Afyonkarahisar keçeciliği ve güncel tasarımlar
dc.contributor.advisor | Şanlı, Hürrem Sinem | |
dc.contributor.author | Keçeci, Hacer | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T12:16:05Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T12:16:05Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/581825 | |
dc.description.abstract | Geleneksel kültürümüzün önemli bir unsuru olan keçe sanatı Anadolu köylerinde, kasabalarında ve şehirlerinde yapılmakta olup zamanla yok olmaya başlamış el sanatlarımızdandır. Bu araştırma ile Afyonkarahisar ili merkezinde bulunan keçe örnekleri belgelenmiş, keçe ustalarıyla görüşmeler yapılmış ve keçe sanatının kültürümüzdeki yeri, önemi vurgulanarak bilimsel bir doküman hazırlanmıştır.Afyonkarahisar' da keçe sanatı ile uğraşan ustaların çoğunluğunun orta yaş ve üstü olduğu görülmektedir. Bunun sebebi; genç nesil tarafından bu el sanatının fazla önemsenmemesi, gittikçe önemini kaybetmesi; daha da önemlisi gelir olarak beklentiyi karşılamamasıdır. Eğitim durumları incelendiğinde, bireylerin çoğunluğunun ilkokul mezunu olduğu görülmektedir. Ustaların tamamı sanatı babasından öğrenmiş ve sanat bir gelenek olarak devam ettirilmiştir. Afyonkarahisar ili merkezinde geleneksel olarak yapılan keçecilik sanatı ele alınmıştır. Şehir merkezinde keçecilik yapan 12 keçe ustası ile karşılıklı görüşme tekniği uygulanmıştır. Bununla birlikte yörede yapılmış tepme keçe örneklerinden 31 tanesinin fotoğrafı çekilmiş ve bu örneklerin boyut, araç - gereç, motif ve teknik özellikleri incelenmiş ve her bir ürün için bilgi formları oluşturulmuştur. Ayrıca araştırmacının tasarladığı üç ürün hazırlanmış, fotoğrafları çekilmiş ve bu örneklerin boyut, araç - gereç, motif ve teknik özellikleri incelenmiş, bilgi formları oluşturulmuştur.Yörede incelenen örneklerde çoğunlukla ana renklerin, canlı ve koyu tonlarının kullanıldığı, ara renklere ve tonlamalara birkaç renk dışında az yer verildiği görülmektedir. Zemin ise genellikle beyaz olmakla birlikte kahverengi ve siyah renk nadiren kullanılmıştır. Yörede geometrik, sembolik motifler ağırlıkta olup, figürlü motifler az kullanılmıştır. Tespit edilen keçe örneklerinde en çok kırmızı, lacivert, mavi kullanılmış; sarı, beyaz, siyah ve kahverengi renklerinin de kullanıldığı tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | Felt art, which is an important element of our traditional culture, is made in Anatolian villages, towns and cities and is one of our handicrafts that have started to disappear in time. With this research, felt samples in the center of Afyonkarahisar were documented, interviews were made with felt masters and a scientific document was prepared by emphasizing the place and importance of felt art in our culture.It is seen that the majority of felt craftsmen in Afyonkarahisar are middle age and older.. The reason of this; that this handicraft is not paid much attention by the younger generation, and that it loses its importance; more importantly, it does not meet the expectation as income. When education levels are examined, it is seen that the majority of individuals are primary school graduates. All the masters learned the art from his father and the art continued as a tradition.Traditional art of felting in Afyonkarahisar city center has been studied and examined. Interview technique was applied with 12 felting craftsmen in the city center. In addition, 31 of the recoil felt samples were photographed and the dimensions, tools, motifs and technical characteristics of these samples were examined and information forms were created for each product. Also, three products designed by the researcher were prepared, photographed, and the dimensions, tools, motifs and technical characteristics of these samples were examined and information forms were created.In the samples examined in the region, it is seen that the main colors, vivid and dark tones are used and intermediate colors and intonations are given less space except for a few colors. The ground is usually white, but brown and black are rarely used. Geometric and symbolic motifs are predominant in the region and figurative motifs are rarely used. Red, navy, blue were used mostly in the felt samples; yellow, white, black and brown. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Afyonkarahisar keçeciliği ve güncel tasarımlar | |
dc.title.alternative | Felt craft of Afyonkarahi̇sar and contemporary designs | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-20 | |
dc.contributor.department | Geleneksel Türk Sanatları Ana Sanat Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10318058 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 602230 | |
dc.description.pages | 148 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |