Postmodern perspektifte müzik videoları ve Nez`in `Sakın Ha` videosunun analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kapitalizmin 20. yüzyılın son çeyreğine damgasını vurmasıyla insan ve toplum yaşayışında meydana gelen değişimler sanattan bilime kadar her alanda yeni yaklaşımlara neden olur. Bu yaklaşımlardan ve günümüz popüler kavramlarından biri olan postmodernizm, son yıllarda diğer alanlarda olduğu gibi popüler müzik veya müzik video üzerine yapılan araştırmalarda da üzerinde en çok tartışılan konulardan biri haline gelmiştir. Kelime anlamı itibariyle de post(sonrası)-modernizm, modernizmin gönderme yaptığı seçkinci/biçimci/elitist estetik anlayışının 20. yüzyılın sonlarına doğru kalıplarını kırarak çoğulculaşması-popülistleşmesi sürecidir. Postmodernizm ile betimlenen temel olgular arasında genel geçerlik iddiası taşıyan önermelerin reddedilmesi, çok-kültürlülüğün, parçalanmanın kabul edilmesi, farklılığın ve çeşitliliğin vurgulanıp, benimsenmesi, çoğulculuk ve eklektikliğin yer aldığım söylemek mümkün. Müzik videoları ise, taşıdıkları özellikler bakımından postmodern perspektifli araştırmaların keşfi için uygun bir alan temin eder. En başta müziğin izlenebilirliği kendi basma postmodern bir durum sergilerken, müzik videoları var olan kültürel ve sanatsal formlara uymayan yeni ve özgün bir form olarak dikkat çeker. Çalışmamım odak noktasını oluşturan Nez, kimliğinden kaynaklanan çeşitlilikten ötürü hem müziğinde hem de dansında kendine özgü bir tarz oluşturur. Sakın ha şarkısının videosu üç farklı mekandan buna bağlı olarak da üç farklı müzik ve kostümden meydana gelir. Videoda farklı kültürlerin dans figürlerini kimi zaman ard arda, kimi zamanda birbiriyle kaynaştırarak yani aynı figür içersinde farklı dans kültürlerinden öğeleri bir arada kullanmasıyla Nez'in Sakın Ha videosu eklektik yapısıyla postmodernizmin çoğulculuk ve çok-kültürlülük temel esasına hizmet eder. VI ABSTRACT With the impact of capitalism in the last quarter of the 20 century, transformations in the social domain have resulted in novel approaches in many fields ranging from fine arts to science. One of those approaches and a popular issue nowadays, postmodernism has recently become the concern of hot debates in the analyses of popular music and music videos as well as other fields of social sciences. Literally, post (after)-modernism is the pluralization and popularization process of the elitist/formalist aesthetics notion referred by the modernist movement, undergoing a fundamental break-down during the last decades of the 20 century. It can be maintained that postmodernism has brought out the denial of the assumptions, which are affirmed as the norm, the recognition of the multiculturalism and fragmentation and the emphasis and espousal of the differences and variety as well as pluralism and eclecticism. Due to their apparent characteristics, music videos provide a suitable ground for the identification of the studies with a postmodern perspective. While the visuality of the music portrays a postmodern attitude, music videos stand out as a new and original form incompatible with the valid cultural and artistic forms. My focal point in this study, Nez, represents an authentic style in her music as well as her dance inspired by the diversity of her identity. Music video for the song, Sakın Ha, consists of three different scenes, and thus three different music and costumes. Juxtaposing the different cultural elements of dance figures, sometimes subsequently patching to one another and sometimes combining them together, her music video, Sakın Ha, serves to the basic motivations of postmodernism with its eclectic structure, multiculturalism and pluralism. vn
Collections