Viyolonsel tekniğinde ileri düzey etütlerin yazarları ve 20 etüt çözümlemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İyi bir yorumcu olabilmek, en başta gelişmiş bir çalma tekniğini gerektirir. Çalma tekniğini geliştirmede son derece önemli bir yeri olan etütler ve egzersizler, tarih boyunca, yorumcuların yaşamında vazgeçilmez etmenler olmuştur. Büyük bir eserin yorumunda çalıcıya katıksız destek sağlayan etütler, hiç kuşkusuz çalgı eğitiminde de kullanılmış ve öğretmenlerin sıkça başvurdukları değerli kaynaklar olmuştur. İki bölümden oluşan yüksek lisans tezimin girişinde, viyolonselin tarihi ve çalma tekniği incelenmiştir. Ardından gelen birinci bölümde, viyolonsel tekniğini geliştirmede önemli katkıları olan etüt yazarlarının özgeçmişleri ele alınmıştır. Söz konusu yazarlar, aynı zamanda ünlü viyolonsel virtüözleri ve çok değerli viyolonsel öğretmenleridir. Bu sanatçıların metotları, günümüzde de viyolonsel öğreticileri tarafından etkin ve yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Bir konçertoyu, bir sonatı ya da bir konser parçasını iyi yorumlamak ve eserin güç kesimlerini rahatça çalabilmek için tasarlanmış olan etütler, çoğunlukla `A-B-A` formlu lied ya da katlı lied (`A= a-b-a, B= c-d-c, A= a-b-a`) biçiminde yazılmış kısa soluklu yapıtlardır. Öte yandan Sonat-Allegrosu ya da Fantezi biçiminde yazılmış uzun soluklu etütlere de rastlanır. Çalışmamın ikinci bölümünde yer alan etüt çözümlemelerinde, yukarıda sözü edilen formal incelemenin yanı sıra etütlerde var olan güçlükleri aşmaya yönelik çalışma örnekleri de bulunmaktadır. Konservatuvarlarda Lisans eğitimi alan viyolonsel öğrencilerinin çalma tekniklerini geliştirmede yararlı bir kaynak olması amacıyla hazırlanan bu tez çalışmasının, viyolonsel eğitimine küçük çaplı da olsa olumlu bir katkı yapacağına inanmaktayım. vu ABSTRACT To be good performer firstly necessitates a developed playing tecnique. Etudes have an important place in the perfection of playing techniques and they have been unavoidable factors for the lives of performers. Etudes which have supported the performer player for the interpretation of a great work, have been also used in cello education and they have been valuable sources to which the teachers have often applied. In the introduction of my master degree thesis that has two chapters, history of cello and playing technique have been examined. In the following chapter, biographies of etude writers who have contributed to the development of cello technique have been given. These writers are also famous cello virtuosi and cello teachers. Methods of these artists are widely and actively used by cello teachers in our time as well. Etudes which have been designed to perform a concerto, a sonata or a concert piece well and to play easily the difficult sections of the work, are written in ternary (`A-B-A`) or compound (`A= a-b-a, B= c-d-c, A= a-b-a`) form. On the other hand, there are etudes written in sonata allegro or in phantasy form. In the second chapter of my thesis there are analysis of etudes, in these analysis beside the formal examination there are also studying examples in order to overcome the difficulties. This thesis aims to be useful for the cello students at licence period of conservatories and has been designed as a source for them. In addition, I believe that such a study can make a positive contribution to the cello education. vm
Collections