çalıştıklarına ilişkin benzerlik ver farklar olduğu sonucuna ulaşılmış; aynı örnekleme yöntemi yoluyla okulda en yüksek not ortalamasına sahip olan sınıfla, en düşük not ortalamasına sahip sınıf belirlenerek gözlem yoluyla inceleme yapılmıştır, veriler analiz edilerek iki sınıf arasında dil öğrenme stratejileri, öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerileri açısından benzerlik ve farklar olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Dil öğrenme Stratejileri ,Bilişsel Farkındalık , Öz-Düzenleme, Eleştirel Düşünme , Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Sınıfları In this study it is aimed to examine the relationship among prep class students? metacognitive awareness, language learning strategies, critical thinking and self-regulation skills in the process of learning English, in the university of Adnan Menderes Foreign Languages High School. In this process, directed towards profiling students? management of learning situations and their awareness, through using a semi-structured form composed of open ?ended questions and developed by researcher based on expert opinion, interviews were conducted with students and courses were observed. As a data gathering tool , ?Self-Regulation Learning Scale? developed by Turan (2009) ; ?Languge Learning Strategies Inventory? developed by Oxford (1990) and investigated by Cesur ve Fer (2007) for the validity and reliability of the Turkish version of the scale.; and ?Critical Thinking Scale? developed by Semerci (2000) were applied to students in the school. In the research mixed method was used. Mixed methods includes both qualitative and quantitative studies . Results reached in the beginning of the mixed method studies, related with the uniting methods, presents new research questions. (Bryman, 2006). Demographic features of the participants were obtained through personal information form. Quantitative data were analysed through the SPSS 18.0 statistical package programme and it was found out that when sub-dimensions of LLS were compared to the ones in self ?regulation and critical thinking skills pursuant to variables which are students? gender, department, and education type (daytime-evening education), statistically significant results were figured out. For the qualitative study, by use of extreme case sampling , on the basis of the grades students got in the mid-term exams before final one throughout the year, 10 students who had the highest grade and another 10 students who had the lowest grades were interviewed , content analysis method was used after coding the data , they were thematised and rendered and it is figured out that there exist similarities and differences between the two groups with respect to students? study habits. With the same sampling way ,in the school,students of two classrooms, one of which had the highest grade average and the other one having the lowest grade average were observed. In compliance with the analysis of data, similarities and differences between the students of the two classrooms were found out. Keywords: Language Learning Strategies, Metacognitive Awareness, Self-Regulation, Critical Thinking ,Foreign Language High School Preparation Classes.
Collections