Bronşial astımlı çocuklarda ev programı şeklinde verilen rehabilitasyon eğitiminin solunum fonksiyonu egzersiz toleransı ve yaşam kalitesi üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bronşial Astımlı Çocuklarda Ev Programı Şeklinde Verilen Rehabilitasyon Eğitiminin Solunum Fonksiyonu, Egzersiz Toleransı ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkileri Fizyoterapist Ülkü Demirören Amaç: Çalışmamızda bronşial astımlı çocuklarda denetimli, ev programı şeklinde verilen pulmoner rehabilitasyon eğitiminin solunum fonksiyonu, egzersiz toleransı ve yaşam kalitesi üzerine etkilerini incelemek ve ayrıca çocuk ve ebeveynin, çocuğun yaşam kalitesindeki değişikliklere ilişkin cevaplan arasındaki tutarlılığını değerlendirmek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 8-12 yaş arası hafif ve orta şiddetli astımı olan 27 hasta alındı. Hastaların denetimli, ev programı öncesi ve sonrası semptom skorları belirlendi. Egzersiz toleransı (6 dk yürüme testi), solunum fonksiyonu (Ekspiratuvar zirve akış hızı değerleri) ve yaşam kalitesi (`Nasılsın?` yaşam kalitesi anketi) değerlendirildi. Bulgular: Olguların denetimli, ev programı sonrasında öksürme, sekresyon atımı şikayetlerinde istatistiksel olarak anlamlı, göğüste sıkışma hissi ve efor sırasında dispne şikayetlerinde ileri düzeyde anlamlı bir azalma saptandı. Ekspiratuvar zirve akış hızı sabah ve akşam değerleri, 6 dk yürüme testi mesafesinde istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir artış saptandı. Ev programı sonrasında `Nasılsın` yaşam kalitesi anketinin çocuk formunun genel ve hastalığa özel bölümlerinde; fiziksel aktiviteler ve astım semptomları bölümlerinin toplam skorunda istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı, diğer tüm bölümlerde ise anlamlı bir artış bulundu. Anketin ebeveyn formunda genel bölümü oluşturan tüm alt bölümlerin ve hastalığa özel bölümün ikinci alt bölümünün toplam skorunda istatistiksel olarak anlamlı, hastalığa özel bölümün birinci alt bölümünde ise ileri düzeyde anlamlı bir artış saptandı. Çocuk ve ebeveynin cevaplan arsındaki tutarlılık astım semptomları ve fiziksel aktivite için orta derecede, bilişsel aktiviteler, fiziksel şikayetler, kendine bakım için zayıf; sosyal faliyetler açısından ise çok zayıf olarak belirlendi. Yorum: Çalışmanın sonucunda progresif gevşeme eğitimi, Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü ve endurans eğitimini içeren denetimli, ev programı şeklinde uygulanan pulmoner rehabilitasyon programının literatürdeki inpatient (hastane içi) ve outpatient (hastane dışı) pulmoner rehabilitasyon programlarının etkinliğiyle benzer olduğu görüldü.Anahtar Kelimeler: Çocukluk çağı astması, pulmoner rehabilitasyon, ev programı. SUMMARY Effects of Rehabilitation Training as Home Program on Pulmonary Function, Exercise Tolerance and Quality of Life in Children with Bronchial Asthma P.T. Ülkü Demirören Purpose: To evaluate the effects of pulmonary rehabilitation training as controlled, home program on pulmonary function, exercise tolerance and quality of life in asthmatic children and to determine the consistency between the quality of life difference perception of parents and children. Material and Metods: Our study included 27 patients between 8 and 12 years with mild and moderate asthma. Before and after the controlled, home program symptom scores were determined. Exercise tolerance (6 minutes walking test), pulmonary function (Ekspiratory peak flow rate) and quality of life (`How are you `questionnaire) were evaluated. Results: After the controlled home program, coughing and secretion complaints decreased significantly and chest tightness and dyspnea complaints during effort decreased very significantly. Ekspiratory peak flow rate morning and evening measures, distance of 6 minutes walking test increased statistically very significant. `How are you` quality of life questionnaire after the home program showed that in general and disease spesific parts of child form, total score of physical activities and asthma symptoms increased statistically very significant and other parts showed significant increase. Parents form of the questionnaire showed statistically significant increase in total score of all of subtitles of general part and second subpart of disease spesific part and in the first part of disease spesific subpart showed significantly very increase. Consistency between the responses of the child and parents was moderate for asthma symptoms and physical activity, poor for cognitive activities, physical complaints and self-management and very poor for social activities. Conclusion: Our study found that progressive relaxation training, Active Cycle of Breathing Techniques and endurance training during controlled, home program have similar effects with inpatient and outpatient pulmonary rehabilitation programs in literature. Key words: Childhood asthma, pulmonary rehabilitation, home program.
Collections