Tip 2 diyabeti olan bireylerin insülin tedavisini kabullenme ve uyum süreçlerindeki deneyimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; Aralık 2014-Nisan 2015 tarihleri arasında, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hastanesi Endokrin ve Metabolizma Hastalıkları Kliniğinde, Tip 2 diyabeti olan bireylerin insülin tedavisini kabullenme ve uyum süreçlerindeki deneyimlerini belirlemek amacıyla niteliksel tipte yapıldı. Araştırmaya insülini uygulama eğitimini almış olup insülin kullanan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 16 hasta dahil edildi. Veriler, görüşme formu ve derinlemesine görüşme yöntemi ile toplandı. Araştırmaya katılan bireylerin yaş ortalamaları %53.7±11.9 yıl ve %75'i ise erkek idi. Diyabetli bireyler araştırma ile ilgili bilgilendirilerek yazılı onayları alındı. Ortalama 9 dakika süren görüşmeler, ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınarak 24 saat sonra verilerin yazılı dökümü çıkarıldı. Demografik özellikler için istatistiksel veriler kullanıldı. Niteliksel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanıldı. Analiz sonuçları doğrultusunda, temalar belirlenerek söz konusu temalar üzerinden çalışma sonuçları değerlendirildi. Araştırmaya katılan bireylerin deneyimlerinden elde edilen ifadeler gruplandırılarak verilerin birleştiği dört ortak kod grubu saptandı. Bu kod grupları insülinle tanışma, insülin algısı, insülinle yaşam ve insülin uygulaması olarak anlamlandırıldı. Sonuç olarak; bireylerden elde edilen ham verilerden insülinle tanışmada; bilgi eksikliği, bilinçsizlik, insülin algısında; korku, üzüntü, kabullenme, insülinle yaşamda; tedaviyi sürdürmede uyum güçlüğü, alışkanlıkların değişmesi, sosyal çevrede enjeksiyon yapma problemi, toplumun insülinle ilgili düşünceleri, kendini daha iyi hissetme, insülin uygulamasında ise; insülin uygulama hataları, insülini taşıma problemi, iğne korkusu ve bilgi eksikliği olmak üzere toplam 14 tema çıkarıldı. Bireylerin tedaviyi kabullenme ve uyum sağlamalarını kolaylaştırmak için diyabet eğitiminin ilk safhasında insülin tedavisinden bahsedilmesi, bireysel gereksinimlere göre planlama yapılması ve empatik bir yaklaşımla insülin tedavisini kabullenme süreçlerine yardım edilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Diyabet, insülin tedavisi, uyum süreci This study was carried out qualitatively in type 2 diabetic patients followed at OndokuzMayis University Endocrinology and Metabolism Department between December 2014 and April 2015, to investigate acceptability of insulin therapy and experiences of patients during the adaptation period. Sixteen patients who got insulin injection education, using insulin therapy and willing to participate in the study were included in the study. Data were collected with interview forms and in-depth interview method. The mean age of the patients was 53.7 ± 11.9 years and 75% were male. All patients gave written informed consent. Mean interview time was 20 min. Interviews were recorded with a voice recorder and written records were printed after 24 hours. Statistical methods were used for demographic variables. Content analysis was used for qualitative variables. Themes were defined in line with the results of analysis and study results were evaluated via these themes. Statements obtained from the experiences of patients were grouped into four common code groups. These code groups were acquaintance with insulin, perception of insulin, living with insulin and administration of insulin. In conclusion, from the raw data obtained from patients 14 themes were obtained. These themes were as follows: Foracquaintance with insulin lack of knowledge; for perception of insulin fear, sadness, acceptance; for living with insulin compliance difficulties in maintaining therapy, changing habits, injection problems in social environment, the opinion of the community about insulin, feeling good and for administration of insulin mistakes in insulin injection, problems in carrying insulin, fear of infection and lack of knowledge. For better acceptance and compliance of treatment, mentioning about insulin, planning treatment according to individual needs and showing empathy to help the acceptance of insulin should be taken into account during the first phase of education. Keywords: Diabetes, insulin treatment, adaptation period
Collections