Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım çalışmalarında noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adayı birinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarında noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri incelenmiştir.Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilere ulaşmak için doküman inceleme tekniği; verileri incelemek için nicel araştırma teknikleri kullanılmıştır. 2009-2010 öğretim yılında, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören farklı sosyoekonomik düzeydeki 131 öğrenci araştırma için örneklem alınmıştır.Yazılı anlatım metinlerinden ve öğrenci anketlerinden (sosyoekonomik vb.) elde edilen verilerin analizinde SPSS 15,0 (Statistic Package For Social Science) programının; yüzde (%), frekans (f), minimum (en az), maksimum (en çok), aritmetik ortalama ( ), standart sapma (S) ve ilişkisiz ölçümler t-testi, varyans analizi için ANOVA istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır.Öğrencilerin noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeylerini belirlemek için öğrencilere farklı zamanlarda bir serbest yazma ve bir yaratıcı yazma çalışması yaptırılmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarını değerlendirmek için ?Noktalama İşaretleri Ölçeği ve Yazım Kuralları Ölçeği? kullanılmıştır.Öğrencilerin yazılı anlatım metinleri incelenerek noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleriyle ilgili aşağıdaki başlıklar incelenmiştir:?Noktalama işaretlerinin kullanım düzeyleri,?Yazım kurallarının kullanım düzeyleri,?Yazılı anlatım metinlerinin kâğıt düzeni, yazı işlekliği, yazı okunaklığı, yazı başlığı açısından düzeyleri,?Yazılı anlatım metinlerinin ortalama kelime sayısı,?Noktalama işaretlerinin ağırlıklı olarak kullanıldığı görevler,?Kelimelerin yazımında karşılaşılan yazım yanlışları,?Yazım özelliklerine uygun olmayan şekillerde kullanılan harfler,?Yazılı anlatım metinlerinde karşılaşılan noktalama ve yazım yanlışlarının temelinde yatan nedenler.Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır:?Öğrencilerin yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri ?iyi?, noktalama işaretlerini kullanabilme düzeyleri ?orta? seviyededir.?Öğrencilerin yazılı anlatım metinleri kâğıt düzeni, yazı işlekliği, yazı okunaklığı, yazı başlığı açısından genel olarak ?zayıf? düzeydedir.?Öğrencilerin, yazılı anlatım metinleri ortalama 196 kelimeden meydana gelmektedir.?Nokta ve kısa çizgi işareti en fazla kullanılmış olan noktalama işaretleridir. Ters eğik çizgi ve köşeli ayraç ise hiç kullanılmamıştır.?Büyük harflerin ve deyimlerin yazımı en fazla kullanılmış olan yazım kurallarıdır. Pekiştirmeli sıfatların ve ?ne?ne? bağlacının yazımı ise en az kullanılmış olan yazım kurallarıdır.?Yazım özelliklerine uygun olmayan şekillerde en fazla ?ş? harfi kullanılmıştır.Öğretmenlere göre öğrenciler, ana dili derslerine karşı yeterli ilgi göstermemektedir. Bu durum, öğrencileri öğretimin her kademesinde dilin işleyişiyle ilgili kurallara karşı ilgisiz kılmaktadır. Bu konuda öğretmenlerin, öğretim sürecinde çoğunlukla sunu ve çözümleme yöntemlerini kullandığı belirlenmiştir. Ana dili derslerinde aynı yöntemlerin kullanılması, dile ve onun kurallarına karşı ilgisizliğin nedeni olabilir. In this survey, the ability of preservice teachers of Turkish using punctuation and spelling rules in writing expression have been examined. İn the study of fields qualitive and quantitive methods was used. In 2009-2010 academic year, Abant İzzet Baysal University Turkish Education Department of students ( exactly 131 students ) have been as sample from their different socioeconomical background. The technic of ?document analysis?? and ?content analysis? have been used to obtain data from the written examples that have been taken from those students.The data taken from the written narration texts and students surveys has been analysised according to SPSS 15,0 (Statistic Package For Social Science) program; percent (%), frequency (f), minimum(min), maximum (max), arithmetic average ( ), standard deviation (S) and for independent samples ?t? test, and for variance analysis ANOVA statistics technics.To determine the level of students? ability of using punctuation in their written narration texts, we have wanted from them to write a free essay and a creative writing work at different times. To evaluate these texts, ?A Punctuation Scale? and ? A Spelling Rules Scale?? have been used.After examining these students? written narration texts, the following headings have been analysised;?The level of using punctuation,?The level of using spelling rules,?The order of written text papers, legibility, the level of using suitable their title,?The average level of words number in their text?Punctuation marks? duty?Slip in spelling,?The letters used incorrectly,?The reasons under the mistakes.In this survey, we come up with these results;?The level of using written text rules is ?good?, the level of using punctuation is ?medium?.?The order of papers, legibility, the level of their title using is ?low?.?The average level of using words is about ?196? words.?The most used puntuation marks are ?full-stop? and ?hyphen?.?The least used written rules are ?strengthened adjectives? and ?neither?nor? .?The most used written text rules are ?capital letters? and ?idioms?.?The letter `?ş?? is the most wrongly used letter.?According to the teachers, students do not give enough importance to the mother tongue lessons. This makes the students uninterested towards the rules of the language in every step. In this case, it is observed that theachers mostly used the technics of ?presentation? and ?analysis?. The using of the same language in mother tongue classes may be the reason of the disinterest to the language itself and to the punctuation rules.
Collections