Farklı liselerin öğrencilerin denetim odağı ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Farklı liselerin öğrencilerinin denetim odağı ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenip karşılaştırılması Naz G. Balkuvvar Çalışmada, Denizli ilinde lise 1. 2. 3. Sınıfta okuyan 500 genç yer almıştır. Gençlerin kaygı düzeyi ve denetim odağı açısından benzerlik ve farklılıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulguları gençlerin daha iyi anlaşılıp yardım görme olanağına kavuşmasına yarayacaktır. Çalışmada yer alan lise öğrencileri liselerden tesadüfi yöntemle seçilmiş olup öğrencilere kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla sürekli Kaygı Ölçeği (Trait Anxiety Inventory) iç ya da dış denetimli olduklarını anlamak amacıyla da Nowicki- Strickland'ın Denetim Odağı Ölçeği (Locus Of Control Scale) uygulanmıştır. Öğrencilerle ilgili kişisel bilgileri alabilmek için de kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen verilere istatistiksel olarak ki kare ve varyans analizi teknikleri ile işlem yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre seçilmiş bir grubu oluşturan ve akademik başarıları yüksek olan Fen Lisesi öğrencileri diğer lise öğrencilerine göre daha iç denetimlidir. Bu öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri de diğerlerine göre daha düşüktür. Okuduğu okulu kendi seçimiş olan, kendi kararlarını verebilen gençler, diğerlerine göre daha iç denetimlidir. Okullarını başarı düzeyleri diğerlerine göre daha yüksek olduğu için seçen öğrenciler iç denetimli olarak belirlenmiştir. Seçtikleri okulda beklentisi gerçekleşmiş olan öğrenciler daha iç denetimli, beklentileri gerçekleşmemiş olan öğrenciler daha dış denetimli olarak belirlenmiştir. Beklentisi gerçekleşen öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri daha düşük, beklentisi gerçekleşmeyenlerin sürekli kaygı düzeyleri daha yüksektir. Dersleri ya da özel sorunları için çevresinden yardım gören ve yakınında `yol gösterici` kişilerin olduğunu belirten öğrenciler diğer öğrencilere göre daha iç denetimlidir. Çok yüksek gelirli ve çok düşük gelirli ailelerin çocuklarının da daha dış denetimli olduğu belirlenmiştir, özel rehberlik, psikolojik danışma yardımı gören öğrencilerin yine daha dış denetimli olduğu belirlenmiştir. Literatürde denetim odağının bireyin içinde bulunduğu ortama göre değişim gösterdiği ve öğrenme ortamının hazırlanmasıyla doğru bîr gelişmenin sağlanabildiğiifade edilmektedir. Yine literatüre göre sürekli kaygı düzeyindeki düşme ile iç denetimlilik arasında paralel bir ilişki vardır. Bu bilgilerin ışığında araştırma sonuçları daha da anlam kazanmaktadır. Anahtar Sözcükler: Denetim odağı, Sürekli kaygı. SUMMARY The locus of control and level of trait anxiety of different highschool students. Naz G. Balkuwar The study of 500 highschool students attending different schools at level one, two and three took place in Denizli. The study contrast and compares the locus of control and the anxiety trait level of the students. The findings of this study will help us to understand the problems of youth and help them to solve their problems. Students were selected randomly and Spielberger'se Trait Anxiety Invenory and Nowicki Strickland's Locus of Control Scale were used to define the students' level of trait anxiety and locus of control. With the use of chisquare (x2) variance analyses techniques the data were analysed. The findings showed that highly successful Science School students' locus of internal control was higher than other students. Also these students' level of trait Anxiety was lower than the other students. The students who chose their school themselves and could make decisions for themselves had higher locus of internal control than other students. Students who chose schools with a high succes rate showed a higher locus of internal control than the other students. Students whose expectations were fulfilled showed a locus of internal control where as students whose expectations were not fulfilled had locus of external control. Students whose expectations were fulfilled had a weaker level of trait anxiety, where as students whose expectations were not fulfilled had a stronger level of trait anxiety. Students who stated that they received help and direction with either their lessons or with personal problems from their immediate environment or a person close to them had a locus of internal control. Students from a high income bracket or a low income bracket showed a locus of external control. Students who received guidance from specialists or psychologists showed a locus of extenal control.Literature states that a person's Locus of Control changes with one's immediate environment and the locus of control from external to internal can be fostered through suitable education and with the internal locus of control (cames) parallel to low level of trait anxiety. This information and research finding shows the importance of this study. Key Words: Locus of Control, Trait Anxiety.
Collections