Show simple item record

dc.contributor.advisorİlkyaz, Atila
dc.contributor.authorYücel, Banu
dc.date.accessioned2021-05-05T12:16:34Z
dc.date.available2021-05-05T12:16:34Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-02-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/581942
dc.description.abstractBu çalışmada tek renk ya da az renk anlamına gelen monokrom, bir anlayış olarak değerlendirilmiştir.Bu anlayışın tarihsel süreci incelendiğinde, monokrom resimlerin tek renk oluşu ve sonsuzluk etkisi yaratması bakımından felsefede karşılığının yüce kavramına dayandığı görülmüştür. Yüce kavramından ilk bahseden kişi olarak bilinen Longinus edebiyat üzerinden açıklarken, Plotinos inanç doğrultusunda incelemiştir. Edmund Burke tarafından yüce psikolojik olarak ele alınmış ve yüce kavramına Kant estetik değerler doğrultusunda açıklık getirmiştir. Çalışmanın diğer bölümlerinde, Uzak Doğu resimleri, inanışları ve monokrom resim sanatının tarihsel sürecinde yer almış sanatçılar incelenmiş ve bu doğrultuda ortaya çıkan resimlerle monokrom anlayış resim sanatı üzerinden ifade edilmiştir.Anahtar Kelimeler : Yüce, Monokrom, Soyut
dc.description.abstractIn this study, monochrome, which means using single or little color, is addressed as a concept. When the historical process of this understanding is examined, with respect to monochrome's employing single color orientation and supplying a concept of eternity, it has been seen that monochrome paintings are based on the sublime concept in philosophy. While Longinus, who is known as the first person to mention concept of the sublime, explains this through literature, Plotinos has examined it from the point of view of faith. Edmund Burke has considered the concept of sublime on the basis of psychology and the concept of the sublime has been clarified in the direction of Kant's aesthetic values.In other parts of the study, Far Eastern paintings, beliefs and artists who have been involved in the historical process of monochrome painting have been examined and the monochrome understanding has been tried to be clarified through the art of painting with the images that emerged in this direction.Key Words : Sublime, Monochrome, Abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleSanatta monokrom uygulamalar
dc.title.alternativeThe monochrome practices in art
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-02-20
dc.contributor.departmentResim Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmArtistic works
dc.subject.ytmColors
dc.subject.ytmPainting art
dc.subject.ytmMonochrome
dc.subject.ytmArt
dc.identifier.yokid10140530
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid452102
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess