Arazi sanatı uygulamaları ve raporu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Sanat galerilerinin dikkat çekmemesi gereken tarafsız alanlar olmak yerine içinde sergilenen nesneleri biçimlendiren kaplara dönüştüğü fikri sanat yapmanın yeni olasılıklarını ortaya çıkardı. 1960'ların sonlarına gelindiğinde, içlerinde daha çok Amerikalıların olduğu bir grup sanatçı çalışmalarında malzeme olarak peyzajı kullanmaya başladı. Bu sanatçılar, sanat kavramını stüdyo ve galerilerin alan sınırlandırmalarının dışına çıkararak muhalif düşüncelerini açıkça gösterdi. Bu bağlamda yapılan çalışmalar Land Art (Arazi Sanatı) ve Earth Art olarak adlandırıldılar. Büyük iş makinelerinin yardımıyla devasa işler gerçekleştiren sanatçılar izleyicilik geleneklerini sorguladılar. İzleyiciye kendini küçük hissettirmeyi amaçlayarak, fotoğraflarını görmektense çalışmaların bire bir içinde olmanın yaşamsal bir tecrübe haline gelmesine öykünen bu çalışmalar biçimlendirilmeleri, konumlandırılmaları, alternatif izlenme yöntemleri ve ulaşılabildikleri ile alışıla geldik geleneksel sanat objesinden faklıydılar. Çalışmaların koleksiyon yapılamayacak kadar hantal olması ve taşınabilir olmaması, ayrıca direkt olarak peyzaj içinde yer almalarıyla doğa koşullarının elverdiği ölçüde kalıcılığı olabilen bu çalışmalarla müzelerin temel işlevi olan saklama eylemini de sorgulandı. Çoğu avant-garde sanat hareketinde olduğu gibi Arazi Sanatı da anti-kapitalist yaklaşımlar üzerine gelişti. Sanatın alınıp satılabilen bir meta haline gelmesi ve sadece belirli bir ekonomik kesitin hizmetinde olduğu düşüncelerine karşı bir tepki oluşturdular. Fakat Amerikalı sanatçılar büyük harcamalar yapılmasını gerektiren çalışmalarını gerçekleştirebilmek için sanat dünyasının kapitalist yapılarının desteğine karşı durmadı. Buna karşılık Avrupalı sanatçılar birer kazı şefi haline gelmemeye özen göstererek dünyanın yüzeyinde hazır olan malzemeleri hafif müdahalelerle kullanıp daha farklı bir duyarlılık sergilediler. ABSTRACT Instead of being neutral places, the idea of gallery space's having turned into a container shaping what is exhibited within has created new posibilities of making art At the end of 1960's, a group of artists consisting of mostly Americans have started using landscape as material for their works. These artiste have shown their altenative thoughts by taking the concept of art off the limited space of studios and galleries. The works constructed in this context were called Land Art or Earth Art Artiste making colossal works with the help of caterpillars have questioned the conventions of viewership. Aiming to make the viewer feel small, these works trying to imitate the works' turning into a experience of life were different from the conventional art objects by their formings, positionings, alternative viewing methods and accessibilities. These works which could last within the suficicies of nature being too unwieldy to collect or to transport and having been located in the landscape have also questioned the principal function of museums; to contain. As in other avant - garde movements Land Art too has developed with anti - capitalist approaches. They reacted against the thought of arts' being an object which could be sold and bought and being in the service of a certain class. The American artiste have shown no resistances to the capitalist structure of the art world when materializing their works. On the contarary Europian artiste avoiding to become a excavation chief have used the materials found readily on the surface of the earth with light touches showing a different sensibility. VI
Collections