Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin anasınıfı programını uygulamadaki yeterlik dereceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 1994 yılında uygulamaya konulan Anasınıfı programını uygulamada, Anasınıfı öğretmenlerinin ne derecede yeterli olduklarının belirlemek ve bazı değişkenlerin (kıdem, mezuniyet durumu) programın uygulanmasına etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini, Bolu İl merkezi ve merkeze bağlı ilçelerdeki 107 İlköğretim Okulu Anasınıflarında görev yapan 182 Anasınıfı öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak her ikisi de araştırmacı tarafından geliştirilen `Okulöncesi Eğitim Öğretmen Yeterlikleri Anketi` ve `Okulöncesi Eğitim Öğretmen Davranışları Gözlem Formu` kullanılmıştır. Anket tekniği yolu ile evrenin tümüne ulaşılmıştır. Ancak; gözlem formu örnekleme yolu ile tesadüfi seçilen merkeze bağlı 18 İlköğretim Okulunda, 58 Anasınıfı öğretmenine uygulanmıştır.VII Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre: 1. Öğretmenlerin kıdemleri arttıkça, programın ilkelerini uygulama düzeyleri arasında, kıdemi az olanların lehine manidar bir fark olduğu görülmektedir. Kıdemi fazla olan öğretmenler hedef ve hedef davranışların gerçekleştirilmesine daha az önem verdikleri, bu durumda yenilikleri benimseyen öğretmen davranışlarını gösterme yeterliğinde eksikleri olduğu görülmektedir. Kıdemi daha az olan öğretmenlerin hedefe uygun yöntem ve teknik seçimi konusunda daha yeterli oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yeterlik alanlarında fark bulunmadığı görülmektedir. 2. Öğretmenlerin eğitim düzeyi yükseldikçe, programın ilkelerini uygulama düzeyleri arasında hedefleri belirlemede, öncelikle çocukların gelişim özelliklerini dikkate almada yeterli oldukları görülmektedir. Uygulamada ise, işbirliği davranışlarının arttığı, kullandıkları yöntemleri düzeltme konusunda daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. 3. Öğretmenlerin programın öngördüğü ilkeleri yerine getirmede, materyallerin orijinal olması, etkinliklerin sı nrf ortamından doğması, Fen ve doğa etkinliklerinde çocuğun doğanın bir parçası olma duygusunu benimsetmeleri, tüm etkinlikleri planlamada yaşamları ile ilişkili olması, oyun etkinliklerinde çocukların oyun kurabilmelerine rehberlik etmesi, çocukları tanıma ve değerlendirmede çeşitli teknikleri bir arada kullanmalarına ilişkin verdikleri bilgilere göre yetersiz oldukları bulunmuştur. Öğretmenler, öğrencilerin özelliklerine uygun hedef ve hedef davranışları belirlemede, eğitim durumlarını düzenlemede, çocukları tanıma ve izlemede değerlendirmeyi yapma bakımından yeterli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Vıi! 4. Öğretmenlerin anketten aldıkları puanlarla, gözlem puanlan arasında bir ilişki bulunmuştur. Buna göre, anasınıfı öğretmenlerinin söyledikleri ile uygulamada yaptıkları arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Program Geliştirme, Okulöncesi Eğitim Programı The purpose of this research was to determine how sufficient the Kindergarden teachers were in applying pre-school curriculum and in examining the impact of variables like graduation and seniority in practising the curriculum. The scope of the study consisted of 1 82 kindergarden teachers working in kindergardens of 107 primary schools in Bolu city centre and in its towns. In data gathering, a `Questionnaire To Determine Pre-School Teachers' Sufficiency` and a `Form for Observing Attitudes of Pre - School Education Teachers` were used, which were developed by the researcher. While the questionnaire was applied to the whole population, the observation from was applied to 58 Kindergarden teachers from 18 primary schools who were selected as sample at random. According to the results obtained from the study;IV 1. It was seen that teachers who were less senior paid much more attention to caring and practising curriculum principles than senior teachers, and that senior teachers paid less attention to targets and target behaviours, and they lacked of showing attitudes of such teachers who are ready to adopt education reforms. Teachers who were less senior were also more sufficient in selecting the methods and techniques which were appropriate to goals and objectives. There couldn't be found any other discriminations between the senior and junior teachers in any other relevancy areas. 2. Teachers whose levels of graduation were higher were more sufficient in goal determining, which is an aspect of practising curriculum principles, particularly in taking care of features of children growing, and it was found that they had more tendency in collaborative working and were more successful in revising the methods they were using. 3. From the data obtained in the study, teachers were found insufficient in carrying out the principles of curriculum, providing original materials, providing activities which appear in the classroom atmosphere, making the children feel, in activities of science and nature, that they were parts of the nature, planning activities relating to their own lives, guiding children to create games in game activities, in collaborative using of different techniques which are used to find out and determine aspects of children as individuals. However, the teachers were found sufficient in determining targets and target behaviours favourable to students' peculiarities, arranging their educational conditions, recognising, following and evaluating the children.4. There was a relation between the teachers' scores both in the questionnaire and the observation form. As a result a positive relation was found between what kindergarden teachers say and do in practice. Key Words: Curriculum Development, Pre - School Educational Curriculum.
Collections