Bazı bireysel farklılıkların kavram haritası yapma başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı bazı bireysel farklılıkların (öğrenme stilleri, fenbilgisine karşı tutum, cinsiyet) ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kavram haritasıyapma becerilerine etkisini incelemektir.Araştırmanın örneklemini 2004-2005 öğretim yılında Bolu li, Kıbrıscıklçesinde bulunan Kıbrıscık Yatılı lköğretim Bölge Okulunun 7. sınıfında öğrenimgören öğrenciler oluşturmaktadır. Öğrencilerin öğrenme stillerini belirlemek amacıile Grasha'nın Öğrenme Stilleri Ölçeği ve fen bilgisi dersine karşı tutumlarınıbelirlemek amacı ile Fen Bilgisi Tutum Ölçeği uygulanmıştır. lköğretim 7. sınıföğrencilerinin ?Çevremizde hangi ekosistemler var ve buralarda neler oluyor??konusuyla ilgili çizdikleri kavram haritaları Bütüncül Derecelendirme Ölçeğikullanılarak değerlendirilmiştir.Uygulama sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarakanaliz edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizlerinde her bir bağımsız değişkeninbağımlı değişkene etkisini belirlemek için varyans analizi (ANOVA) ve t-testindenyararlanılmıştır.Bu araştırmada, toplanılan verilerin analizinden elde edilen bulgularadayanılarak öğrencilerinin öğrenme stillerine göre kavram haritası yapma başarılarıarasında anlamlı bir fark bulunmasına rağmen cinsiyetlerinin kavram haritası yapmabaşarıları üzerinde anlamlı bir farka neden olmadığı belirlenmiştir. Özellikleişbirlikçi ve katılımcı öğrenme stiline sahip olan öğrencilerin kavram haritası başarıpuanları daha yüksektir. Ayrıca öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı geliştirdikleritutumla, kavram haritası başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır. Fen bilgisidersine karşı daha olumlu tutuma sahip olan öğrenciler daha başarılı kavramharitaları çizmişlerdir. Araştırma sonuçlarına göre öğrenci cinsiyetleri ile fen bilgisidersine karşı geliştirilen tutum arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Kızöğrencilerin erkek öğrencilere göre fen bilgisi dersine karşı daha olumlu tutumasahip oldukları belirlenmiştir. Fakat öğrenci cinsiyetleri ile öğrenme stilleri arasındaanlamlı bir fark bulunamamıştır.Kız öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı, erkek öğrencilere göre dahaolumlu tutuma sahip olmalarına rağmen kavram haritası yapma becerisinde cinsiyetebağlı anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile fen bilgisidersine karşı geliştirdikleri tutum arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir farkbulunamamıştır. Fakat bağımsız, işbirlikçi ve katılımcı öğrenme stiline sahip olanöğrencilerin fen bilgisi dersine karşı geliştirdikleri tutum diğerlerine göre dahaolumlu olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: kavram haritaları, öğrenme stilleri, bireysel farklılıklar, tutum,cinsiyet. The aim of this study is to examine the effect of soma personel differences(learning styles, attitude towards science and gender) on their ability of drawing aconcept map.The samples of this study are chosen among the 7 th grade students beingeducated in Kıbrıscık Primary Boarding School in Kıbrıscık, Bolu, during the 2004-2005 educational year. Grasha?s Learning Styles was used the determine thestudentslearning styles, and science attitude scale was used to learn their attitudestoward science. The concept maps that 7 th grade students made about ekosystemwere used as Holistic Grading Scale.The data that were found as the resulth of the application were analysed usingSPSS program variance analysis (ANOVA) and t-test were used during the statisticalanalysis of data to determine the effect of each independent variable on dependentvariables or the relationship between they.According to the findings, it is determined that although there is ameaningful relatonship between the students learning styles and their success inmaking a concept map, their gender makes no meaningful difference in it. Especially,the success scores of the students who have competitive and collaborative learningstyles are higher. The attitude of the students towards science course has ameaningful effect on their success scores of making a concept maps. Students whohave a more postitive attitude towards the course ended up with more successfulconcept maps. A meaningful difference has been found between the students genderand the attitude they develop towards science course. It is found that when comparedto boys, girls have more positive attitude towards science; however, students genderhas been determined not to make any meaninful difference on their learning styles.Although female students have a more positive attitude towards sciencecourse than male students, no meaningful difference due to gender was found inmaking a concept map. In addition to this, there wasn?t any statistically meaningfuldifference between the students learning styles and the attitude they develop towardsscience. However, the attitude that students with independent collaborative andparticipant learning styles develop was proved to be more positive then the others.Keywords: concept maps, learning styles, personal differences, attitude, gender
Collections