Kronik psikiyatri hastaları ve yakınlarının taburculuğa hazırlık gereksinimlerinin ve karşılanmasına ilişkin memnuniyetlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma, psikiyatri kliniğinde yatan hasta ve hasta yakınlarının, taburculuğa hazırlıkla ilgili gereksinimlerini belirlemek ve bu gereksinimlerin karşılanma durumuna ilişkin memnuniyetlerini değerlendirmek amacı ile yapılmıştır.Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın örneklemine, bir üniversite hastanesinin yetişkin psikiyatri kliniğinde şizofreni, bipolar bozukluk, depresyon ve anksiyete bozuklukları (konversiyon, OKB, panik bozukluk) tanıları ile yatan hastalar (n=181), hasta ile birlikte yaşayan veya tedavi bakımından sorumlu hasta yakınları (n=140) alınmıştır. Veriler `Tanımlayıcı Özelliklere İlişkin Veri Formu`, `Hastaların Taburculuğa İlişkin Gereksinimlerini Belirleme ve bu Gereksinimlerin Karşılanma Durumuna İlişkin Memnuniyetlerini Belirleme Anketi`, `Hasta Yakınlarının Taburculuğa İlişkin Gereksinimlerini Belirleme ve bu Gereksinimlerin Karşılanma Durumuna İlişkin Memnuniyetlerini Belirleme Anketi`ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde testi kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan hastalar kendilerine bilgi verilmeyen konuları, yasal haklar, hastalıkları ile ilgili ulaşılabilecek kaynaklar, stresörlerin hastalığa etkileri, günlük yaşamı sürdürmenin hastalık sürecine etkisi, taburculuk sonrası başvurulacak kurumlar olarak belirtmişlerdir. Hasta yakınları ise, hastalık ile ilgili ulaşılabilecek kaynaklar ve dokümanlar (internet, kitap, dergiler, taburculuğa hazırlıkla ilgili materyal, sağlık personeli), stresörlerin ve stresör ile baş edememenin hastalığa etkisi, çaresizlik, tükenmişlik duyguları yaşanıldığında başvurulabilecek sağlık hizmetleri, sosyal ilişkileri geliştirme yöntemleri, hastalarına uygulanan ilaç tedavisinin yan etkileri, taburculuk sonrası ev ortamının hastanın durumuna göre nasıl düzenleneceği, hastanın ilaçları reddetmesi durumunda ne yapılacağı, taburculuktan sonra başvurulacak kurumlar (dernekler, sosyal yardımlaşma kurumları), hastanın yasal hakları, hastalığın nedenleri ile ilgili kendilerine bilgi verilmediğini belirtmiştir.Genel servis memnuniyeti, servis düzeni ve rutinlerin yürütülme saatleri ile ilgili memnuniyet, çalışan tüm personel memnuniyeti ve hemşire memnuniyeti hastaların hastanede kaldıkları süre boyunca en çok memnun oldukları ilk dört madde olarak; belirlenmiştir. Hasta yakınlarının en çok memnun oldukları konular; genel servis memnuniyeti, çalışan tüm personel memnuniyeti, ilaç tedavisinin uygulanması ve sürdürülmesi ile ilgili memnuniyet, serviste kaldıkları süre boyunca fiziksel ve ruhsal olarak iyi ve güvende hissetme ile ilgili memnuniyet olarak belirlenmiştir. Sonuç: Hasta ve yakınlarına yatışın ilk gününden itibaren taburculuğa hazırlık planlaması yapılmadığı, yapıldığını belirten hastaların ise yakınlarının büyük çoğunluğunun taburculuğa hazırlık planına dâhil edilmediği görülmektedir. Hastaların çoğunluğuna taburculuğa hazırlık ile ilgili eğitim verildiği saptanmıştır, fakat verilen eğitim hastalık belirti ve bulguları, ilaç tedavisinin yönetimi, hastalığın erken haberci belirtileri nedeni ile oluşan stres ile baş etme ve taburculuk sonrası dönem için yetersizdir. Hasta ve yakınlarının hastaneye yatışlarının ilk gününden itibaren bireysel gereksinimlerinin belirlenmesi ve taburculuk sonrası dönemde düzenli ve planlı bir yaşam için eğitim programları oluşturularak taburculuğa hazırlanmaları önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Psikiyatri kliniği, taburculuğa hazırlık planlaması, hasta memnuniyeti, hasta yakını memnuniyeti Purpose: This study aims to evaluate the satisfaction level of the psychiatry inpatients and their relatives with respect to preparation for discharge and to identify the requirements of such a preparation.Method: Designed as a descriptive study, the population of this study includes inpatients of the psychiatry ward of a research hospital with disorders such as schizophrenia, bipolar, depression and anxiety (conversion disorder, OCD, panic disorder)(n=181) along with their relatives who reside with the patient (n=140).The data was collected using `Data Sheet on Descriptive Features`, `Patient Satisfaction Survey for Identification of the Requirements of Discharge and the Level of Requirement Fulfillment`, and `Patient Relative Satisfaction Survey for Identification of the Requirements of Discharge and the Level of Requirement Fulfillment`.Data was evaluated using number-percentage test. Data was obtained with one-on-one interviews.Findings: Patients participated in this study identified the matters they are not informed about, namely, their legal rights, resources about their condition, effects of the stressors on their condition, effects of the daily life on the recovery process, and institutions to consult after being discharged. Patient relatives, on the other hand, suggested that they were not informed about resources and documents about the condition (online resources, books, periodicals, discharge material, healthcare personnel, etc.), effects of the stressors and inability to cope with these stressors on the condition, healthcare services to consult in case of despair or exhaustion in time, methods to improve social relations, side effects of the medication prescribed, how to rearrange the living space according to the patient's needs after discharge, what to do when the patient rejects the medication, institutions to consult after discharge, and the reasons behind the condition.It was found that general service satisfaction, satisfaction about the service organization and timing to perform the routines, satisfaction about the personnel without exceptions and nurse satisfaction were the first four aspects patients were satisfied significantly during their hospitalization. Among the aspects patient relatives were satisfied significantly were general service satisfaction, satisfaction about the personnel without exceptions, satisfaction about the provision and continuation of medication, and the feeling of safe and good both physically and spiritually during the hospitalization.Conclusion: It is reported that discharge preparation planning was not in place for patients and their relatives starting from the first day of hospitalization and when otherwise was reported, it is found that majority of patients and their relatives were not involved in the planning process for discharge preparation. It was found that majority of the patients were provided with training sessions about preparation to discharge, however, this training proved to be insufficient for coping with stress and for the period after discharge in general.It is recommended for the healthcare providers to identify the individual needs of patients and their relatives starting from the first day of hospitalization and to have them prepared for discharge creating training programs for an organized and planned life after the discharge.Keywords: Psychiatrric ward, discharge preparation planning in, patient satisfaction, relative satisfaction
Collections