İlköğretim 6.sınıf türkçe dersindeki yazılı sınav sorularının soru basamaklarına göre incelenmesi ve değerlendirilmesi(Kastamonu örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim ve öğretim etkinliklerinin en önemli öğelerinden birisi de ölçme vedeğerlendirmedir. Ölçme, bir niteliğin gözlenip gözlem sonucunun sayılarla veya baskasembollerle gösterilmesidir. Değerlendirme ise ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarakbir değer yargısına ulasma isidir. Ölçme ve değerlendirme, eğitim sistemimizinbelirlenen hedeflere ulasmasında önemli bir rol oynamaktadır. Değerlendirmenintemel amacı sistemin doğru isleyip islemediğini ortaya koymak ve buna dayanarakuygulamada görülen eksikliklerin tamamlanmasını ve yanlıslıkların düzeltilmesini;kısaca sistemin doğru çalısmasını sağlamaktır.Yazılı sınavlar ölçme ve değerlendirmenin temel ayaklarından biriniolusturmaktadır. Yazılı sınavlarda ölçülen kazanımların öğrencide gerekçelesmedüzeyini belirleme hedef tespiti açısından son derece önemlidir. Yazılı sınavlarıtemel ölçme kıstası olarak algılayacaksak belli standartlarımızın olmasıkaçınılmazdır. ?Sınavlarda sorulan sorular düzey açısından ne durumdadır??sorusunun cevabı bu arastırmada aranmıs ve sonuçlar yorumlanmıstır.Yazılı sınav sorularının belirlenen bir amaç doğrultusunda hazırlanmasınıngerekliliği vurgulanmıs, bu yönde bir arastırmaya gidilmistir. Yıllık planlarhazırlanırken temel ölçme kıstasları belirlenmelidir. Amaçlardan kasıt temel beceri2alanlarında yer alan amaçlardır. Arastırma sonucunda öğretmenlerin amaçlarınıbelirlemeden soru hazırladıkları, amaçlara göre metin değil, metne göre amaçbelirledikleri görülmüstür. Bu geçerlik açısından önemli bir durumdur.Arastırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin bilgi düzeyindeki sorularadaha fazla ağırlık verdikleri, analiz ve sentez sorularına gereken önemigöstermedikleri, kavrama düzeyindeki sorularda ise istenilen düzeye ulasıldığı genelsonucu görülmüstür. Ayrıca, Türkçe öğretmenlerinin soru basamaklarında metinlerebağlı kalmadıkları, metin dısından sorulara fazlaca yöneldikleri, dil bilgisi sorularınaağırlık verdikleri sonucu tespit edilmistir. Yazılı anlatım sorularında iseöğretmenlerimizin metin dısından, bilgiye dayalı, tür yönünden farklılık arz edensorulara yöneldikleri ayrıca tespit edilmistir.Arastırmada Bloom Taksonomisi kıstasları kullanılmıstır. Bu ifade yerine?Soru Basamakları? Türkçe karsılığı tercih edilmistir. Soru basamakları ise Türkçedersine göre düzenlenmis, bu konuda uzman ve akademik görüslerden, makale, dergive kitaplardan istifade edilmistir.Arastırmada, alan sınırlaması yapılarak Kastamonu merkezi veKastamonu'ya bağlı iki ilçe merkezinde yer alan yatılı okul, özel okul statüsündeolmayan, Türkçe derslerine idarecilerin girmediği okullarda 6. sınıfların yazılı sınavsoruları tercih edilmistir. Yıllık planlar yerinde incelenmistir. Soru basamaklarındasayısal oranlar belirlenirken ölçme araçları gelistirilmistir. Sonuçlar sayısal verilerledesteklenmistir.Sonuçlar ve önerilere yer verilmis, olanlar ve olması gerekenler ortayakonulmustur. ?Öğretmenler, Türkçe öğretmenleri? ifadeleri, arastırmaörneklemindeki Türkçe öğretmenlerini kapsamaktadır. One of the important elements of educational activities is grading andevaluation.Grading is to observe a quality and to show it with numbers andsymbols.Evaluation isto reach a decision of a value by evaluating the results ofgrading.Grading and evaluation have important roles to reach the aims of oureducational system.The basic aim of evaluation is to put forward whether system isworking well or not.Besides this, completing the deficiencies in the system andcorrecting the mistakes ,in short providing arrangements of the system are thefundamental aims.Written exams are fundamental principals of grading andevaluation.Acquisition checked in the exams are too important for the way ofdeterminating the level of the students? requirement.If we perceive written exams asbasic criterions of evaluation,it is inevitable to have periodical standarts.What are thepositions of questions asked in the exams in point of students?level.At the end of the researches ,we see that teachers insist on questionsrequiring knowledge,and they don?t attach importance to the questions of analysisand synthesis,they reach the intended aims in the questions comprehension level.Inaddition,Turkish Language Teachers don?t abide by the texts in the degrees of2questions,and they tend to questions out of text and insist on grammer.Incompositions,it is proved that teachers tend to ask questions out of text ,and requringknowledge and the questions presenting differences in point of variety.In researches,the criterions of Bloom?s Taksonomy are used insted of thisexplanation.Turkish meaning `Soru Dereceleri?was chosen.Degrees of questionswere arranged according to Turkish Lessons,and about this subject we benefittedfrom specialists,academic conceptions,articles,magazines and books.In researches,by limitating the area, we preferred the exams of sixthdegrees,where managers don?t enter the classes,from the secondary schools,boardingschools,not including private schools in the center of Kasatamonu and in the nearesttwo towns,and common exams are in this scope.Annual plans are examined in itsplace as they weren?t given out of the schools.By defining numerical proportions indegrees of questions,grading equipments were developed.Results and suggestionswere touched on,beings and the things that must be used wereemphasized.Expression in `Teachers or Turkish Language Teachers? intents theTurkish Language Teachers in searching area.
Collections