dc.description.abstract | 62 ÖZET Giyim bölümü öğretim faaliyetlerinin mevcut durumda nasıl değerlendirildiğini, ideal olarak nasxl değerlendi rilmesi ve geliştirilmesi gerektiğini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmaya 21 öğretim elemanı ve 117 öğrenci katılmıştır. Araştırma Mart 1986-Ağustos 1987 tarihleri arasında planlanıp yürütülmüştür. Araştırma grubuna çok seçenekli 18 sorundan oluşan anket formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler analiz edi lerek tablolar üzerinde gösterilmiştir. Araştırma grubundaki öğretim elemanlarından % 85, 7' si nin öğretim görevlisi, öğrencilerin % 92. 4' ünün Kız Meslek Lisesi mezunu olduğu Tablo 1 ve 2 de görülmektedir. Öğretim elemanı ve öğrenciler değerlendirmenin amacı ile ilgili olarak mevcut durumda, bütün seçeneklerde yer alan amaçları işaretleyerek aynı görüşleri paylaşmışlar, ideal durumda öğretim elmanları, değerlendirme amacının, öğretim faaliyetlerini pekiştirmek (% 42,8), öğrenciler ise özel amaçların kazanılma derecesini belirlemek (% 46.2), ol ması gerektiğini belirlemişlerdir (Tablo 3). Giyim öğretiminde çeşitli davranış alanlarında fark-63 lx yöntemlerin kullanıldığı görülmüştür (Tablo 5, 6, 7). Bilgiyi ölçmede sözlü ölçme(% 38.1), yazılı ölçme (% 42.7) beceriyi ölçmede gözlem (% 95.2 - % 65.8) yöntemi, alış, kanlık, tutum ve değerlerin ölçülmesinde ise gözlem yönte mi (% 80.9 - % 59) kullanıldığı bildirilmiş, ideal durum da aynı yöntemlerin yanısıra, kendini anlatma yönteminin de (% 23.8 - % 37.6) kullanılması gerektiği belirtilmiş tir (Tablo: 7). Bilgiyi ölçmede ideal durumda, öğretim elemanları (43 toplam puanla) objektif testlerin, öğrenciler (160 pu anla) kısa cevaplı yazılı sınavın uygulanmasını istemiş lerdir (Tablo: 8). Araştırma grubu tarafından beceriyi ölçmede îş Puan Kartı (32, 119), dereceleme ölçeği ise (15, 170 toplam puan la) en çok kullanılması istenilen araçlar olarak seçilmiş tir (Tablo: 9). Alışkanlık, tutum ve değerleri ölçmede öğretim ele manları tarafından gözlem fişi (26), öğrenciler tarafından dereceleme ölçeği (158 toplam puanla) ilk- sırada tercih edilen araçlar olmuştur (Tablo: 10). `'` Giyim bölümünde değerlendirme sürecinin hazırlık, uygulama ve sonuç alma aşamalarında mevcut durumda öğretim elemanların bu faaliyetleri tek başına yürüttükleri, ideal durumda ise uzman grupla birlikte çalışmak istedikleri bul gusu ortaya çıkmıştır (Tablo: 11, 12, 13).64 Değerlendirme sürecinin bütün aşamalarına öğrenci lerini 57.2, % 47.9) katılmaları istenmiştir (Tablo: 14) öğrencilerin giyim bölümüne mevcut sistemin dışında bir seçim ile gelmeleri öğretim elemanlarının ^tamamı ve öğrencilerin % 94.9'u tarafından istenmiştir (Tablo: 15). ölçme değerlendirme ile ilgili yetki ve sorumluluk- larin, bölümde kurulacak bir birimde ö&retim elemanı ve bölüm başkanlığının sorumluluğunda (% 47.6, %65.8) yürütül mesi gerektiği bildirilmiştir. Araştırma geliştirme birimi kurulması halinde, bu birimin çeşitli fonksiyonları gerçekleştirebilecek bir faaliyet alanına sahip olması gerektiği bildirilmiştir (Tablo: 19). Araştırmanın sonucunda, giyim öğretim faaliyetlerini ölçme değerlendirme çalışmalarının geliştirilmesinde giyim bölümü öğretim elemanlarının bölüm başkanı ile ortak sorum luluk alması, grup yaklaşımının benimsenmesi ve ölçme de ğerlendirme sürecinin yürütülmesi için bir birim kurulma sı gerektiği vurgulanmaktadır. Giyim bölümü, diğer bölümler ve öğretmen yetiştiren kurumlarda değerlendirme sürecinin ne durumda olduğunun araştırılması, -bu konuda hizmet içi eğitim çalışmalarının yapılması ve geliştirilen modelin denenmesi önerilmiştir. | |