Plastik olgu olarak çoğaltma ve bir sergi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Tarihsel süreç içerisinde sanat eserleri çoğaltılmıştır. Yapılan arkeolojik kazılarda ve sanat tarihinde benzer örneklere rastlanmaktadır. Ancak bilinen anlamıyla çoğaltmaların kökenleri Dada ve Bauhaus' a kadar uzanmaktadır ve 1960' larda çeşitli avangard sanat hareketlerinin kullandığı bir teknik haline gelmiştir. 1960'lar çağdaş sanatın sınırlarının zorlandığı ve sanat üzerine radikal düşünceler üretildiği bir dönemdir. Bu noktadan sonra çağdaş sanatın tanımı da tartışılmaya başlanmıştır. Modern dünyanın ticari sirkülasyonu dışında kalmaya çalışan alternatif ve avangard sanat hareketleri yüzyılın sonunda uysallaşmıştır. Sanatın romantik başkaldırısı günümüze yaklaştıkça ortadan kalkmaktadır. Çünkü çağdaş yaşam estetize edilmiştir. Modern sanatçı bu üretim tarzı karşısında yalnızlaşmıştır. Çoğaltmalar bu noktada sanata yeni olanaklar sağlamaktadır. Çoğaltılan sanat eseri, sanat eserinin biricikliğini tahrip ederek, yeni bir iletişim nesnesine dönüşmektedir. Bir düşünce yada plastik esere, çok düşük miktarlarda paralar ödenerek, bir kitap, dergi, CD, vs. gibi, ona sahip olunmasını ve yaygınlık kazanarak sanatın demokratikleştirilmesini hedeflemektedir. Çoğaltma(lar)dan, sınırsız sayıda üretilebilecek olan orijinal sanat eserleri anlaşılmaktadır. Çoğaltma, imgeyi yada düşünceyi görsel yola aktarmada etkiyi güçlendiren öğe olarak da kullanılmaktadır. Bu nedenlerle çoğaltmalar bir sanatsal kategori değil, bir tekniktir. Kalıpsız ve sınırsız sayıda üretimiyle, kalıba dayalı ve sınırlı sayıda sanatsal üretim yapan, (sonunda da kalıbı imha ederek) her bir esere fetiş değer yüklenen sanatsal kategoriye itiraz eder. Bir toplumsal sistemde (tüketim toplumunda) kodlanmış imgeleri çoğaltarak içeriğini nötrlemektedir. Bu tez, çeşitli disiplinlerden yararlanılarak çoğaltma tekniğini açımlamayı hedeflemiş ve sanata getirdiği olanakları tartışarak özgün uygulamalarla örneklendirmiştir. ABSTRACT During the history, many art products have been reproduced and multiplied. At the archeological excavation sites and by many art products, we meet with numerous similar samples. However, by its well-known meaning, the roots of multiplying extend to Dada and Bauhaus. In the years of 1960' s, it has become a technique used by various avant-garde art movements were used. The 1960s are the years within which the borders of art were forced and many radical thoughts were produced about arts. Afterward this turning point, description of contemporary art has been started to be discussed and taken under serious considerations. At the end of century, the alternative and avant-garde art movements which were trying to stay out of modern world's commercial circulation were slow down. The romantic rebellion of art has been almost disappeared through the end of century. That is because of aestheticised contemporary and modern world. Modern artists have dramatically been fallen into a more dense loneliness against this type of production. At this point, multiplying and reproductions enable and provide new possibilities and opportunities to arts. The multiplied and reproduced art products deteriorate the uniqueness of the original art product and turn it into a new communication object Today, everybody may purchase the copies or reproductions of art products or important thoughts in a CD, a book, a magazine, or plastic forms just for small amounts of money; it is here targeted to democratize the art, through spreading its possessions. By this meaning of multiplying or reproduction, in our today's world, we understand original art products that can be multiplied by unlimited times. Multiplying is also used to support an idea or imagination VI
Collections