Türkiye ve dünyadaki antrenör eğitim modelleri
dc.contributor.advisor | İsbir, Eyüp | |
dc.contributor.author | Helvaci, Süreyya | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:04:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:04:31Z | |
dc.date.submitted | 1988 | |
dc.date.issued | 2021-03-25 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/576961 | |
dc.description.abstract | BÖLÜM VI ÖZET, YARGI VE ÖNERİLER özet Spor dünyasındaki hızlı gelişmeye paralel olarak antrenör eğitiminin, öğretim ve ders programlarının ge nel eğitim programlarının bütünlüğü içinde geliştirilme si zorunlu olmaktadır. Bu araştırma, antrenör eğitiminin mevcut durumu ile spor eğitim sistemindeki uygulanabilirliğini sapta yarak;? teori ve uygulama alanlarında, uygun bir model geliştirilmesinde temel olabilecek verilerin toplanma sını amaçlamaktadır. Bu amaçla bir dizi soruya cevap aranmıştır. Bu sorular genel olarak programın özellik leri, kursa katılma şartları, sınavlar ve değerlendir mesine ilişkindi. Araştırma sonuçlarının, antrenör eğitiminde ders lerin programlanması ve uygulanması konusunda alınacak kararlarda çe.şitli kişi ve kuruluşlara yardımcı olacağı umulmuş tur. Tarama modeli ile durum saptama niteliğindeki araştırmanın verileri literatüre ek olarak kaynak kişi lerden toplanmıştır. Bu amaçla batı ve doğu bloğundan 5152 seçilen ülkelerin antrenör eğitim programlarından ^y ar ar- lanılmıştzr. Veriler literatür taramasx ve uzman kişiler den görüşme tekniği ile toplandı. Elde edilen veriler kendi içlerinde değerlendirildikten sonra birbirleri ile karşılaştırılarak, ortak noktalar ile ayrılıklar belirlen meye çalışılmıştır. Verilerin yüzde oranları elle ve mekanik veri iş leme yoluyla yapılmıştır. Çağdaş sporda antrenör eğitim problemi, sporda ileri gitmiş ülkelerde senelerce süren denenmiş modeller ile çözümlenmiştir. Türkiye'de ise antrenör eğitiminin gerekliliği ve bu eğitiminde düzenli olması gerçeğinin kavranması, Türkiye için antrenör eğitim modelini geliş tirme ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu amaçla, dünya'daki antrenör eğitim sistemleri nin tamamının Türkiye'ye uyamıyacağından sporda söz sa hibi olan batı ve doğu blokundan seçilen ülkelerin ant renör eğitim sistemleri incelenmeştir. Bu eğitim sistem leri içinde Türkiye'ye en uygun olabileceklerin ele alın ması ve adaptasyonu gerekmektedir. Bu ülkeler ABD, Fede ral Almanya, Sovyetler Birliği ve Doğu Almanya'dır. Ge liştirilen antrenör eğitim modeli: 'bu ülkelerin prog ramlarından yararlanılarak hazırlanmıştır. ülkelerin çoğunluğu Spor politikası, Bed.EğttSpor Tarihi, Spor* da Yönetim Teşkilatlanma ve Organizasyon,53 Sosyoloji, Fizyoloji, Hareket Bilgisi, Spor psikolojisi ve pedagojisi, Spor Hekimliği, Antrenman ve Antrenman Bilgisi, Spor dallarının teori ve yöntemleri, özel ih tisas eğit imî derslerini tercih etmişlerdir. Yeni gelişti rilen model için de aynı dersler müfredat programına alınmıştır. Ders saatleri Federal Almanya dışında diğer dev letlerde dört yıllık eğitim olduğundan bir hayli yüksek tir. Türkiye'de kurs programı uygulanabileceğinden ders saati toplam 200 saat olarak alınmaktadır. Mukayese edilen ülkelerin teori-pratik ders uygu lamasında pratik oranı %50'nin üzerinde bulunmuştur. 1987 Antrenör Eğitim Yönetmeliğindeki %30 pratik oranı, yeni antrenör eğitim modeli için %54 olarak geliştiril mektedir. Türkiye'de bugünün şartlarına göre antrenör eği timi için kurs programı düzenlenebildiğinden eğitim sü resi 1987 Yönetmeliğindeki uç^ hafta yerine on hafta olarak düşünülmektedir. Kursa başvuru için 1987 yönetmeliği maddelerine ek olarak 18 yaşın altında 40 yaşın üstünde olmamak, sporcu olduğunu kanıtlayan belgeye sahip olmak gerekmek tedir. Sınavlar ve değerlendirilmesinde geçme notu 65 ola rak değerlendirilmektedir.54 Eleştirilen konuların dışında yer alan maddeler antrenör eğitim programı için uygun kabul edilmektedir. Yargı Bu alt bölümde, araştırma bulgularının ve yorumla rının sonucunda ulaşılan yargılar verilmiştir. En az üç ülkede yer alan ortak derslerin müfredat programına alınması kuramlara uygun bir karardır. Türkiye şartlarına göre kurs programı için toplam 200 ders saati uygundur. Toplam %54 oranındaki pratik uygulama ağırlıklı derslerin kurumların madde, insangücü imkanlarına uygun antrenör eğitim programlarının etkili olma olasılığı yük sektir. Eğitim süresinin on hafta olması Türkiye şartları için uygundur. Antrenör eğitimi kursuna başvurmak için en az 18 yaşında en fazla 40 yaşında olunması antrenör eğitimi için uygun bir yaş grubudur. Antrenör eğitim kursunu bitirme notunun en az 65 puan olması eğitimin ciddiyetini artırır. Değerlendirme dersin öğretmeni yerine kurulacak olan komisyon taraf ondan yapıl malıdır. Sınavlar ve değerlendirilmesinden sınav komis yonu sorumlu tutulmalıdır. | |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Türkiye ve dünyadaki antrenör eğitim modelleri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-25 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 4500 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 4500 | |
dc.description.pages | 64 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |