İlkokul öğrencilerinde bireysel korkuların yaşam kalitesi, akademik başarı ve öz-etkililik düzeyi ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Denizli ili Tavas ilçe merkezindeki ilkokul öğrencilerinde bireysel korkuların yaşam kalitesi, akademik başarı ve öz-etkililik düzeyi ile ilişkisini incelemek amacıyla yapılmış tanımlayıcı bir çalışmadır.Yöntem: Denizli ili Tavas ilçe merkezi Mehmet Özen İlkokulunda eğitim gören, araştırmaya katılmayı kabul eden 3. ve 4. sınıf öğrencileri araştırmaya dâhil edilmiştir (n=96). Veriler frekans dağılımları, ortalama, standart sapma, t testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri, oluşturulan öğrenci korku anketi için uzman görüşü değerlendirmesi (Lawshe tekniği ile kapsam geçerlilik indeksi), öğrencilerin bireysel korkuları ile öz- etkililik yeterlilik puan ortalamaları, yaşam kalitesi puan ortalamaları ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise pearson korelasyon analizi SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: İlkokul 3. ve 4.sınıf öğrencilerinde sınıf, korkulara etki eden bir faktördür (p<0.05). Sınıf, öz- etkililikle ters orantılıdır. Cinsiyet, yaşam kalitesini etkilememektedir. Erkek öğrencilerin yaşam kalitesi aile alt boyut ortalaması kız öğrencilerin ortalamalarından daha yüksektir (p<0.05). Okul başarı durumu okula ilişkin bireysel korkuları etkileyen bir faktördür (p<0.05). Okul başarı durumu, Kid- KINDL ölçek ve alt boyutlarına etki eden bir faktör değildir (p>0.05). Aile yapısı bireysel korkulara etki eden bir faktördür (p<0.05). Geniş aileye sahip çocukların bireysel korkuları çekirdek aileye sahip çocukların korkularına göre daha fazladır (p<0.05). Korku anketi; duygusal iyilik alt boyutu ile pozitif yönde çok zayıf bir ilişki (r= 0.21; p< 0.05) içerisinde iken, toplam öz- etkililik yeterlilik ölçeği ile negatif yönde çok zayıf bir ilişkisi bulunmaktadır (r= 0.20; p<0.05).Sonuç: İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin 3. sınıf öğrencilerine göre okula ilişkin bireysel korkularının daha fazla olduğu saptanmıştır. Okul başarı durumu okula ilişkin bireysel korkuları etkilemektedir. Başarı düzeyinin artmasıyla okula ilişkin bireysel korkular azalmaktadır. Aile yapısı korkuyu etkilemektedir. Elde edilen bu sonuçlar okul hemşiresinin öğrencilerin korkularını değerlendirme ve aileler ile işbirlikçi girişimlerinde rehber olmalıdır.Anahtar Sözcükler: Okul Hemşireliği, Korku, Öz-etkililik Yeterlilik, Yaşam Kalitesi, Akademik Başarı Objective: This is a descriptive study performed in order to analyze the relations between individual fear and life quality, academic achievement and self-effectiveness/efficacy of primary school students living in Tavas district of Denizli province.Method: The students at 3rd and 4th grade of Mehmet Özen Primary School in Tavas district of Denizli province who accepted to participate to the study were included in the research (n=96). The findings were analyzed through frequency distribution, mean, standard deviation, t test, Mann Whitney U and Kruskal Wallis test and expert review of students' fear survey (Lawshe technique and content validity index), and in order to determine the mean of individual fears of the students and self-effectiveness, mean of life quality and academic achievement status, Pearson correlation analysis of variance and SPSS software were used.Findings: Classroom is a factor affecting primary school students at the 3rd and 4th grades (p<0.05). Self-efficacy is inversely proportional to the classroom. Gender doesn't affect quality of life. The mean of the life quality of male students is higher than that of the female students (p<0.05). Success at school is another factor affecting the personal fears of the students towards the school (p<0.05). Academic success isn't a factor affecting sub-dimensions of Kid-KINDL (p>0.05). Family structure is a factor affecting personal fears (p<0.05). The fear of the children having an extended family is more than that of the children with an elementary family (p<0.05). While the fear survey has poor positive relations with emotional well-being sub-dimension (r= 0.21; p< 0.05), it has a negative relation with total self- effectiveness-efficacy scale (r= 0.20; p<0.05).Conclusion: It was found that students at Grade 4 have more personal fears than the students at Grade 3. Their success at school also affects their fears towards school. As success increased, fear of school decreased. The family structure also affects the fear. The results obtained should guide the school nurse in her attempt to understand the fear of the students and cooperate with the families.Key Words: School Nursing, Fear / Worrying, Self –efficacy, Quality of Life, Academic Achievement
Collections