Özlem Tekin örneğinde rock müzikte kadın: toplumsal cinsiyet, etnisite, hegemonya
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Popüler müzigi toplumsal cinsiyet çerçevesinden anlama çabası içerisindeolan bu çalısma, erkek-üstün rock müzikte bir kadın rock yıldızının deneyimlerineodaklanır. Bununla birlikte toplumsal cinsiyeti bir kimliklenme nedeni olarak kavrar.Kamusal alanın tüm görünümlerinde oldugu gibi erkek egemen popüler müzikendüstrisinin Özlem Tekin örneginde kadın popüler müzik sanatçılarına yaklasımınıve ayrıca bu durumun tersi olarak Özlem Tekin'in popüler müzik endüstrisi ileiliskisini ortaya koymaya çalısır. Bu iki yönlü iliskiyi hegemonya mücadelesi olarakmerkeze tasır.Birinci bölüm, bir kimliklenme ekseni olarak ele alınan toplumsal cinsiyetkavramını ve dolayısıyla bu çalısmanın odagı olarak kadınlıgı, bir kültürel kimlik veetnisite olarak görme egilimindedir. Ayrıca feminist, antropolojik, kültürelçalısmalar, ifade kültürü ve müzikte kadın çalısmaları yaklasımlarını gözdengeçirerek kuramsal bir temel insa etme çabası içerisindedir.kinci bölüm, etnografik gözlem ve görüsme teknigi ile gerçeklestirilen alançalısması ve dolayısıyla Özlem Tekin ve onun müziksel kimligine odaklanır.Öncelikle toplumsal cinsiyetli verili bir kültür içerisinde yetisen ve toplumsalcinsiyetli bir müziksel alt kategori olan heavy metal'in ve daha genis anlamda rockmüzigin Özlem Tekin'in bireysel kimligi ve habitusunu nasıl etkiledigi ortayakoyularak, bu kimlik ve habitusun onun müzigine ve müzisyenligine olan etkileriaçıklıga kavusturulur. Özlem Tekin'in müzisyenlik geçmisi gözden geçirilerek,müzik endüstrisi ile olan iliskilenmesi ve bu iliskilenme sonucu ortaya çıkan yenidenbiçimlenmenin görünümleri Gramsci'nin hegemonya kavramına oturtulur. Müzikendüstrisiyle iliskilenmenin öncü hedefi olarak albümleri ve ardından canlıperformansları dikkatlice gözden geçirilir ve izlerkitlenin onu nasıl tükettigineodaklanılır.Üçüncü bölüm ise Özlem Tekin'in albümleri ve canlı performanslarındakimüziginin geleneksel müzikolojik metin analizi ile popüler müzik baglamını birarada ele alma çabası içerisindeki müziksel analizlerinden olusur. Bu bölümdeincelenen örnek sarkılar, onun toplumsal cinsiyet düzenine bakısını ve kimliginingörünümlerini ortaya koyarak teorik argümanların sounda nasıl yansıdıgını gösterir.Bu çalısma, popüler müzigin kültürel bir alan olarak çatısmalarla dolu yapısıile toplumsal cinsiyetin bu çatısmalı alanda ne kadar derinlere isledigini ortayakoymaya çalısır ve bu baglamda disiplinlerarası bir yaklasımı sergileyerek popülermüzigin akademik alanda arastırma yapılabilecek kadar degerli bir fenomen olduguyönündeki düsüncelerden hareketle insa edilmistir. This work whose aim is to understand popular music from the view ofgender, focuses on a woman rock star?s experiences in the male-dominant rockmusic. Additionally, it accepts gender as the reason of identity. As in the all views ofpublic area, the industry of male-dominant popular music tries to reveal the approachof woman popular music artists and additionally, contrary to this situation, ÖzlemTekin?s relation with the industry of popular music in the Özlem Tekin?s example. Itcarries this two-way relationship as the hegemony struggle to the center.First part, is in the tendency to see the gender which is considered as theidentity axis and so, the womanhood as this work?s focus. In addition to, feminist,anthropological, cultural studies; try to construct on instutional basement afterrevising the approaches of woman works in the expression culture and music.The second part, focuses on the field of work which is carried outethnographical observation and conversation technicque and so Özlem Tekin and hermusical identity. Firstly, by revealing how the heavy metal and in wider meaning therock music which is grown up in a culture with the gender-datum and also musicallow category with the gender, effects Özlem Tekin?s personal identity and habitus,this identity and this habitus? effects on her music and musician are cleared up.Revising Özlem Tekin?s past as the musician her relationship with the music industryand reconstruction appearences which appear as the result of this relationship arebased on the Gramsci?s hegemony concept. As the pioneer target of the relationshipwith the music industry, her albums and her live performances are revised attentivelyand how the spectator mass consume her is focused on.The third part comprises of Özlem Tekin?s musical analyses which her musicin her albums and her live performances try to take over, the relationship between thetraditional contain musicological text analyse and the popular music. In this part, thesample songs revised shows her music view of gender order and how theoricalarguments reflect in the end pointing the appearances of her identity.This work tries to present the full of arguments structure of popular music asa cultural field and how profound the gender is settled down in this ful of argumentsfield and relatively it has been built benefiting from the ideas about popular music issuch a precious phenomen that it will be researched in academic field displaying aninterdisciplinary approach.
Collections