dc.contributor.advisor | Öztürk, Fatma | |
dc.contributor.author | Jalluta, Enas Isa Abu | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T12:16:19Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T12:16:19Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2021-01-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/581883 | |
dc.description.abstract | Giyim, bir toplumun estetik, dinsel, siyasal, ekonomik, sosyal, coğrafi ve kültürel birikimlerinin sonucu olarak biçimlenir ve kuşaktan kuşağa aktarılır. Her ülke farklı giyim kültürü ile diğer milletlerden ayrılan özellikler taşır. İlk başlarda dış etkenlere karşı korunma güdüsüyle başlayan giyinme ihtiyacı toplumların medeniyet düzeyi ve yaşam biçimlerinin farklılığı ile şekillenmiştir. Giyim tarihi incelendiğinde, eski devirlerden bu güne kadar giyinme biçimlerinin pek çok aşama kaydettiği görülür. Her milletin kendi yaşama şekline uygun, kültür ve dini inanışına göre bir giyim şekli oluşturduğu bilinmektedir.Geleneksel giyimlerin araştırılması ile toplumun kimliği ve milli mensubiyeti ile arasında sıkı bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca giyimler belirli bir medeniyetin geçirmiş olduğu tarihi gidişatı, komşuları ve diğer devlet ve medeniyetlerle ilişkisini de gün yüzüne çıkarmaktadır.Araştırma, toplumsal ve ekonomik özelliklerinden dolayı halk mirasını yok olmaktan ve kaybolmaktan korumaya katkıda bulunmak amacını taşımaktadır. Nufuse dağında bulunan Yafren şehrindeki giyim gelenekleri belirli günlere, zamanlara, vakitlere adet ve geleneklere göre çeşitlilik göstermektedir. Yafren şehrindeki Amazighliler, dikiş estetikliği ve kumaşın bir araya geldiği sanatsal değerleri taşıyan ve dedelerinden miras aldığı meslek dalı olan geleneksel giyimlerle övünmektedir. Geleneksel giyimleri, Libya İslami kültürleri ve çevreleri ile uyum gösteren karakteristik bir özellik haline getirmişlerdir. Giyenin toplumsal konumunun farklılık göstermesi ile geleneksel giyim çeşitlerinin de farklılık gösterdiği toplumsal, asalet ve kutlama sembolüdür. Partilerde, bayramlarda, ailevi ve dini münasebetlerde mutlak surette bulunmakta olup, basit çeşitleriyle günlük giyim olarak da kullanılmaktadır. Ancak gündelik hayatta yavaş yavaş artık kullanılmamaktadır. Ancak artık sadece bayramlara ve kutlamalarda giyilmekte olup, azami ölçüde ticari amaçla kullanılmaktadır. Ekonomik sebeplerden dolayı üretimi azalmakta olup sınırlı sayıda uzmanlar tarafından yapılmaktadır.Araştırma, Yafren şehrinde kaybolmaya yüz tutmuş geleneksel giyim kuşam kültürünün gelecek nesilere aktarılması ve kadın erkek giyimlerinin baş suslemeleri, takılar, giyimlerin kullanım alanları, geleneksel Libyalı nakış tekniklerinin, motif özelliklerini tanıtmak amacıyla yapılmıştır.Araştırma da, Libya'daki Yafren kadınının dört geleneksel giyimini ve giyim parçalarını, yedi adet takı ve yirmi bir geleneksel aksesuarı incelenmiştir.Araştırma da, Libya'daki Yafren erkeğinin iki geleneksel giyimini ve giyim parçalarını, dört adet takı ve altı geleneksel takı çeşitleri incelenmiştir.Geleneksel kadın ve erkek giyim ön ve arka beden kalıp çalışması ve kol çalışması ile 1/5 ölçekli teknik çizimleri yapılmıştır.Araştırma, Yafren şehri kadınının ve erkeğinin geleneksel giyiminin model, kumaş, renk, kalıp, kesim, desen, dikim teknikleri ve süsleme unsurlarını incelemeye yöneliktir. | |
dc.description.abstract | Clothing is shaped as a consequence of aesthetic, religious, political, economic, social, geographical and cultural accumulations of a society and is transferred from one generation to the next. Each country has different clothing culture and features that distinguish it from other nations. The need for dressing, which initially began to be protected against external factors, was shaped by the difference in civilization levels and lifestyles of societies. When the clothing history is examined, it can be seen that dressing styles from the old times to this day have made many stages. It is known that every nation forms a clothing style according to its culture and religious belief in its own way. There is a close relationship between the search for traditional clothing and the identity of the society and the national affiliation. In addition, clothing reveals the relationship between the history in which a certain civilization has passed, the neighbors and other states and civilizations.The research aims to contribute to the preservation of the public heritage from extinction and disappearance because of its social and economic characteristics.The traditions of clothing in Yafren in Nufuse Mountain vary according to certain days, times, times and traditions. The Amazighlins in Yafren boast traditional clothing, which is a profession he inherited from his grandfather who carries the artistic values of sewing aesthetics and fabric. They have made traditional clothing a characteristic feature that is in harmony with Libyan Islamic cultures and circles. It is a symbol of social, nobility and celebration, in which the social position of the wearer is different and the traditional clothing varieties also differ. They are absolutely present in parties, during holidays, family and religious relations and are absolutely also used as daily clothing with simple varieties. But in everyday life it is not used anymore. However, it is now worn only on holidays and celebrations and is used for maximum commercial purposes. Their production is decreasing due to economic reasons and is made by a limited number of specialists.The research was conducted in order to introduce the disappearing traditional clothing of the Yafren city into the future generations and to introduce the motif characteristics of the traditional libyan embroidery scrolls, the use areas of the headscarves, jewelery, head thrusts in clothing of women's men's wear.The research also examined four traditional clothing and clothing pieces, seven jewelery, and twenty-one traditional accessories of the lady in Libya.The research also examined two traditional clothing and clothing pieces, four jewelery and six types of traditional jewelery in Libya.Front and back body mold work and arm work of traditional male and female clothing has been made with 1/5 scale technical drawings.The research aims to examine the model, fabric, color, mold, cut, pattern, sewing techniques and decoration elements of the traditional dress of woman and man in Yafren city. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Tekstil ve Tekstil Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Textile and Textile Engineering | en_US |
dc.title | Libya Nufusa Dağı yafren geleneksel kadın ve erkek giyim kültürünün incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysis of Libyan Nufusa Mountain yafren traditional women and male clothing culture | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-01-26 | |
dc.contributor.department | Moda Tasarımı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Clothes | |
dc.subject.ytm | Traditional cloths | |
dc.subject.ytm | Men | |
dc.subject.ytm | Man clothes | |
dc.subject.ytm | Woman clothing | |
dc.subject.ytm | Ornamentations | |
dc.subject.ytm | Jewellerys | |
dc.subject.ytm | Libya | |
dc.subject.ytm | Textile design | |
dc.subject.ytm | Clothing | |
dc.identifier.yokid | 10179256 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 488679 | |
dc.description.pages | 144 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |