dc.contributor.advisor | Özdemir, İbrahim Etem | |
dc.contributor.author | Güllü, Ali | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:00:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:00:12Z | |
dc.date.submitted | 1995 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/575658 | |
dc.description.abstract | Kendîni-kabul; kişinin suçluluk ve yetersizlik duygularına kapılmadan kendisini bütün olumlu ve olumsuz yönleriyle kabul etmesidir. Türkçe kaynaklarda, benliğe- saygı, kendine saygı, özsaygı, özdeğer gibi kavramlar eşanlamlı kullanılmaktadır. Yabancı literatürde ise, kendini-kabul; kişinin kendisini takdir edici tutumu anlamına gelmektedir. Diğer bir deyişle, kişinin içselleştirdiği, başkalarının beğenisi kendini değerli ve yeterli görme ve çevreyi etkileme bakımından egonun gücüne ilişkin duygu olarak tanımlanmaktadır. GPD yöntemi olarak `Danışandan Hız Alan Terapi` yön teminin seçilmesinin sebebi; Danışandan Hız Alan Terapi yönteminin temelinde yer alan, danışanla ilişkilerinde koşulsuz saygı, empatik anlayış ve saydam oluşun, danışanın kendini-kabulunde etkili olduğunun literatürde yer almasıdır. Bu çalışmada GPD^nin, öğrencilerin kendini-kabuller ini artırıp artırmadığı araştırılmak istenmiştir. Burada temel sayıltı, kendini-kabul edebilen bireyler öncelikle kendilerini tanımış bireylerdir. Çünkü kendini tanıma, kendini-ka bul için önkoşuldur. Yapılan deneysel çalışmada bu sayıltı- dan hareket edilerek GPD^nin öğrencilerin kendini-kabullerini olumlu yönde değiştirip değiştirmediği incelenmiştir. Bu araştırmanın amacı, okullarda GPD`nin gerekliliğinin vurgulanmasıdır. Araştırmada temel problem; GPD^nin ortaöğretim öğrencilerinin kendilerini tanımalarına, olumluIll olumsuz, güçlü-zayıf yönlerini tanımalarına ve dolayısıyla kendilerini kabul etmelerine etkisinin olup olmadığıdır`. Bu konuda yapılan yerli ve yabancı araştırmaların bul guları, GPD^nin, öğrenci ve bireylerin kendilerini tanımalarında, kendilerini kabul etmelerinde ve bu değişikliklere bağlı, davranışlarında olumlu gelişmeler, sosyal ilişkile rinde ve öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı artışlar görüldüğü vurgulanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak `Kontrol Gruplu Öntest-son- test` (Kaptan, 1991) model izlenmiştir. Araştırma grubunu, İskilip Lisesinin gönüllülük esasına göre çalışmaya katılan öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kılıççı ( 1988) `nın hazırladı ğı KKE-L Formu uygulanmıştır. Çözümleme yöntemi olarak t-testi kullanılan araştırmanın bulguları; iki grubun cinsiyet değişkeni dikkate alın madan yapılan incelemede; kız öğrencilerde 7 ölçüt bakımın dan önemli, 3` ünde ise önemsiz bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni dikkate alınarak iki grubun incelenmesinde, kız öğrencilerde; 3 ölçüt bakımından önemli, 7 'sinde ise önem siz bulunmuştur. Erkek öğrencilerde ise, 6 ölçüt bakımından önemli, 4 'ünde ise önemsiz bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni ne göre deney grubu incelendiğinde ise; 1 ölçüt bakımından iki cins arasında bir fark olduğu, 9 'unda ise, anlamlı bir fark olmadığı gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çarpık kendini-kabul ve kararsızlık puanları da büyük ölçüde azalmıştır. | |
dc.description.abstract | Self -Acceptance means a person's acceptance of himself/ herself completely with his/her favourable and unfavourable aspects without feeling of guilt and inadequancy. Such terms as `benliğe-saygı, Kendine- saygı özsaygı, özdeğer` etc. are used in Turkish literature as synonym. In the foreign literature, however, self -acceptance means a person's his/her own behaviour to appreciate himself/ herself. In other words, it desciribes feelings pertaining to the power of ego in terms of inward feeling of a person, appreciation by other persons, seeing himself/ herself as valuable and being effective on enironment. As group counseling method, Client-Centered Therapy method has been selected; the reason why such selection is made, is that in relations with client basically involved in Client- Centered Therapy method unconditional-respect, empathy, and openness have been so included in the literature that it has been effective on the client's sel f -acceptance. This study aims to find out whether group counseling increases students' sel f -acceptance ' s. The basic considera tion here is that individuals who are capable of acepting themselves are those individuals who primerily recognised themselves. Because, self-respect is prerequisite for self- acceptance. In this experimental study carried out taking into consideration this concept, it has been studied and examined whether group counseling has changed favourably students ' self -acceptance.V The purpose of this research is the emphasize the importance and necessity of group counseling schools. The basic problem in this research is to determine whether group counseling has any influence on students of middle school to recognise themselves, to know their favourable and unfavourable, powerful and weak sides and eventually to accept themselves. Findings of local and foreign researchs on this mather have shown that group counseling caused considerable increases in student's and individual's respect, acceptance of themselves and affirmative progresses in their behavio urs depending on such changes, in their social relations and in acedemic succes of students. As the research pattern `Pretest-Posttest model with Control Group` (Kaptan, 1991) has been follewed up. The research group has been formed by students of iskilip High School, who participated on voluntary basis. As the means of data collection, Self -Acceptance Inventory for High School students developed by Kılıççı (1988), has been used. On the findings of the research, t-test was used in comparison of two group without taking into consideration of gender differences, t-values have been found as impor tant in terms of seven criteria and as non-significant. In investigation conducted by taking into consideration the variable `sex`, t-value have been found in three criteriaVI of female students as important and in seven, however, as non- significant. For female students, t-values have been fount important in terms of six criteria but non-signifi cant in four. When the experimental group has been examined in reference to gender differences, it has been obsorved that there was a difference between two sexes in terms of one criterion, but not any considerable difference in nine. Furthermore, students' distorted self -acceptance and instability scores have been also decreased to a great extent. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Grupla psikolojik danışmanın ortaöğretim öğrencilerinin kendini kabul düzeyine etkisi | |
dc.title.alternative | The Effect of group counseling on self acceptance level of secondary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Self acceptance | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Psychological counseling | |
dc.subject.ytm | Group counselling | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 43101 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 43101 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |