Tüketim Kültürü Bağlamında Yazılı Basında İçerik Dönüşümü: Hürriyet ve Cumhuriyet Gazetesi Örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gazetecilik yıllar içerisinde çeşitli sebeplerle dönüşümler yaşamıştır. Bu dönüşümlerin temelinde teknolojik ve yapısal değişmeler vardır. Teknolojinin ilerlemesi gazetelerin çok daha geniş kitlelere ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Bu durum küresel firmaların kendi mesajları aktarması noktasında gazeteleri önemsemeye başlamasına neden olmuştur. Hatta artık gazeteler uluslararası şirketlerin sahiplerince satın alınmaya ve holdingler çatısı altında toplanmaya başlamıştır. Holding sahiplerinin beklentileri gazetelerin haber yapma pratiklerini etkilemiş, toplumu bilgilendirmek yerine daha çok kâr etmek ön plana alınmıştır. Yer alan reklamların daha çok tüketime yönlendirmesi ve tüketimi hayat formuna dönüştüren magazinsel içeriğin gazetelerde daha fazla görülmesi gazetelerin amaçlarını değiştirdiğinin göstergesidir. Bu bağlamda yazılı basında içerik oluşturma sürecinin tüketim kültürü ekseninde değiştiği çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Gazeteler yaşanan içerik dönüşümü ile okurlarına farklı bir pencereden seslenmektedir. Bu pencerede de tüketim kültürünün anlatıları sıkça görülmektedir. Bu noktada tüketim kültürü ile ilgili içeriklerin yazılı basında ne düzeyde yer aldığı ile ilgili istatistiki veriler çıkarmak bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Gazeteler analiz edilirken tüketimle ilgili veriler ortaya çıkarmak amaçlandığından içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. 1950'lerden günümüze farklı tarzda yayın yapan Hürriyet ve Cumhuriyet gazeteleri incelenmiş ve karşılaştırma yapılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucu Hürriyet gazetesinin tüketimle ilgili içeriklere daha çok yer verdiği görülmüştür. Cumhuriyet gazetesi ise tüketimle ilgili içeriklere sayfalarında çok fazla yer vermese de yıllar içerinde bir artış gözlenmiştir. Journalism has undergone transformations over the years for various reasons. The basis of these transformations is technological and structural changes. The advancement of technology has made it easier for newspapers to reach a wider audience. This has caused global companies to give importance to newspapers in terms of transmitting their own messages. In fact, newspapers have been purchased by the owners of international companies and collected under the umbrella of holding companies. The expectations of the owners of the Holding affected the newspapers' news reporting practices, and instead of informing the society, it was aimed to make more profits. The fact that advertisements are directed to more consumption and that the magazine content that turns consumption into life form is seen more in newspapers is an indication that newspapers have changed their aims. In this context, it is the problem of the study that the process of creating content in the print media changes in the axis of consumption culture. With the transformation of content, newspapers appeal to their readers from a different angle. In this respect, narratives of consumption culture are frequently seen. At this point, the purpose of this study is to produce statistical data about the level of consumption culture in the press.The content analysis method was used in order to reveal consumption-related data while analyzing newspapers. Hürriyet and Cumhuriyet newspapers, which have been published in different styles since 1950s, have been analyzed and compared. As a result of the evaluations, it was seen that Hürriyet newspaper contained more consumption-related content. Cumhuriyet newspaper, on the other hand, did not place much consumption-related content on its pages, but an increase was observed over the years.
Collections