Maliki mezhebine göre evliliğin sona ermesi ve Hanefi mezhebi ile mukayesesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İslam hukukunda evliliğin sona ermesi faklı yollarla meydana gelmesi mümkündür. Bunu koca tek taraflı irade beyanı şeklinde yapabileceği gibi eşiyle anlaşarak da yapabilmekte veyahut ona bu yetkiyi devredebilmektedir. Bazı durumlarda da kadın mahkemeye başvurarak evliliği sonlandırabilmektedir. Bu konuda mezheplerin ittifak ve ihtilafları bulunmaktadır. Bu çalışmada Mâlikî mezhebinin evliliğin sona ermesi konusunda görüşlerini ele alarak Hanefî mezhebinin görüşleri ile mukayese etmekteyiz.Mâlikî ve Hanefî mezhepleri arasında evliliğin sona ermesi konusunda görüşlerinin aynı olduğu durumlar bulunmakla birlikte birçok görüş ayrılıkları da bulunmaktadır. Görüş ayrılıkları bazen konunun temelinde bulunurken bazen de konunun detay ve uygulamalarında bulunmaktadır. Mâlikî mezhebi evliliğin sona ermesi konusunda bazen diğer mezheplerden ayrı düşerek onlara muhalif bir görüş bildirirken bazen de genelin görüşünü benimsemiştir. Aynı şekilde Hanefî mezhebi de bu konuda Mâlikî ve diğer mezheplerden farklı görüşleri bulunmakla birlikte ittifak ettiği konular da bulunmaktadır. Özellikle tefrik yoluyla evliliğin sona ermesinde Mâlikî mezhebi Hanefîlerden farklı görüşler ortaya koymuştur.Anahtar kelimeler: Mâlikî, Hanefî, Mukayese, Evlilik, Boşanma, Evliliğin sona ermesi. In Islamic law, the end of marriage is possible in different ways. The husband can do this in the form of a unilateral declaration of will or in agreement with his wife or he can delegate this authority to her. In some cases, the woman may end the marriage by applying to the court. There are conflicts and alliances of sects on this subject. In this study, we compare them with the views of the Hanafi sect and by considering the views of the Mâlikî sect on the end of marriage.There are many splits in opinion between the Mâlikî and Hanafi sects as vell as its similarities, on ending the marriage. Splits on opinion are sometimes at the basis of the subject and sometimes they are in the details and applications of the subject.While the Mâlikî sect sometimes disagrees with the other sects about the ending of marriage, it also adopts the general opinion. In the same way, there are points Hanafi sect has some points Mâlikî and other sects ag ree and disagree on this subject.Especially, Mâlikî and Hanafi sects have sfated different views about the ending of the marriage through, the tefriq.Key words: Mâlikî, Hanafi, Comparison, Marriage, Divorce, Ending of marriage.
Collections