dc.description.abstract | -80- SONUÇ VE DE?ERLENDİRME Genel olarak kamu düzenini koruma, kollama, suç ve suçluları bulma, yakalama ve bu amaçla ilgili kurum ve kuruluşlara yardımcı olma görevlerine kolluk (Zabıta) görevleri denilmektedir. Her insan topluluğu gibi, devlette canli bir varlıktır. Devletin de insan bünyesi gibi bir yapısı ve bu yapı içerisinde muhtelif organları mevcuttur. Mevcut olan bu organların görevlerinden biri, belki de birinci bünye içerisindeki zararlı olan maddelerle mücadele etmektir. İnsan vücudundaki zararlılarla mücadele eden Akyuvarların yapmış olduğu görevleri, devlet yapısı içerisinde kolluk kuvvetleri yapmaktadır. Devlet yapısı içerisinde önemli bir görev yapmakta olan kolluk kuvveti; Genel kolluk, Özel kolluk, ve Yardımcı kolluk diye üçe ayrılmaktadır. Genel kolluk Polis ve Jandarma' dan oluşmakta ve memleketin genel emniyeti ve asayişi ile sorumlu görülmektedir. Özel kolluk ve yardımcı kolluk ise, kendi özel kanunlarının belirttiği görevleri yapmakla ve genel kolluğa yardımcı olmakla yükümlüdürler. Genel kolluğun önemli bir kısmını oluşturan polis; kamu düzen ve güvenliğini sağlamak üzere yapmış olduğu mücadelede başarılı olabilmek için, çağın gereği olarak gelişen teknikleri kullanmak zorunda kalmıştır, bunun sonucu olarakta, polisi teknik alanda güçlendirmek için Kriminal Polis laboratuarları devreye konmuştur. Polisin teknik görevleriyle ilgili olarak 1967 yılında Kriminal Polis Laboratuarı kurulmuş. Daha sonra günün gelişen şartlarına göre Laboratuar modern bir hale getirilmiştir. Türkiye'nin ulaşım durumu ve iş yoğunluğu göz önüne alınarak, Ankara merkez olmak üzere yedi bölgede Kriminal polis Laboratuarı kurulmuş, personel ve cihaz yönünden ihtiyaca cevap vermesi için gereken önem verilmeye başlanmıştır. Yedi bölgede kurulmuş olan Kriminal Polis Laboratuarları, bölgenin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde ve gelişen tekniklere-81- uygun olarak Balistik, Sahtecilik, Kimya, Patlayıcı maddeler ve teknik fotoğraf bölümlerinden teşekkül etmektedir. Yukarıda belirtilen bölümlerde, Emniyet, Sıkı Yönetim ve diğer birimlerden gelen suç delillerini inceleyerek teknik raporlar tanzim etmekte ve ilgili yere sunmaktadır. İmza; kişinin günlük yaşamında ve diğer insanlarla olan sosyal ilişkilerinde, kimliklerin tespitinde önemli bir yerinin olduğu muhakkaktır. İmza; onu atan kişinin kendisine ait özel bir işaretidir. Bir belgenin içeriğinin kabul edilmesinin en önemli şartı, onun altında herhangi bir imzanın bulunmasıdır. İmzanın basitliğinden ve basitliği kadar da öneminden yararlanmak isteyen kötü niyetli kişiler, imza sahteciliği ile haksız kazanç sağlama yoluna baş vurmaktadırlar. Bunun sonucu olarakta hem devletin itibarı sarsılmakta hem de iyi niyetli kişiler maddi ve manevi zarara uğramaktadırlar. İyi niyetli vatandaşları korumak ve art niyetli şahısları cezalandırmak devletin, dolayısıyla Emniyet kuvvetlerinin görevidir. Emniyet kuvvetleri imza sahteciliğinin nasıl yapıldığını ve sahtelik arızalarının neler olduğunu bildiği oranda başarılı olacaklardır. Yaratılan her insanın doğuştan gelen değiştirilmesi ve birbirine benzetilmesi mümkün olmayan bir işareti olan parmak izi, vatandaşların kimliklerini tespit etmede yanılmaz ve yanıltmaz bir husustur. Parmağın en uç boğumundan tırnak dibine kadar olan kısımdaki yapı ve şekillerin (Papil hatlarının) pürüzsüz düz yüzeylerde kalan şekillerine parmak izi denilmektedir. Her türlü olay yerinde, kişinin iz bırakmaması oldukça zordur. Genellikle olayla ilgisi olan şahısların izlerini bulmak mümkündür. Olayın geçtiği yerin özelliğine göre, üç tür parmak izi bulunabilir. Bunlar; kabartma izler, renkli izler ve görünmeyen izler olarak belirtebiliriz. Bu üç tür parmak izinin tespit yöntemleri birbirlerinden farklıdırlar. Kabartma ve renkli parmak izlerinin,.: tespiti için muhakkak fotoğrafının çekilmesi gerekirken, görünmeyen-82- parmak izinin ise birden fazla tespit yöntemleri mevcuttur. Bunlar; tozlama, iyotla boyama, Ninhadryn ve Siyanür gibi maddelerdir. Suç türlerinin arttığı ve suç işleniş şekillerinin değiştiği zamanımızda, Emniyet Kuvvetlerinin görev alanları hem genişliyor, hem de zorlaşıyor. Bunların yanında; Eğitim ve öğretimin sınırlı kalması ve görev veren kanunların eski tarihli olması meseleyi biraz daha zorlaştırmaktadır. Kanunların yapıldığı zaman ve şartların çok değişmiş olmasına rağmen, kanunlar da günün şartlarına uyacak değişiklikler ya yapılmamış veya yapılmış olsa da yine yetersiz kalmıştır. Ülke güvenliğinden sorumlu tutulan Genel kolluk, gelişen teknolojiye paralel olarak sayı, eğitim ve teçhizat yönünden yeterli duruma getirilmeli. Diğer taraftan, özel kuruluşlara kendi güvenliğini sağlayacak tedbirleri almaları için daha geniş imkanlar tanınmalıdır. Ancak, sağlanacak imkanlar devletin denetiminde olmalı ve devlete problem çıkarmayacak şekil ve şartlara bağlanmalıdır. Polisin teknik hizmetleri, adliye teşkilatı ve diğer polis birimleriyle müşterek hareket edildiği zaman yararlı olacaktır. Teknik olarak neyi yapabiliyoruz ve bunu yaparken nelere ihtiyaç duymaktayız. Bu sorunun cevabını polis birimleri ve adliye teşkilatları birlikte verdikleri oranla başarı artacaktır. Bizden ileri durumda olan ülkelerin polis teşkilatlarıyla irtibat kurarak teknik bilgi alış verişinde bulunmak, elde edilecek teknik bilgiler ve alımı gerçekleştirilen cihazlar ise, gün geçmeden meslek mensuplarına ve ilgili kamu ve özel kuruluşlara tanıtılmalıdır. Bunun ötesinde, emniyet teşkilatı elemanlarına periyodik aralıklarla düzenlenecek tekamül kursları ile yardımcı olunmalı ve birimler arasında bilgi alış verişi sağlanmalıdır. Toplum yaşayışında önemli bir yeri olan `ÎMZA` konusunun, kanun yapıcıları tarafından ele alınıp, gerekli değişikliğin yapılması yanında, imzanın şekil ve şartları tanımlanarak vatandaşa duyurmak TRT ve basın tarafından bir görev bilinmelidir.-83- Herhangi bir şekil ve şarta bağlı olmayan imza, kötü niyetli kişilerin işine yaramaktadır. Her türlü şekil ve çizgilerin imza olarak değerlendirilmesinden yararlanan bir takım kişiler, hem adalet makamlarını uğraştırmakta, hem de bir kısım şahıslara maddi ve manevi zarar vermektedir. Bu tür olayların önlenmesi için imzanın belli şekil ve şarta bağlanması, sahte imza atanların daha ağır cezaya çarptırılması etkili olacağı muhakkaktır. Herhangi bir yazılı belgeyi, belgenin alacaklısı durumunda olan değil, borçlusu durumunda olan şahıs tarafından kendi el yazısıyla yazdırılması gerekir. Borçlusu tarafından kendi el yazısıyla yazdırılacak senet ve benzeri belgeler, taraflar inkar etse bile, uzmanlar tarafından kolaylıkla tespit edilecek ve kısa yoldan sonuca gidilebilecektir. Aksi halde, senet ve benzeri belgelerin sahteliği her zaman tespit edilemeyecek ve haksız kazanç sağlanması mümkün olabilecektir. İmza olarak bir iki basit çizgi ve şekilleri kabul etmemek gerekmektedir. Bir şeyin imza olarak kabul edilebilmesi için, imza edecek şahsın kendi el yazısıyla adını ve soy adını yazması gerekmektedir. Kişinin kendi el yazıları Grafolojik bir özellik arz edeceği için, bir başkası tarafından taklidi oldukça zor olmaktadır. Eğer kişi okur yazar değilse, bir iki basit çizik çizmektense, ilgili belgeye parmak basması daha sağlıklıdır. Kendi el yazısıyla yazılarak atılan imza veya basılan parmak izi, hem borçluya ve hem de alacaklıya bir güvence olmaktadır. Gün geçtikçe teknik yöntemlere dayanan suç ve suç işleme biçimleri karşısında mücadele eden polisin yetersiz kalmaması için kendisini yenilemek zorundadır. Artık delil sisteminin teknik alana kaydığı bir gerçektir. Bu nedenle de polise düşen görev, suçun oluş şeklini belirlemek ve suçluyu tespit etmede teknikten yararlanmaktır. Suçluyu tespit etmede en etkin yollardan biriside şüphesiz parmak izidir. Suçluyu bulmanın yanında, kişilerin kimliğini belirlemede de yanılmaz ve yanıltmaz bir delildir. Kesin sonuç vermenin yanında değişmez-değiştirilemiz, benzemez-benzetilemez ve-84- tasnif edilebilir oluşu, parmak izinin değerini daha da artırmaktadır. Polisiyer alanda bu kadar önemli olan parmak izlerinden en iyi şekilde yararlanmak gerekmektedir. Yararlanmanın en önemli şartı ise, izin özelliklerini iyi bilip değerlendirmeye bağlıdır. Günümüzde tek tek parmak izi incelemek ilkel hale gelmiş ve ihtiyaca cevap verilemez olmuştur. Yapılması gereken husus, vatandaşların parmak izlerini uygun şartlarda alarak bilgisayarlara işlemek ve gerektiğinde en seri şekilde kullanmaktır. Aksi halde suç konusu parmak izi bulunur. Fakat izin sahibi bulunamaz. Zaman kaybetmeden, dünyada meydana gelen değişiklikleri takip ederek Emniyet Teşkilatına gereken önemi vermek gerekmektedir. Suç işleme tekniklerindeki gelişmeleri dikkate almadan yapılacak kanun değişiklikleri, personel eğitim, öğretim ve teçhizat istenen sonucu elde etmeye yetmeyecektir. Ancak, ilmi ve teknik gelişmeleri takip ederek kendisini yenilemesi halinde beklenen ve özlenen görevi yapmaya doğru ilk adım atılmış olacaktır. | |