Farklı invertal antremanların 13-14 yaş grubu erkek öğrencilerin aerobik ve anaerobik performans gelişimi üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İKİ FARKLI INTERVAL ANTRENMAN PROGRAMININ 13-14 YAŞ ERKEK ÖĞRENCİLERİN AEROBİK VE ANAEROBİK PERFORMANS GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİSİ » TANESEN Bülent Yüksek Lisans, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tez Danışmanı: YRD. DOÇ. DR. BEKİR YÜKTAŞIR Temmuz 2004, 83 sayfa Bu çalışmanın amacı, 8 hafta boyunca haftanın 2 günü uygulanan, iki farklı; intensive (yoğun) (8x4i «}m.) ve extensive (yaygın) (4x800m.) interval antrenman programının 13-14 yaş erkek öğrencilerin aerobik ve anaerobik performans gelişimi üzerine etkilerinin karşılaştırılmasıdır Araştırmaya yaşlan 13.58+0.05 yaş yıl, boy ortalamaları 1 59. 00± 0.07cm, ağırlık ortalamaları 49.05= 4.69kg olan 17 yoğun interval koşu grubu ile yaşları, 13.52= 0.05 yaş yıl, boy ortalamaları 154.94± 0.07 ve ağırlık ortalamaları 46.47= 3.85kg. olan 17 yaygın interval koşu grubu olmak üzere toplam 34 erkek öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Denekler çalışmanın başında rastgele yöntemle gruplara ayrılmışlardır. Çalışmada rastgele seçilen deneklere 2 gruplu ön test-son test araştırma modeli uygulanmıştır. Araştırma kapsamında yapılan testler yaş, boy, vücut ağırlığı, kalp atım sayısı, sistollk-diastolik kan basıncı, aerobik performans, anaerobik performans, parametreleridir. Bütün ölçümler antrenman programından bir hafta önce ve bir hafta sonra gerçekleştirilmiştir. Antrenman programı; yoğun interval koşu uygulayan denekler 8x400m. lik mesafeyi maksimum kalp atım sayılarının %85-90 şiddetinde 1:2 dinlenme oranı ile yaygın interval koşu grubu uygulayan denekler ise 4x800m. lik mesafeyi maksimum kalp atım sayılarının %70-80 şiddeti ve 1:1 dinlenme oram ile gerçekleştirmiştir. Denekler dinlenme aralıklarında pasif dinlenme yapmışlardır. Verilerin istatistiksel analizinde, parametrik olmayan testlerden, Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi ve her iki grup arasındaki farkın karşılaştırılmasında Mann- Whitney U Testi kullamlmıştır(p<0.05). Yapılan çalışma sonucunda, yaygın interval antrenman uygulayan deneklerin maxV02 değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı artış görülmüştür(p<0.05). Bu sonuç bize yaygın interval koşu programlarının 13-14 yaş erkek öğrenciler üzerinde yoğun interval antrenman programlarına göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar derinlemesine tartışılıp, yorumlanmıştır. Anahtar kelimeler : aerobik performans, anaerobik performans, interval antrenman ABSTRACT TEH EFFECTS OF DIFFERENT INTERVAL TRAINING PROGRAMS ON AEROBIC AND ANAEROBÎK PERFORMANCE DEVELOPMENT OF 1 3-14 YEARS OLD MALE STUDENTS t TANESEN, Bülent MS, Education of Training Adviser: Asst. Prof. Dr. BEKİR YÜKTAŞIR July 2004, 83 Pages The purpose of this study was to determine the effects of two different intervals training programs (intensive interval 8x400m and extensive 4x800m 2 days a week for 8 weeks) on 13-14 years old males' aerobic and anaerobic performance development. The subjects were thirty four secondary school students who voluntereed to participate in the study. At the begjning of the study, subjects were randomly divided into intensive interval group(n=17) and extensive interval group(n=17), The descriptive statistics of the intensive interval and extensive interval groups are as follows respectively; a) ages, 13.58 ±0.05 years old, 13.52±0.05 years old b) heights, 159.00±0.07cm, 154.94±0.07cmc) weights, 49.05±4.69kg.,46.47± 3.85kg Randomized subjects, pretest-post test two group research design were used in the study. Subjects' age, height, weight, heart rate, sistolic blood pressure, diastolic blood pressure, aerobic performance and anaerobic performance were included in this study as variables. Pretest and post test results were calculated before and after training period. Training program for intensive interval group included, 8x400m. run with 85-90 % of max. HR with 1/2 rest interval ratio. Training program for extensive interval group included 4x800m run with 70-80 % max. HR with 1/1 rest interval ratio. All of the subjects passively rested during their rest interval. The statistical analyses of the study included descriptive, Wilcoxon and Mann Whitney U statistics. The results of the study showed that VO2 max. values were statistically significant between two groups.(p<.05) In other words, extensive interval training program are more effective than intensive interval training program in terms of developing aerobic performance. The results were further discussed and alobrated. Keywords; Aerobic performance, anaerobic performance, interval training.
Collections