İnternet bağımlılığı olan ergenlerin yürütücü işlevlerinin sağlıklı kontrollerle karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç:Bu çalışmada İnternet Bağımlılığı olan, 12-17 yaş arasındaki çocuk ve ergenlerin yürütücü işlevlerinin nöropsikolojik testler aracılığıyla değerlendirilmesi, yürütücü işlevlerinin sağlıklı kontroller ile karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Yöntem:Çalışmaya dahil edilme ve dışlama ölçütlerine uyan ergenler Ege Üniversitesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı ve Dokuz Eylül Üniversitesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı hasta kayıtları taranarak saptanmıştır. Poliklinik takipleri devam eden veya ilk kez polikliniğe başvuran olgular ise telefon bağlantısı ile çalışmaya davet edilmiştir. Sertifikasyonu olan deneyimli bir klinisyen tarafından KSADS-PL klinik yarı yapılandırılmış görüşmesi uygulanarak olguların herhangi bir psikiyatrik tanısı olup olmadığı belirlenmiş ve olgu grupları oluşturulmuştur. Tüm katılımcılara çalışma amaçları doğrultusunda tarafımızca hazırlanan sosyodemografik ve klinik veri formu uygulanmıştır. Her iki grupta Young İnternet Bağımlılık kriterleri sorgulanmış ve olgulardan Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği, Durumluluk ve sürekli kaygı envanteri (STAI) ve Beck Depresyon Ölçeğini (BDÖ) işaretlemeleri istenmiştir. Tüm katılıcılara sırasıyla Wisconsin Kart Eşleme Testi, Stroop Testi, Stop-Sinyal Testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler IBM SPSS (The Statistical Package for Social Sciences) 22.0 paket programı kullanılarak istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Ölçümle belirtilen değişkenler normal dağılıma uygunluk durumuna göre t testi ya da Mann Whitney U testi ile karşılaştırılmıştr. Sayımla belirtilen değişkenler ki kare testi ile değerlendirilmiştir. P değerinin 0,05'ten küçük olması istatistiksel açıdan anlamlılık olarak kabul edilmiştir.Bulgular: İB grubunda, kontrol grubuna göre WKET tamamlanan kategori, Stroop1 süre, Stroop3 hata, Stroop4 hata, Stroop5 düzeltme alt testlerinde kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde düşük skorlar elde edilmiştir. İB grubunda kontrol grubuna göre daha uzun DİTS, daha kısa DİG ve oTS kaydedilmiş, Dur İşareti Sırasında Tepki Verme Olasılığı ise İB olan grupta yüksek bulunmuştur. Yapılan istatistiksel analizlerde Dur İşareti Gecikmesi, Ortalama Tepki Süresi, Dur İşareti Tepki Süresi, Dur İşareti Sırasında Tepki Verme Olasılığı açısından gruplar arası anlamlı farklılık saptanmıştır.Sonuç: İB grubunda sağlıklı kontrol grubuna göre nörobilişsel testlerde anlamlı farklılık saptanmıştır. Anahtar kelimeler: İnternet Bağımlılığı, Yürütücü İşlevler PURPOSE: The purpose of this study is to assess executive functions of children and adolescents between ages of 12-17 who have internet addiction by using neuropsychologic tests and to compare executive functions with healthy controls. METHOD:Adolescents who are suitable for inclusion and exclusion criteria has been found by searching patient records of Ege University Child and Adolescent Psychiatry Department and Dokuz Eylül University Child and Adolescent Psychiatry Department. Cases who continue clinical follow ups and apply for the first time were invited to the study by phone. KSADS-PL clinical semi-structured interview has been applied by an experienced sertified clinician to determine whether cases have a psychiatric diagnosis and to form case groups. Sociodemografic and clinical data forms that were preparated by us according to purposes of the study were applied to all participants. In both groups Young Internet Addiction criteria have been questioned and it has been asked from cases to fill Young Internet Addiction Scale, The State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and Beck Depression Scale (BDS). The Wisconsin Card Sorting Test , Stroop Test, Stop Signal Test have been applied respectively to all participants. Data from the study were statistically analysed by using IBM SPSS (The Statistical Package for Social Sciences) 22.0 packet program. Variables specified by measurement were compared using t test or Mann Whitney U test according to relevance with normal distribution. Variables spesified by count were assessed with chi square test. P value less than 0,05 were accepted as statistically significant. Results: In IA group, WCST completed category, Stroop 1 time, Stroop 3 error, Stroop 4 error, Stroop5 correction subtest scores were found signifacantly lower than control group. IA group has longer SSRT, shorter SSD and mRT than control group. Probability To React During Stop Signal was found higher in IA group. In statistical analysis, Stop Signal Delay, Mean Reaction Time, Stop Signal Reaction Time, Probability To React During Stop Signal were found significantly different between groups.Conclution: Compared to the control group, significant differences in neurocognitive tests have been found in IA group. Keywords: Internet Addiction, Executive Function
Collections