Abant İzzet Baysal Üniversitesi öğretmenlik bölümleri birinci öğretim son sınıf öğrencilerinin saldırganlık türleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
2005-2006 Egitim ve ögretim yılında ABÜ' de çesitli bölümlerin sonsınıflarında okuyan ögretmen adaylarının hangi saldırganlık türünü sergilediginibulmak, saldırganlık türlerini çesitli parametrelere göre karsılastırmak, eger varsasaldırgan davranısların neden olustugunu tespit etmeye çalısmak arastırmanınamacını olusturmaktadır.Arastırmaya 2005-2006 egitim ve ögretim yılında ABÜ' de son sınıf vebirinciögretim olan ögretmenlik bölümlerinden üniversiteyi özel yetenek sınavı ile kazananBeden Egitimi Ögretmenligi, Resim-s Ögretmenligi ve Müzik Ögretmenligibölümleri ile üniversiteyi ÖSS ile kazanan ngilizce Ögretmenligi, TürkçeÖgretmenligi ve Matematik Ögretmenligi bölümleri katılmıstır.Arastırmada, saldırganlık türlerini belirlemek için pek lter Kiper tarafındangelistirilen bir envanter kullanılmıstır. Envanter üç alt teste ayrılmıstır: Envanter deyer alan bu testler sırasıyla yıkıcı saldırganlık, atılganlık ve edilen saldırganlık alttestleridir. Ayrıca arastırmacı tarafından hazırlanan ve alanında uzman kisilerceincelenen, 15 sorudan olusan bir kisisel bilgi formu hazırlanmıstır. Bu formdakisorular cinsiyet, yasanılan sehir, okunmakta olan bölüm, sosyo-ekonomik düzey(SED), spor yapıp yapmama, çevre, ana-baba tutumları gibi ögretmen adaylarıhakkındaki bilgileri toplamaya yöneliktir.Arastırmadan elde edilen sonuçlara göre saldırganlık alt boyutları ileiliskilendirilemeyen alt problemler; bölümler arasındaki farklılıklar, ögretmenadaylarının yetistikleri yer arasındaki farklılıklar, ailenin aylık gelir düzeyi, bireyintekrar ÖSS' ye girse aynı üniversiteyi seçip seçmeyecegi ve gelecek kaygısı olaraksaptanmıstır.Arastırma sonuçlarına göre genel olarak tüm ögretmen adayları atılgandavranıslar sergilemektedir. Özel yetenek sınavı ile üniversiteye giren adayların ÖSStercihi ile üniversiteye giren adaylara göre daha atılgan oldukları bulunmustur. Erkekadaylar, bayan adaylara göre yıkıcı saldırgan davranıslar göstermektedir. Anne vebabalarının egitim düzeyi yüksek olan adayların yıkıcı saldırgan davranıslargösterdigi bulunmustur. Spor yapmayan adayların yıkıcı saldırgan ve spor yapanadayların atılgan oldugu belirlenmistir. Tekrar ÖSS' ye girse okudugu bölümüseçmeyecek adayların yıkıcı ve edilgen saldırganlık türünü benimsedikleribulunmustur. Anne ve babalarınca otoriter tarz ile yetistirilen adayların yıkıcısaldırgan ve anne babaları demokrat yetistirme tarzını benimsemis adayların iseatılgan davranıslar sergiledikleri belirlenmistir.Elde edilen bu sonuçlar göz önünde bulundurularak var olan durum vebundan sonra yapılacak olan çalısmalar ile ilgili önerilerde bulunulmustur.Anahtar Kelimeler: Saldırganlık, Ögretmenlik Bölümleri, Ögretmen In this survey, it is aimed to investigate the effect of the informing programprepared about individuals with mental retardation on the attitudes of normal childrenwho continue (preschool) kindergarten towards peers with mental retardation.This survey is an experimental study which has ?pretest- posttest? with acontrol group and its dependent variable is the attitudes of normal children who continuekindergarten towards peers with mental retardation, the independent variable is theinforming program which is about the mentally retarded peers for the children whocontinue kindergarten. Exemplification of the survey is formed of 36 kindergartenstudent who are chosen by neutral appointment as being in the experiment and controlgroup. To the students in the experiment group, a program has been applied for threedays in a week which consists of total 10 sessions and each session has been about 20minutes. No informing has been done to the students in the control group about thestudents with mental retardation.Informing program has been arranged as including the presentation of theinformation which is about the individuals with mental retardation, telling stories,simulations, joining of a guest speaker, performing of video recording and groupdiscussion techniques.In the survey as a data collecting mean Effectiveness choice form and adjectivelist measure has been used. They were improved by Siperstein (1980) and theirtranslation to Turkish and validity and reliability studies of their forms were done byÇiftçi (1997 ).In this survey, collected data has been analyzed by using SPSS 10.0 forwindows(statistical Package for Social Sciences). For the repeated measures double sidedvariance, Mann-Whidney U test, T test has been used in data analyzing. Informingprogram has constituted a meaningful difference between the attitudes of thekindergarten students (experiment group) and the students who has not attendedinforming program ( control group) towards mentally retarded students. The gender ofthe normally growing students towards the students with mental retardation has notresulted in any meaningful difference.
Collections