Yataklı tedavi kurumlarında çalışan hemşirelerin iş doyumları ve hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Hemşire iş doyumu ve hasta memnuniyetini birlikte inceleyen çalışmalara duyulan gereksinim nedeniyle yapılan bu araştırmanın amacı, hemşire iş doyumu ve hasta memnuniyetini etkileyen etmenleri belirlemek; hemşire iş doyumu ile hasta memnuniyeti arasındaki ilişkiyi incelemektir.Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türdeki araştırmanın örneklemine, iki kamu hastanesinin 28 kliniğinde çalışan 140 hemşire ve bu kliniklerde yatan 280 hasta alınmıştır. Hemşirelerle ilgili veriler, sosyodemografik özellikler bilgi formu ve 32 maddelik İş Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek beşli likert tipindedir ve puanın artması doyumun arttığını göstermektedir. Ölçeğin bu çalışmadaki güvenirlik katsayısı 0.92'dir. Hastalar için veri toplama araçları, sosyodemografik özellikler bilgi formu ve 27 maddeden oluşan Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Ölçeğidir. Ölçekten alınabilecek en düşük puan 27 en yüksek puan 135'tir. Tek boyutlu ve beşli likert tipinde yanıtlanan ölçekte puanın artması memnuniyetin arttığını göstermektedir ve ölçeğin bu çalışmadaki güvenirlik katsayısı 0.98'dir. Verilerin analizinde t testi, Kruskal-Wallis testi, tek yönlü varyans, basamaklı regresyon ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.Bulgular ve Sonuçlar: Araştırma sonuçları hemşire iş doyumunun orta ve düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Hemşire iş doyumunun demografik ve mesleki özelliklere göre değişiklik göstermediği; sadece cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin doyum düzeyinin dahiliye kliniklerinde çalışanlardan yüksek olduğu saptanmıştır. Hastaların, hemşirelik bakımından yüksek düzeyde memnun oldukları ve memnuniyet düzeyinin hastaların demografik ve hastalık sürecine ilişkin özelliklerine göre değişiklik gösterdiği belirlenmiştir. Başta hastaların kendi sağlık durumları ile ilgili algıları olmak üzere incelenen hasta özelliklerinin, hemşirelik bakımından memnuniyetin %48'ini açıkladığı gösterilmiştir. Hemşire iş doyumu ile hasta memnuniyeti arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Araştırma sonuçlarına göre hemşire ve hasta memnuniyetinin iyileştirilmesine ilişkin öneriler sunulmuştur. Aim: Because of a felt need for studies which examine nurse job satisfaction and patient satisfaction together, this study was conducted for the purpose of determining factors that affect nurse job satisfaction and patient satisfaction and to examine the relationship between nurse job satisfaction and patient satisfaction.Method: The sample for this descriptive and correlational study was a total of 140 nurses who worked on 28 wards of two public hospitals and 280 patients admitted to these wards. Data about the nurses were collected on a sociodemographic characteristics information form and a 32-item Job Satisfaction Scale. The scale is a five-point likert-type scale and an increase in the score indicates an increase in job satisfaction. The scale's reliability coefficient in this study was 0.92. The data collection tools for patients included a sociodemographic characteristics information form and a 27-item Scale of Satisfaction from Nursing Services. The lowest possible score from the scale is 27 and the highest is 135. An increase in the score on the scale, which is single-dimensional and in a five-point likert type, indicates an increase in satisfaction. The scale's reliability coefficient in this study was 0.98. The data were analyzed using t test, Kruskal-Wallis test, one way variance, Pearson correlation and stepwise regression analysis.Findings and Results: The research results showed a middle and low level of nursing job satisfaction. There was no variation in nurse job satisfaction according to demographic or professional characteristics, only the level of satisfaction of nurses who worked on surgical wards was found to be higher than those who worked on medical wards. The patients' level of satisfaction with nursing care was at a high level and differences were determined in level of satisfaction according to patients' demographic and illness process-related characteristics. It was seen that 48% of the patients' satisfaction could be explained by patient characteristics which examined their perceptions of their own health status. There was no significant relationship found between nurse job satisfaction and patient satisfaction. Recommendations to improve nurse and patient satisfaction based on research results were presented.
Collections