İlköğretim öğrencilerinin uyku alışkanlıkları ile duygu-davranış sorunları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Çocukların uyku ile ilgili ortaya çıkarılması, problemlerinin değerlendirmesi ve tedavisiçocukların sağlıklı gelişmeleri için çok önemlidir. Bu çalışma ilköğretim öğrencilerinin uykualışkanlıkları sorunları ile duygu-davranış sorunları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıylakorelasyonel tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Yöntem: İzmir ili Balçova ilçesinde bulunan Ertuğrul Gazi İlköğretim Okulu öğrencilerinin (7-14yaş grubu) ebeveynlerinin tümü (n: 790) araştırma kapsamına alınmıştır. Anketlerin yanıtlanmaoranı %73,9(584)'dur. Verilerin toplanmasında uyku alışkanlıkları anket formu ve Güçler veGüçlükler Anketi kullanılmıştır. İstatistik değerlendirmede Pearson, Spearman korelasyon analizive bağımsız gruplarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin uyku süresi ortalaması hafta içi 9.72±1.24, hafta sonu 10.30±1.32'dir.Kendine ait odası olmayanlar %27,7, kendine ait yatağı olmayanlar %11'dir. Yatak odasındatelevizyonu olan öğrenciler %30,0, bilgisayarı olan öğrenciler ise %38,5'dir. Öğrencilerin %4,5'igün içinde uyumakta olup, uyumadan önce televizyon izleyen %54,1, bilgisayar oynayan %7,5'dir.Duygu-davranış sorunu sınıflamasına göre normal dışı kabul edilen öğrencilerin uyku alışkanlıklarıile ilgili sorun yaşadığı belirlenmiştir (F=17.796, p<0.001). Ayrıca uyku alışkanlıkları sorunlarıpuanı azaldıkça, duygu-davranış sorunları ölçeğinin (GGA) hiperaktivite, emosyonel, davranış veakran ilişkileri alt boyutlarından alınan puanlar artmaktadır. Öğrencilerin uyku alışkanlıklarısorunları ile duygu-davranış sorunları arasında negatif yönde, zayıf düzeyde istatistiksel olarakanlamlı ilişki saptanmıştır (p< 0.001).Sonuç: Uyku alışkanlıkları sorunları olan çocuklarda duygu-davranış sorunları görülmektedir.Normal dışı kabul edilen öğrenciler uyku alışkanlıkları ile ilgili sorun yaşamaktadır. Okulhemşireleri öğrencilerin uyku alışkanlıklarına ilişkin izlemlerini yapmalı ve uyku sorunu olanöğrencileri belirleyerek aileleri ilgili birimlere (Çocuk Psikiyatrisi) yönlendirmelidir.Anahtar Kelimeler: Uyku hijyeni, uyku alışkanlıkları, davranış sorunları, okul çocuğu, okulhemşireliği. Aid: The essential requirement about sleep detection, assessment, and treatment of sleep problemsare very important to healty grow up of children. This corelational descriptive study was conductedto examine the relationships between sleep habits problems with behaviour problems of elementaryschool children.Method: The study population were consisted (790 students) parents of Ertuğrul Gazi elementaryschool students (7-14 years) in Balçova district in İzmir. Parents responded rate were 73,9 % (584).The sleep habits problems questionnaire form and Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)are used for data collection. Statistical evaluation of data was made by Pearson, Spearmancorrelation and ANOVA.Results: Awerage sleep duration during the weekday was 9.72±1.24, the weekend was 10.30±1.32,of children had no own bedroom 27,7%, of children had no own bed 11%. The presence of atelevision 30% and a computer 38,5% set in the bedrooms of the sample children. Napping duringthe daytime was reported in 4,5%, television viewing 54,1% and computer games playing 7,5%before sleep of children. According to total SDQ score indicated of behaviour problems of childrenwas associated with sleep habits problems (F=17.796, p<0.001). Students sleep habits point wasincreased while SDQ subgroup score (hyperactivity, emotional, conduct and peer problems) wasdecreased. Sleep habits problems correlated negatively, lower level and significantly correlatedwith mood-behaviour problems of elementary school children (p<0.001).Conclusion: Children which reported both sleep habits problems and behaviour problems also.According to SDQ score classified abnormal students experienced sleeep habits problems. Schoolnurses must observe regarding sleep habits of students, they must determine students with sleepproblems and family of students can guide regarding units.Key words: Sleep hygiene, sleep habits, conduct problems, school children, school nursing.
Collections