ADÜ Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sporcu beslenmesi ile ilgili farkındalıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sporcu beslenmesi spor performansını arttırmada antrenman ve genetik faktörlerle birliktebüyük katkı sağlamaktadır. Sporcuların sporcu beslenmesi ile ilgili farkındalıkları ne kadaryüksek olursa; uygulama oranı da o kadar yüksek olacaktır. Gerek kendileri, gereksegelecekte yetiştirecekleri sporcularının performansını göz önüne alacak olursak, sporcubeslenmesi ile ilgili farkındalık çok önemlidir. Bu amaçla ADÜ Beden Eğitimi ve SporYüksekokulu Öğrencilerinin Sporcu Beslenmesi ile İlgili Farkındalıkları'nı ölçmek üzereçalışma yaptık. Gönüllülük esasına dayalı olarak ADÜ Beden Eğitimi ve Spor öğrencilerine10 Mayıs 2017- 10 Haziran 2017 tarihleri arasında anket çalışması düzenledik.Veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan anket kullandık. Anketin birinci bölümükatılımcıların demografik özelliklerini belirlemek (26 soru), ikinci bölümü beslenmealışkanlıklarını (19 soru) belirlemek ve üçüncü bölümü de sporcu beslenmesi ve beslenmebilgisi düzeylerini (40 soru) belirmek amacına yönelik sorulardan oluşmaktadır.Katılımcılara yöneltilen sorular Koçak (Koçak, 2008), Baysal (Baysal, 2009), Güneş(Güneş, 2013) ve Ersoy (Ersoy, 2012)' un kitaplarından faydalanarak oluşturulmuş;oluşturulan sorular uzman görüşlerine sunularak değerlendirilmiştir.İstatistiksel analizler SPSS 20.0 kullanılarak yapılmıştır ve p<0,05 anlamlı kabul edilmiştir.Çalışmanın örneklemi Antrenörlük bölümünden 257 kişi, Beden Eğitimi Öğretmenliğibölümünden 253 kişi, Rekreasyon bölümünden 236 kişi ve Spor Yöneticiliği bölümünden185 kişi olmak üzere toplam 931 kişidir. Katılımcıların 585'i (%62,8) erkek ve 346'sı(%37,2)kadındır. Katılımcıların 851'i elit sporcu değilken 80'inin elit sporcu olduğugörülmüştür. Katılımcıların 532' si beslenme eğitimi aldığını, 351'i de aldığı beslenmeeğitiminin kaynağının okul (ders) olduğunu belirtmiştir. Beslenme eğitimi alankatılımcıların çoğunluğu (313 kişi) aldığı beslenme eğitimini yeterli bulduklarını ifadeetmişlerdir.Sporcu beslenmesi ve beslenme bilgisi beslenme eğitimi alıp almama ilişki durumu 40maddenin ki kare analizi ile değerlendirmesinde 22 madde de anlamlılık (p<0,05)belirlenmiştir. Sporcu beslenmesi ve beslenme bilgisi elit sporcu olup-olmama ilişki durumu40 maddenin ki kare analizi ile değerlendirmesinde 15 madde anlamlılık (p<0,05)belirlenmiştir. Sporcu Beslenmesi ve Beslenme Bilgisi Düzeylerinin branş değişkeniöznelinde ki kare analizi ile değerlendirilmesinde 2 maddede ilişkili bulunduğu söylenebilir.Madde 12'nin `0` a yakın olması ilişki düzeyinin daha yüksek olduğunu göstermektedir.Bilgi sorularının frekans analizine göre değerlendirilmesinde; tüm öğrencilerin vermişolduğu doğru cevapların yüzdelik dağılımı %47,80 olarak tespit edilmiştir. Beslenmeeğitimi alıp almama durumlarına göre doğru cevapların yüzdelik dağlımı; beslenme eğitimialmayanlar %44,27; antrenörden beslenme eğitimi alanlar %45,67; okuldan beslenmeeğitimi alanlar %50,73; internetten beslenme eğitimi alanlar %43,71; birden fazla kaynaktanbeslenme eğitimi alanlar %50,21 olarak tespit edilmiştir. Elit olup olmama durumlarına göredoğru cevapların yüzdelik dağılımı; elit sporcular %47,72; elit olmayan sporcular %47,20olarak tespit edilmiştir. Branş durumlarına göre doğru cevapların yüzdesi; basketbol%49,62; güreş %47,41; futbol %46,54; voleybol %48,84; atletizm %48,86 ve diğer branşlar%47,48 olarak tespit edilmiştir.Çalışmadan varılan sonuç; beslenme eğitimi almak farkındalığı arttırmaktadır. Elitsporcuların da diğer sporculara göre farkındalıklarının daha yüksektir. Branş değişkeni ileilgili genel olarak bakıldığında bir farkındalık yoktur.Anahtar Kelimeler: Sporcu Beslenmesi, Beslenme Eğitimi, Elit Sporcu, SporcuBeslenmesi Bilgisi Sports nutrition is a major contributor to training and genetic factors in improving sportperformance. The higher the awareness of the athletes about the athlete's feeding,application rate will be higher. Awareness about sports nutrition is very important if theywill consider the performance of the athletes themselves, or if they will be trained in thefuture. For this purpose, we worked to measure the Awareness of the Students of ADU Scool ofPhysical Education and Sports on Sports Nutrition. Based on the principle of volunteering, weconducted a survey study between ADM Physical Education and Sports students between10 May 2017 and 10 June 2017.We used a 3-part questionnaire as a data collection tool. The first part of the questionnaireconsists of questions to determine participants' demographics (26 questions), second part todetermine nutritional habits (19 questions) and third part to answer questions on sportsnutrition and nutrition knowledge levels (40 questions). The questions addressed to theparticipants Kocak (Koçak, 2008), Baysal (Baysal, 2009), Gunes (Güneş, 2013) and Ersoy(Ersoy, 2012). The questions were evaluated and presented to the experts.Statistical analyzes were performed using SPSS 20.0 and p <0.05 was consideredsignificant.The sample of the study is a total of 931 persons consisting of 257 persons from theCoaching Department, 253 persons from the Physical Education Teaching Department, 236persons from the Recreation Department and 185 persons from the Sports ManagementDepartment. 585 (62.8%) of the participants were male and 346 (37.2%) were females. Ofthe participants, 851 were not elite athletes and 80 were elite athletes. Participants indicatedthat 532 received nutrition education and 351 received schooling (lesson) of nutritioneducation. The majority (313) of participants in nutrition training stated that they foundadequate nutrition education.The relationship status of athlete nutrition and nutrition education was 40 items and 22items were significant (p <0.05). 15 items were significant (p <0,05) when 40 items wereassessed as whether the athlete was an elite athlete or not. It can be said that AthleteNutrition and Nutrition Information Levels are related to 2 items in the subject of branchchange. The fact that Item 12 is close to `0` indicates that the level of relationship is higher.In the evaluation of information questions according to frequency analysis; the percentagedistribution of the correct answers given by all the students was determined as 47.80%.Percent distribution of correct answers according to whether or not they have nutritioneducation; 44.27% of those who do not have nutrition education; 45,67% of nutritioneducation from the trainer; Nutrition education from school 50,73 %; 43.71% of those whoare on nutrition education from the internet; 50,21% of those who were educated from morethan one source were found. Percent distribution of correct answers according to elite status;elite athletes 47.72%; and non-elite athletes were found to be 47.20%. Percentage of correctanswers according to branch status; basketball was 49.62 %; wrestling 47,41 %; football46.54%; volleyball 48.84%; athletics was 48.86% and the other branches were 47.48%.The result without work; nutrition education increases awareness. Elite athletes have higherawareness than other athletes. There is no general awareness of the branch variable.Key words:Sports Nutrition, Athletic Nutrition, Nutrition Education, Elite Athlete, SportsNutrition Knowledge.
Collections