6.-8. sınıf matematik ders kitaplarının PISA 2003 Belirsizlik Ölçeği`ne göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 6-8. sınıf ders kitaplarındaki olasılık ve istatistik konularının PISA 2003 belirsizlik yeterlik ölçeği seviyelerini ne derecede kapsadığını, sınıf düzeylerine ve farklı yayınlara göre nasıl bir değişim gösterdiğini belirlemektir.Doküman incelemesi yöntemiyle Türkiye'de okutulmakta olan 6.-8. sınıf ders kitaplarından her sınıf düzeyinde üç farklı yayınevine ait toplam 9 ders kitabı belirlenerek olasılık ve istatistik konuları incelenmiştir. İnceleme PISA 2003 Belirsizlik Ölçeği dikkate alınarak yapılmıştır.PISA 2003 Belirsizlik Ölçeğine göre altı farklı düzey bulunmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre matematik ders kitaplarının olasılık ve istatistik konularına ait sorularda en üst düzey olan altıncı düzeye ait hiçbir görev bulunmamıştır. Beşinci düzeye ait görevler ise yok denebilecek kadar azdır. Matematik ders kitaplarında bulunan görevlerin çoğunluğu 2. ve 3. düzeye ait sorulardır. Bu durum matematik ders kitaplarının olasılık ve istatistik konusunun gösterilmesi gereken matematik başarısını göstermede yetersiz kaldığını göstermiştir. Ders kitaplarında yer alan istatistik konusuna ait soruların düzeylerinin olasılık konusuna göre daha üst düzeyde yer aldığı görülmüştür. Matematik ders kitapları sınıf seviyesine göre incelendiğinde sınıf düzeyi yükseldikçe düzeylerde artış olmaktadır. Ancak sorular üst düzey becerileri kazandırabilecek yeterliğe sahip değildir. Yayınlara göre değişim incelendiğinde, 6., 7. ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında soruların sayısı her yayında farklı sonuçlar vermiştir. Matematik ders kitapları yeterlik düzeyleri olarak incelendiğinde ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Olasılıksal Düşünme, İstatistiksel Düşünme, PISA, Ders Kitabı The purpose of this study was to determine to what extent the probability and statistics topics in 6 to 8 grade textbooks were covered in accordance with PISA 2003 Uncertainty Scale, how the level of the tasks in the texbooks differed according to the different publications and grade levels.The textbooks studied in this study were analyzed by document analysis technique. Analysis was carried out with respect to the the PISA 2003 Uncertainty Scale.According to PISA 2003 Uncertainty Scale, there are six different levels. According to the results, neither probability nor statistics questions were observed on the sixth level ?which is the top level- in mathematics textbooks. The fifth level tasks were too rare. Most of the tasks in mathematics textbooks were the second and third level questions. This stuation shows that mathematics textbooks are insufficient in developing adequate achievement in mathematics. It was also observed that in textbooks the levels of statistics tasks were higher than that of probability questions. In addition, as the grade level increased, the difficulty level of the tasks increased. However, the tasks weren?t qualified enough to gain higher level proficiency. As the publications differed, the number of the tasks in 6th, 7 th and 8th grade mathematics textbooks differed. Nonethless, there were no significant difference among the publications in terms of the levels of the tasks.Key Words: Probabilistic Thinking, Statistical Thinking, PISA, Textbook.
Collections