dc.description.abstract | Amaç i Bu araştırma, Kalkınmada öncelikli Yörelerde görev yapan vali, kaymakam, il ve ilçe Millî Eğitim Gençlik ve Spor Müdürlerinin ilköğretim yönetiminde karşılaştıkları güçlükler konusunda görüşlerine başvurarak, Türk Millî Eği tim Si3temi'nin `İlköğretim` boyutunun bu yörelerde dana da iyi işlemesi ve geliştirilmesi için gerekli tedbirlerin alınması yolunda objektif veriler ortaya koymak amacı ile yapılmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için aşağıdaki sorulara ce vap aranmıştır. Kalkınmada Öncelikli Yörelerde; 1. ilköğretim yönetimindeki koordinasyonda güçlükler le karşılaşılmakta mıdır? 2. Üst ve alt konularla iletişimde güçlükler var mı dır? 3. ilköğretime ait konular ile vali, kaymakam, il ve ilçe M.E.vi. ve S.Md.lerinin yetkileri ilköğretimi yönetmede (güçlükleri gidermede) yeterli midir? 4. ilköğretim kurumlarındaki yönetici ve öğretmenle rin içinde bulundukları çevrede, a. Sosyo-kültürel hayat, b. ulaşım, c. Haberleşme, d. iklim ve tabiat, e. Sağlık, f. Çocuk okutma, 133134 şartları ilköğretim yönetiminde güçlükler meydana getirmekte midir? 5. Halkın okul ve öğretmene ilgisi ilköğretim yöneti minde güçlüklerin giderilmesine katkıda bulunmakta mıdır? 6. İlköğretim kurumlarındaki yönetici ve öğretmenle rin ücret seviyeleri ilköğretim yönetiminde güçlük meydana getirmekte midir, Kalkınmada Öncelikli Yöreler için uygula nan çalışmayı teşvik tedbirleri bu güçlükleri gidermede et kili olmakta mıdır? 7. Öğretmenler için uygulanan rotasyon ilköğretim yönetiminde güçlükler meydana getirmekte midir? 8. İlköğretim kurumlarındaki yöneticilerinin tutum ları ilköğretim yönetiminde güçlükler meydana getirmekte midir? 9. İlköğretim kurumlarının teftişi ve okul yönetici ve öğretmenlerin almış oldukları disiplin cezaları ilköğre tim yönetiminde güçlükler meydana getirmekte midir? 10. 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu' nda bulu nan ilköğretime ait gelirlerden, a. Devlet bütçesinden yapılan yardımlar, b. Özel idare bütçesine konulan ödenekler, c. Köy bütçesine konulan ödenekler, d. Kişi ve kuruluşlar tarafından yapılan bağışlar ilköğretim kurumlarının ihtiyacını karşılamada yeterli mi dir? 11. Kalkınmada Öncelikli Yörelerin, a. İlköğretim kurumları, b. Öğretmen, c. Ders araç-gereç, d. Öğretmen lojmanı ihtiyacı karşılanma durumu nedir? 12. Vali, kaymakam, il ve ilçe M.3.G, ve S.lld.lsri- nin ist.ek ve ihtiyaçları üst makamlar tarafından karşılan makta mıdır?135 13. Vali, kaymamanı, il ve ilçe M.3.G, ve S.L'd.l erinin ilköğretim yönetiminde karşılaştıkları diğer güçlükler neler dir? Yöntem: Araştırma, 1987 yılında Kalkınmada Öncelikli 28 İl'de görev yapan 28 vali, 28 İl M. E.G. ve S.Md., 211 Kaymakam ve 211 İlçe LI.H.G. vs S.Md. tinden, oluşan toplam 478 denek, üzerin de yapılmıştır. Bu gruplardan 422 anket cevaplanarak geri dönmüştür. *, Araştırma gruplarını oluşturan deneklerin görüşleri, geliştirilmiş olan anket formları ile resmî kanaldan istene rek sağlanmıştır. Toplanan anketler vali, kaymakam, il ve ilçe M.3.G. ve S.Md.lerine göre 4' gruba ayrılmış ve herbiri için hazırlanan tablolara seçeneklere göre çetelemeleri ya pılmıştır. İlk 26 soru her yönetici için ayrı ayrı analiz edilerek, yüzde ve ağırlıklı aritmetik ortalama hesapları ya- pılaış,- gruplar arası manidarlık X hipotez testi -ile arana rak araştırma sorularına cevap- verecek şekilde tablolar ha linde düzenlenmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Açık uçlu so ruya gelen cevaplar da öncelik sırasına göra istek ve öneri ler halinde sıralanmıştır. Bulgular; 1. `Kalkınmada Öncelikli Yörelerde koordinasyonda karşılaşılan güçlükler` konusunda yöneticiler çoğunlukla fa 56.83 oranında `Az` güçlükle karşılaştıklarını belirtmiş lerdir. Aritmetik ortalama sonuçlarına göre yöneticilerin bu konuda `Orta darece`de güçlükle karşılaştıkları görülmekte dir. 2 Gruplar arasında yapılan X testinde ise manidar farklılığa rastlanmamıştır. 2. `KÖY1 de üst ve alt kurumlarla iletişimde karşıla şılan güçlükler` konusunda ankette yer alan ilgili sorulara gelen cevaplarda; a. `Üst ve alt kurumlar arasında iletişim`de yö neticilerin I. dereeğde %. 43.58 oranında `Az`, II. derecede | |