Mental retardasyon `zeka geriliği` tanısı almış çocuklarda uzun süreli aerobik egzersizin zeka seviyeleri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET MENTAL RETARDASYON 'ZEKA GERİLİĞİ' TANISI ALMIŞ ÇOCUKLARDA, UZUN SÜRELİ AEROBİK EGZERSİZİN, ZEKA SEVİYELERİ ÜZERİNE ETKİSİ FZT. ELÇİN ÜNLENEN Düzenli olarak yapılan aerobik egzersizler, aerobik kapasite, kas kuvveti esneklik ve dengeyi geliştirmekte, beyin kan akımını ve oksijenlenmesini arttırmakta; ayrıca bir merkezi eksitasyon etkisi ile retiküler aktivatör sistemi uyararak; beyni alert (uyanık) hale getirmektedir. Çalışmamızda, Akhisar 'Özel Gerçek Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi'ne fiziksel ve bireysel eğitim almak üzere devam eden, 8-25 yaşları arasında, zeka geriliği tanısı almış çocuk ve gençlerimize, genel eğitimlerinin yanısıra, submaksimal düzeyde aerobik egzersizler yaptırılarak; egzersizlerin kilo değerleri, vücut kitle indeksi, aerobik kapasite ve zeka seviyeleri üzerine olan etkileri incelenmiştir. 10 randomize seçilmiş mental retarde çocuk, özel eğitimlerinin yanında 12 hafta boyunca haftada 3 kez günde 30 dakika submaksimal aerobik egzersiz yapmışlardır. Diğer 10 çocuk ise bu süre boyunca sadece özel eğitim almışlardır. Egzersiz programı sonrasında önceye göre uygulanan ölçümler sonucunda kilo (%2,6) ve vücut kitle indekslerinde (%2,7) anlamlı azalmalar saptanmıştır. Aerobik kapasitenin değerlendirilmesinde VO2 max (maximal oksijen tüketimi) ölçümleri kullanılmış; 12 haftalık egzersiz programından sonra çocuklarımızda, V02 max değerlerinde anlamlı artışlar saptanmıştır. Egzersiz yapmayan kontrol gurubunda vücut ağırlığı ve VO2 max değerlerinde anlamlı bir değişiklik saptanmamıştır. t c. yükseköğretim kurul»; DOKÜMANTASYON HEBKEZİZeka seviyelerini değerlendirmede; 'Uluslararası Leither Performans Testi' uygulanmış; 12 haftalık egzersiz programının ardından bazı çocuklarımızın zeka puanlarında anlamlı artışlar saptanırken; kontrol gurubunun zeka puanlarında bu süre içinde bir değişiklik saptanmamıştır. Sonuç olarak, aerobik egzersiz, aerobik kapasitenin artışına bağlı olarak zeka puanlarında (2-10) artışa neden olmuştur. Anahtar Kelimeler: Egzersiz, Çocuk, Aerobik Kapasite, Zeka Geriliği, Zeka Testleri SUMMARY EFFECT OF A LONG PERIOD AEROBIC EXERCISE ON INTELLIGENCE LEVEL AT MENTALLY RETARDED CHILDREN PT. ELÇİN ÜNLENEN Regular aerobic exercise develops aerobic capacity, muscle strength, flexibility and balance and increases a brain blood circulation and oxygenation; moreover, it brings brain in an alert condition through a central excitation effect stimulating a reticular activator system. In the scope of our activities, we have applied a sub maximum leveled aerobic exercises to 8-25 aged mentally retarded children and young people who are currently attending a physical and individual education at the Akhisar `Private Real Special Education and Rehabilitation Center`, and then examined the effect of exercises on the weight, body mass indices, aerobic capacity and intelligence levels. 10 randomly selected children with mental retardation, received their special education and performed 30 minute of submaximal aerobic exercise, three times weekly for 12 weeks. 10 similar subjects received only special education for the same time. A significant decrease has been established at weight (2,6 %) and body mass indices (2,7 %) after the exercise program. VO2 max appraisals have been used for aerobic capacity evaluation; upon 12- week exercise program, significant increase have been established at children in VO2 max values. On the other hand, no significant change was established in body weight and VO2 at the Control Group. Intelligence level has been evaluated according to the `International Leither Performance Test`. While there were 6 «gx. YÜKSEKÖ? RETİM KU RU U*significant increase in intelligence points of some children after 12 week exercise program ; no change was observed in intelligence points at control group throughout this period. In conclusion, aerobic exercises have positively affected the IQ score points (2-10) possibly relating to an aerobic capacity increase. Key words: Exercise, Child, Aerobic Capacity, Mental Retardation, Intelligence Tests
Collections