Özel eğitim sınıflarına devam eden 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlama gücüne etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÖZEL E?İTİM SINIFLARINA DEVAMEDEN 4. VE 5. SINIF Ö?RENCİLERİNİN OKUMA BECERİLERİNİN OKUDU?UNU ANLAMAGÜCÜNE ETKİSİ TURAN, ERTU?RUL Yüksek Lisans tezi Özel Eğitim Bölümü Ocak, 1998, 88 sayfa Bu araştırmada Eğitilebilir zihinsel engelli dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin, sesli ve sessiz okuma hızlarına, sesli ve sessiz okuma sırasında yaptıkları okuma hatalarına, olumsuz okuma davranışlarına ve bu değişkenlerin okuma hızı ile okuduğunu anlama becerilerine olan etkilerine bakılmıştır. Araştırma Bolu merkezde bulunan, Cumhuriyet ilkokulu, inkılap ilkokulu, Canip Baysal ilköğretim okulu Düzce merkezde bulunan, Hamidiye ilkokulu, Işık ilkokulu, Akçakoca merkezde bulunan, Atatürk ilköğretim okulu, Orhangazi ilkokulu ve Gerede merkezde bulunan 100. Yıl ilkokulu içinde yer alan özel eğitim sınıflarındaki, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinden okuma yazmayı öğrenmiş olan, 41 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, sesli ve sessiz okuma metinleri, gözlem formları ve okuduğunu anlama testleri geliştirilmiş, VIelde edilen bilgiler istatiksel yöntemlerle değerlendirilmiş ulaşılan bulgular alt problemlere göre aşağıda özetlenmiştir. 1. Dördüncü ve beşinci sınıf, eğitilebilir zihinsel engelli öğrencilerde, sesli okuma yaparken en çok kitapla göz arasındaki mesafe, dik oturmama, heceleyerek okuma ve noktalamaya uymama olumsuz okuma davranışları gözlenmiştir. 2. Sesli okuma yaparken, eğitilebilir zihinsel engelli dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinde en çok sözcüğü yineleme, sözcüğü yanlış okuma hataları gözlenmiştir. 3. Öğrencilerin sessiz okuma yaparken en çok gösterdikleri olumsuz okuma davranışlarının başında dik oturmama ve parmakla sürme gelmektedir. 4.Grupta yer alan öğrenciler sesli okuma yaparken dakikada ortalama 64.244 sözcük okumuşlardır. En hızlı okuyan öğrenci dakikada 108.00 sözcük okurken en yavaş okuyan ise 22.00 sözcük okumuştur. 5. Sessiz okuma yaparken ise öğrenciler, dakikada ortalama 86.780 sözcük okumuşlardır. En hızlı okuyan dakikada 141.00, en yavaş okuyan ise dakikada 11.00 sözcük okumuştur. 6. Eğitilebilir zihinsel engelli dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sesli ve sessiz okuma hızları arasındaki fark sessiz okuma lehine anlamlı bulunmuştur. VII7. Örnekleme giren dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sesli ve sessiz okuma hızları okuduğunu anlama puanlarını etkilememektedir. 8. Örnekleme giren dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sesli okuma yaparken gösterdikleri, `dik oturmama` ve `heceleyerek okuma` olumsuz okuma davranışları, okuduğunu anlama puanlarını anlamlı derecede etkilemektedir. 9. Eğitilebilir zihinsel engelli dördüncü ve beşinci sınıf öğrencileri sessiz okuma sırasında gösterdikleri `dik oturmama` olumsuz okuma davranışı dışında ki olumsuz okuma davranışların-dan hiçbiri, okuduğunu anlama puanlarını anlamlı biçiminde etkilemektedir. 10. Örnekleme giren öğrencilerin sesli okuma sırasında yapmış oldukları okuma hatalarının tümü okuduğunu anlama puanlarını düşürmektedir. 11. Örnekleme giren öğrencilerin sesli okuma hızlarını, `dik oturmama` ve `noktalayamama` gibi olumsuz okuma davranışları anlamlı derecede düşürmektedir. 12. Örnekleme giren öğrencilerin sessiz okuma hızlarını, `başını sallama` ve `dudak yalama` olumsuz okuma davranışları anlamlı derecede düşürmektedir. Anahtar Kelime: Zihinsel Engelliler- Okuduğunu Anlama VIII ABSTRACT THE EFFECT OF THE READING OBİLİTY OF THE FOURTH AND FIFTH GREDE STUDENTS TO THEİR READING COMPREHENSION POWER İN PRİVATE EDUCATİON CLASSES TURAN, ERTU?RUL M.S., Department of Special Education Supervisor: Yrd. Doç. Dr. Atilla TAZEBAY January, 1998, 88 pages In this study, Trainable Mentally Handicapped the forth and fifth graders silent and oral reading rate, their reading errors during silent and oral reading, negative reading habits and the effect of such reading errors on their reading rate and comprehension were examihed. The study was made at Cumhuriyet, İnkılap, Canip Baysal, primary schools in Bolu, Hamidiye, ışık primary schools in Düzce, Atatürk, Orhan Gazi Primary Schools in Akçakoca and 41 fouth and fifth grade students who learnt to read and write in the private education classes at 100. Yıl Primary School in gerede. In the study, as a device of data collecting, silent and oral reading texts, observation check lists and comprehension tests were devoleped, and the obtamed information was statistical evalvated and the achieved findings were summanized according to their sub- problems as follows: III1. The most frequently observed negative reading habits of Trainable Mentally Handicapped forth and fifth graders during oral reading were `the distance between the book andthe eyes`, `not sitting in an upright position`, `dividing the word into syllables` and `not attending punctvation`. 2. The most frequently observed reading erors of Trainable Mentally Handicapped forth and fifth graders during oral reading were `repeating` and `misreading ` the words. 3. The most frequently observed negative reading habits during silent reading were `not sitting in an upright position` and `finger tracing`. 4. The students average oral reading rate was 64.244 words Per minute, the fastest and the slowest being 108.00 and 22.00 words Per minute. 5. The average silent reading rate was 86.780 words Per minute, the the fastest and the slowest being 141.00 and 11.00 words Per minute. 6. The Trainable Mentally Handicapped forth and fifth graders silent reading rate was significantaly higher than their oral reading rate. 7. The Trainable Mentally Handicapped forth and fifth graders silent and oral reading rate didnt affect their comprehension scores. IV8. Among the negative reading habits `not sitting in an upright position`, `dividing the word intos syllables` during oral reading were found to be effective significantly in their compreheinsion scores. 9. None of the negative reading habits except `not sitting in an upright position` observed during silent reading of Trainable Mentally Handicpped forth and fifth graders, affected the reading comprehension rate. 10. All of the reading errors during oral reading were found to lower significantlythe reading compreheinsion rate. 1 1. Among the negative reading habits `not sitting in an upright position`, `not attending the punctvation` during oral reading were found to lower significantly the students oral reading rate. 12. Among the negative reading habits `moving head to pursue the line`, `lip licking` were found to lower signicantly the students silent reading rate. Key Word; Mentally Handicapped - Reading Comprehension
Collections